וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקנס להוט מובייל - תמרור אזהרה למעסיקים

גד פרץ

30.9.2014 / 8:39

פסק הדין שניתן בסכסוך בין עובדי הוט מובייל לבין הנהלת החברה סביב הדרישה להכיר בהתארגנותם כלגיטימית מדבר בעד עצמו, וראוי שייקרא ויילמד

הוט מובייל. אייל יצהר, גלובס
הוט מובייל/גלובס, אייל יצהר

שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, נטע רות, קיבלה החלטה אמיצה. פסק הדין שנתנה בסכסוך בין עובדי הוט מובייל לבין הנהלת החברה, סביב הדרישה להכיר בהתאגדות העובדים כלגיטימית, מדבר בעד עצמו, וראוי שייקרא ויילמד. הוט מובייל נקנסה במיליון שקל.

הוט מובייל תשלם פיצוי מיליון שקל להסתדרות

השופטת רות אמרה את מה שאנחנו ב"גלובס" אומרים במשך שנים - ישנה הפרדה מבנית בחברת הוט, ולפיכך הוט מובייל היא למעשה יחידת מיקוח נפרדת.

פסק הדין שפורסם שלשום (א') הוא תמרור אזהרה למעסיקים שמנסים לסכל התאגדויות של עובדים בדרכים עקלקלות.

מאז 2009 ישנם ניסיונות להתאגד בקבוצת הוט, ואת כולם סיכלה הנהלת החברה בשיטתיות, עד שהגיעה השופטת רות. כדי לשבור את ההתאגדות טענה ההנהלה כי ההסתדרות הלאומית היא הארגון היציג של כל עובדי הקבוצה - טענה שכל-כולה, כפי שהתברר בבית הדין, נועדה למטרה אחת - לסכל ולפגוע בהתארגנות מצד ההסתדרות הכללית בהוט מובייל. בשורה התחתונה החברה נקנסה, כאמור, בסכום חסר תקדים של מיליון שקל.

"ההתאגדות הראשונה"

יקי חלוצי, יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק בהסתדרות הכללית; ויוסי לוי, חבר ועד הפעולה בהוט מובייל; מתארים את השתלשלות המאבק.

חלוצי: "בגדול יש ניסיונות נפל להתאגד מאז 2009 בקבוצת הוט כולה ובחברות-הבנות. ההתאגדות שלנו מאפריל האחרון היא ההתאגדות הראשונה בהוט מובייל. החבר'ה הגיעו אליי, והחלטנו שנפעל דרך הוט מובייל, כי ראינו בה חברה נפרדת. הוט השתמשה בזה כדי לפרק את הניסיונות להתאגד".

לוי: "יש מגבלות רגולטוריות בינינו לבין החברות האחרות בקבוצת הוט, והם התעלמו מכך. ההנהלה בחרה להציג אותנו כחלק מקבוצת הוט. זה מראה על הזלזול של הוט בכל הנושא של התאגדות עובדים ועד כמה הם מוכנים לשבור את הכלים - העיקר שלא נתאגד".

- איך המאבק החל?

לוי: "בניסיונות לפטר את חברי ועד הפעולה. היה ניסיון לפטר 3 עובדים שמבחינה מקצועית מהווים פקטור משמעותי בצוותים שלהם. עובדים מצטיינים. מדובר במחלקה שעד לא מזמן פיטרה 10 עובדים, ואלה שנשארו לא מצליחים לעמוד בעומס העבודה. למרות העומס, החברה החליטה לפטר עובדת שרק היא ביצעה משימות מסוימות. כל הפיטורים היו תמוהים".

חלוצי: "בחלק הראשון של ההתאגדות היה ניסיון לשמור אותו סמוי, מהסיבה הפשוטה שאם הוא מתגלה, העובדים פגיעים. זה עדיין בשלב טרום-ההקמה. העובדים נחשפים לעניין ההתארגנות ביום אחד. העובדים חוששים, ובנקודה הזו זה שלב מאוד פגיע של ההתארגנות".

לוי: "עוד לפני השלב שבו יצאנו עם זה לעובדים זה הגיע להנהלה, שבמהלך-בזק זימנה את העובדים לשיחות שימוע והודיעה להם שהם פשוט עומדים להיות מפוטרים".

- על איזה רקע?

לוי: "סיפרו להם סיפורים".

חלוצי: "אני מקבל טלפון משלושת העובדים, והם אומרים לי: 'תשמע, אנחנו עוד שעה, מעכשיו לעכשיו, אמורים להיות מזומנים לשימוע'. שימוע מעכשיו לעכשיו זה דבר מטורף. כל העניין הוא שנותנים זמן לעובד להתכונן, ואז אנחנו צריכים לפעול מנגד ולהוציא מכתב ולהודיע להנהלה שאנחנו כאן והצלחנו לדחות את השימועים. בשלב השני היינו בבית הדין לעבודה. מעבר לזה החל ניסיון לערב את ההסתדרות הלאומית".

לוי: "מיד לאחר הזימון לשימוע החלו מנהלים בדרגי ביניים להתקשר לעובדים שלהם ולנסות לברר מי מהעובדים חתם, והיו עובדים שקיבלו איומים. סמנכ"לית השירות, הדס דליאון, דאגה להתקשר למנהלי מרכזי השירות שלה ולהזהיר אותם שעובדים לא יחתמו. היא אמרה שמי שיחתום - ימיו ספורים.

"בחטיבת השירות, לצערנו, זה עבד. אחוז החתימות מתוך הגוף הזה הוא אחוז החתימות הנמוך ביותר שהיה לנו, וזה מפתיע, משום שמדובר בעובדים שהם הראשונים שצריכים להשתדרג מבחינת התנאים, אבל הפחד פשוט עצר אותם".

- הבנתם שהחברה פתחה נגדכם במלחמה.

לוי: "אנחנו מבינים שאנחנו במלחמה, ויום לאחר מכן אנחנו רואים את הכפופים של הדס מסתובבים עם טפסים של ההסתדרות הלאומית ומתחילים להחתים לוועד. בלי להסביר לעובדים כלום, ועובדים מתחילים לחתום וחושבים שמדובר בהסתדרות הכללית. הם ניצלו את משחק המילים והתחילו להחתים.

"באותו יום העובדים קיבלו SMS עם לינק הצטרפות להסתדרות הלאומית. השלב השלישי זה שהם מוציאים מייל מטעם ההסתדרות הלאומית, שבו נותנים לינק להיכנס דרך מחשבי החברה ופשוט מחתימים. אלא שהלינק של ההסתדרות הכללית חסום, בעוד שהלינק של הלאומית פתוח.

"אתה יכול לראות את ההבנה העמוקה של השופטת לגבי כל ניסיונות ההנהלה למוטט אותנו. אחרי 48 שעות כבר הגענו ללמעלה מ-60% של חתימות להסתדרות הכללית. חברות עובדות חודשים בשביל להשיג שליש. הודענו להנהלה שיש את הרוב הנדרש להקמת ועד עובדים, ושאנחנו מזמינים אותם לשולחן המשא-ומתן לדבר. כמובן שנדחינו בתואנה שקבוצת הוט היא קבוצה, והוט מובייל לא מהווה יחידת מיקוח בפני עצמה, ומה שקרה בסופו של דבר הוא שהכרזנו על סכסוך עבודה".

חלוצי: "יש חובת הפרדה מבנית, והרישיון אומר בצורה ברורה שמדובר בחברה נפרדת. פסק הדין קבע כי במצב של הקמה של מערכת יחסים קיבוצית להשתמש בטענה הזו ולא לעמוד בחוק, המטרה היא לפגוע בהתארגנות".

- מה לגבי המעמד של ההסתדרות הלאומית בקבוצת הוט?

חלוצי: "להסתדרות הלאומית אין ייצוג אותנטי בהוט מובייל. היא לא מייצגת את העובדים של הוט מובייל. התרגיל הזה מכוער ולא מצליח. שיישבו לבד עם ההנהלה, ואנחנו נשב בנפרד. הפסיקה הזאת אומרת שקנס של 100 אלף שקל להוט זה מחיר שאפשר לשלם אותו וששווה להנהלה. מיליון זה כבר הופך להיות יותר דרמטי, ובמובן הזה בית הדין אמר את דברו".

לוי: "שביתה זה הדבר האחרון שרצינו להגיע אליו. גם היום אנחנו לא רוצים להתנגח עם המעסיק שלנו. היו סיטואציות לא נעימות מול מנהלים וחברים שלנו לעבודה שלא אמורים לקרות, וכל המאבק הזה הלך למקום שלא רצינו להיות בו".

מהוט נמסר בתגובה: "הוט קיבלה את פסק הדין ולומדת אותו, החברה ניהלה ותמשיך לנהל שיח עם העובדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully