וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרשויות אין על מי לסמוך אלא על הטייקון

סופיה טרוטוש ארגמן

4.6.2013 / 17:48

רבים הזדעזעו מהתמיכה שהעניקו ראשי הרשויות לנוחי דנקנר. סופיה טרוטוש ארגמן מציעה לא להאשים אותם, אלא את המדינה - שמזניחה את הפריפריה ומאלצת אותם להיעזר בבעלי הון

כאיש אחד, התייצבה שורה של ראשי מועצות מקומיות לצדו של הטייקון נוחי דנקנר, שנאבק על הישרדותו העסקית. הרעיון עצמו אכן מזעזע. יחד עם זאת, יש לנסות להבין מה דוחף אותם לצעד כה נואש. איך ייתכן שגופים שאמורים להיות חזקים וחסינים נאלצים להיות תלויים בחסדיו של בעל הון?

קשה לשפוט את ראשי הערים, ויש להבין את המצב המביך שאליו נקלעו. הדברים מתחילים בהזנחה המתמשכת של הפריפריה בידי המדינה, שמביאה את ראשי הערים למצב של תלות בגורמים אחרים לצורכי מימון, כשהעיקריים שבהם הם מפעל הפיס ופילנתרופיה של בעלי הון, דוגמת נוחי דנקנר.

הבעייתיות הטמונה בשני הגורמים הללו היא שבשני המקרים מדובר בגופים המשתמשים בכספי ציבור, אם זה כספי הפנסיה שלנו במקרה של דנקנר ואם זה כספי ההימורים החוקיים, על מנת להאדיר את שמם ולמקסם את הרווחים שלהם דרך התקשורת. כאשר ראש עיריית קריית שמונה מבין שאין לו תקציב לסבסד בריכה עירונית לילדי העיר בקיץ, כספי הפנסיה של הציבור וה"תספורות" של דנקר הן הדבר האחרון שמעניין אותו.

ומה עם התלות במפעל הפיס?

ראשי העיריות בפריפריות הם בין האנשים עם העבודה הכי קשה וכפויית טובה. מצד אחד, חובה עליהם לשמור על טוהר השלטון; מצד שני, המדינה משאירה אותם עם ארנק ריק וברירת קומבינה.
הם תלויים במפעל הפיס בשביל להרים מתנ"ס - מפעל שאינו מייצר דבר, והחיבור אליו הוא מושחת לא פחות מהחיבור למר דנקנר שמנסה להציל את מפעל חייו - ומטרתו העיקרית, מעבר לעובדה שהוא תורם לחינוך דרך ההימורים (פרדוקס בפני עצמו), היא להוות מונופול לענייני הימורים בישראל ולנפח את כיסם של העומדים בראשו.

כולנו אומרים עכשיו, הוא תרם מהכסף שלנו, ונכון שאסור שבידי אדם אחד תהיה שליטה על ההחלטות למי כן תהיה בריכה בקיץ ולמי לא - אבל בכל זאת, את הכסף של מי אנחנו רוצים לתת לילדי קריית שמונה? מי יפתח להם בריכה בקיץ? המדינה בחובות ומתנהלת ברשלנות.

אם המדינה טרם הבינה את הנוסחה הפשוטה, לפיה עיר ענייה צריכה לקבל יותר כסף מאחיותיה השבעות מאגרות השילוט, דוחות החניה, אגרת העסקים, התיירות ותקציבי עתק - אולי הגיע הזמן שאותן ערים עשירות יעיפו מבט פנימה. ניתוח נתונים פשוט מראה ש-2% מהתקציב השנתי של עיריית תל אביב מספיק בדיוק לדברים שעליהם עכשיו מודים ראשי מועצות הפריפריה ל"מר טייקון".

לכן ראשי המועצות צועדים ומכנסים מסיבות עיתונאים. הם יודעים שבפעם הבאה שהם יצטרכו לפתוח אצטדיון, אולי נוחי ייתן. לא אנחנו, לא שר אוצר. הם הבינו מי ייתן. מגיע לנו את נוחי.

הכותבת היא סופיה טרוטוש ארגמן, יו"ר תנועת "תל אביב בגובה העיניים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully