וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאליהו יש עוד הזדמנות להתחרט על מינוי דנינו

17.9.2015 / 15:02

מינויו של המפכ"ל לשעבר יוחנן דנינו ליו"ר מגדל ביטוח - תמוה. מה לדנינו ולניהול 210 מיליארד שקל של הציבור? ממש כלום. דירקטוריון מגדל ודנינו בעצמו יכולים להוריד את שלמה אליהו מהעץ המיותר עליו הוא טיפס

שלמה אליהו הבעלים של מגדל ביטוח, מחזיק בנתח מהשליטה בבנק איגוד, לשעבר מקים ומייסד אליהו חברה לביטוח, הוא אדם חכם שמתמצא היטב בעולם העסקים ושוק ההון הישראלי. אליהו ניחן בחוכמת חיים והסיפור כיצד החל כנער לעסוק בביטוח מוכר וידוע. אליהו בנה את עצמו בעשר אצבעותיו, ידע לנצל סיטואציות במשק שהגדולה בהן הייתה רכישת מגדל מחברת ג'נרלי האיטלקית במחיר נוח. אליהו רכש מניות בנקים ושאף בעבר להפוך לבעל עניין מרכזי בבנק לאומי ולבסוף ירד מהרעיון גם בגלל שהיתר שליטה בושש להגיע. בין לבין אליהו הרוויח היטב מעסקי בניה כפרויקט גן העיר היוקרתי בת"א סמוך לכיכר מלכי ישראל.

על רקע ניסיונו העסקי של אליהו מינויו של המפכ"ל הפורש יוחנן דנינו לתפקיד יו"ר מגדל נראה תמוה. במיוחד שאליהו מעולם לא היה מנותק מרחשי לב הציבור ולא התרחק מרגישות בעסקיו אף שהפך מזמן לאחד מעשירי עולם העסקים הישראלי.

יוחנן דנינו מעולם לא עסק בכספים ובביטוח ואין לו התמצאות או בקיאות בתחום הפיננסי. לכאורה, על פי תקנות הפיקוח על דירקטוריון חברת ביטוח כפי שהם מוגדרות במשרד האוצר, ניסיון עסקי אינו תנאי הכרחי לאיוש תפקיד יו"ר חברת ביטוח. תקנון מעט מוזר שככל הנראה לא עודכן בשנים האחרונות כיוון שבפיקוח על הביטוח לא העלו בדעתם שקיימת אפשרות כי לתפקיד ימונה אדם חסר ניסיון בביטוח.

בהנחה שדנינו ימונה הוא יהיה אחראי על ניהול של כ-210 מיליארד שקל מכספי הציבור המושקעים בקופות גמל, קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים של מגדל. לחברה יש כיום כ-1.6 מיליון מבוטחים וכ-800 אלף פנסיונרים שמקבלים כל חודש גמלה. דנינו שהוא בעל השכלה משפטית אמור להיות אחראי על דירקטוריון מגדל והמנכ"ל, על ועדת ההשקעות, להתמצא בכדאיות השקעות בשוקי ההון או בנדל"ן בארץ ובחו"ל ולא להיות חותמת גומי של הכפופים לו בהירארכיה של מגדל. החברה אינה רשאית, עפ"י קני מידה סבירים, לאפשר לדנינו תקופה של לימוד מערך ההשקעות שכן בהיעדר ידע והשכלה בתחום דנינו לא יוכל לתפקד כיאות בעיקר כיוון שהאחריות היא של היו"ר.

אליהו כבר עבר מסלול מכשולים

לא ברור מדוע אליהו מינה את דנינו לאור חוסר הידע שלו בביטוח. לא מתאים לאיש עסקים ממולח כאליהו ליפול במינוי שמעורר מחלוקת מלכתחילה. אליהו כבר עבר מסלול מכשולים עם מינויו של פרופ' עודד שריג, המפקח הקודם על הביטוח שאישר לאליהו את רכישת מגדל, לתפקיד יו"ר בקבוצה דבר שעורר התנגדות עזה מצד דורית סלינג'ר המפקחת הנוכחית על הביטוח. כדי למתן את ההתנגדות בישל אליהו תבשיל מוזר של תשלום שכרו של שריג מכיסו דבר שעורר ביקורת נוספת. סופו של עניין ששריג פרש ועד למינוי דנינו נדמה היה שאליהו הבין כי טוב יעשה אם ימנה יו"ר מקצועי בעל ניסיון בפיננסים או בביטוח ובנקאות.

אליהו כמובן יכול לסגת ממינוי דנינו בעזרת התנגדות המפקחת על הביטוח סלינג'ר, או בעצמו אם לא יתעקש להראות לכולם שבעל הבית קובע לבדו. המבחן הפעם צריך להיות דווקא של דירקטוריון מגדל שיכול להתנגד למינוי רק בגלל שדנינו חסר ניסיון בביטוח. לדירקטוריון צריך להיות את הכח להתנגד לשלמה אליהו. אין צורך בישיבות דירקטוריון סוערות ובהדלפות לתקשורת על חילוקי דעות. מספיק שהדירקטורים יבהירו לבעל השליטה שהמינוי תמוה בלשון המעטה ואינו לרוחם. יתכן שגם דנינו צריך להתעלות על עצמו ולסרב למינוי רק בגלל חוסר ניסיונו ואי הבנת התחום. המפכ"ל לשעבר נהנה מפנסיה תקציבית מכובדת ואפשרויות פרנסה רבות. הוא יכול להפתיע ולבקש להתמנות לדירקטור רגיל לשנה-שנתיים וללמוד את עולם הביטוח. כך הדירקטורים, ואולי במפתיע גם דנינו, יורידו את שלמה אליהו מהעץ המיותר עליו הוא טיפס לא בחוכמה.

ליאת לבנת, כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully