וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרוש: סמנכ"ל כספים

שירלי יום-טוב

7.2.2007 / 12:11

לפחות 7 חברות ישראליות בנאסד"ק מחפשות אחר סמנכ"ל כספים או מינו אחד כזה ממש באחרונה; התפקיד האפור של פעם הפך ל"חם" ובשוק אף מדברים על מחסור באנשים מיומנים

אי.סי.איי, אלווריון, נס טכנולוגיות, אלביט מערכות, Xfone, אלדין, נייס מערכות - כל החברות הישראליות האלה, הנסחרות בוול סטריט, מחפשות או חיפשו עד לא מזמן סמנכ"ל כספים. את אי.סי.איי יעזוב בקרוב גיורא ביתן, לטובת חידוש הקריירה שלו בתחום ההון סיכון, ואת אלווריון עוזבת דפנה גרובר, לטובת משרת סמנכ"לית כספים של נייס, משרה שהתפנתה בעקבות עזיבתו של רן עוז לתפקיד זהה, אך בחברה גדולה יותר, בזק. איציק אידלמן, סמנכ"ל הכספים של נס בשנה וחצי האחרונות, עוזב את החברה והכסא שלו נותר בינתיים פנוי, ו-Xfone מחפשת אף היא אחר CFO. הבוקר הודיעה גם אלביט מערכות כי סמנכ"ל הכספים שלה יפרוש בסוף הרבעון. סמנכ"לית הכספים של אלדין לשעבר, אפרת מקוב, עזבה כבר לפני מספר חודשים, אבל רק באחרונה הודיעה אלדין על מינויו של אבירם שמר, שהגיע מפאואר דיזיין, שנרכשה על ידי מיקרוסמי האמריקאית.

האם שוק התעסוקה עבור אנשי כספים בכירים סובל ממחסור במועמדים מתאימים? האם השוק "חם"?

"אני לא זוכר תקופה כזו מאז שנת 1994, כשהיה גל של חברות ישראליות שיצאו להנפקות בנאסד"ק. לא מעט מחברי עוסקים בתחום הכספים וחלקם שוקלים להחליף מקום עבודה, אבל גם אלה שלא, מספרים על כמות מדהימה של פניות יזומות אליהן. יש לי חבר שהיה במחלקת הכספים של חברה ישראלית הנסחרת בנאסד"ק ושהה בחו"ל בשנים האחרונות. הוא חזר לארץ לא מזמן, וכמו כל אחד שחוזר מרה-לוקיישן, היו לו תהיות האם הוא ימצא עבודה במהרה. קרה דבר מדהים: לא עבר יום אחד בו הוא לא קיבל לפחות הצעה אחת. בכל יום היתה לו פגישה ותוך חודש בלבד הוא התלבט בין שלוש הצעות אטרקטיוויות", אומר סמנכ"ל כספים של חברה ישראלית בנאסד"ק, שנרכשה באחרונה על ידי חברה אמריקאית.

הוא מספר גם על מה שקרה לו, זמן קצר אחרי שהחברה, בה הוא כיהן בתפקיד, נרכשה. "חברות השמה לבכירים ו-Head Hunters הרגישו נוח לפנות עליי לאחר ההודעה על הרכישה. בחודש הראשון קיבלתי כל יום הצעה חדשה, וגם אם אמרתי שאני לא מעוניין, השיבו לי - 'בוא ניפגש, גם אתה חושב שזה לא נראה לך'".

Head Hunters עובדים חזק

נורית ברמן, מנכ"לית קבוצת "עמדה", להשמה ופיתוח ארגוני, אמנם מקררת מעט את ההתלהבות שיכולה להתלהט כתוצאה מדבריו של סמנכ"ל הכספים, אך מאשרת כי "השוק ער", כך לדבריה.

"אצלנו בקבוצה יש למעלה מעשר משרות פתוחות של מנהלי כספים בדרגים בכירים, אבל אני לא יכולה לומר שקיים מחסור באנשים שימלאו את התפקידים. מה שהשתנה מאוד זה תהליך ההשמה של מנהלים בדרגים כאלה. אם פעם היינו מחכים שהם יפנו אלינו, היום אנחנו נוקטים בפנייה יזומה, בשיטה של Head Hunters, כי פשוט אין כמעט אנשים שנמצאים במעבר. אנשים טובים, שאולי לפני כמה שנים יכלו למצוא עצמם מחפשים עבודה, לא יהיו במצב כזה היום. הם יקבלו הצעות מהר מאוד", היא אומרת.

עופר לביא, בעבר סמנכ"ל כספים במטאלינק, וכיום מנהל מרכז ההשמה של פורום ה-CFO, המייצג כ-600 סמנכ"לי כספים של חברות במשק, אומר דווקא כי "אכן, קיים מחסור באנשים מיומנים, אבל לא הייתי אומר שזה מחסור אקוטי. אפשר למצוא היום סמנכ"ל כספים מיומן, אם כי זה לא קל".

כדאי וצריך להתעכב רגע על המושג "סמנכ"ל כספים מיומן". כשעוסקים בחברות הנסחרות בארה"ב, סמנכ"ל כספים נמצא בעמדת מפתח, שנייה רק למנכ"ל החברה. חברה הנסחרת בבורסות האמריקאיות צריכה כיום לעמוד בתקנות סרביינס אוקסלי (המגבירות את הפיקוח כדי לצמצם מקרי הונאה), ולהיות מוכנה לביקורת של הרשות לניירות ערך בארה"ב (SEC), המגבירה באחרונה את הפיקוח על חברות זרות (לא אמריקאיות).

"אנשים מקבלים הצעות יפות"



"סמנכ"ל הכספים הוא כיום הפנים של החברה. זה מחייב אותו לא רק לנהל כספים אלא גם לעמוד מול משקיעים ובחזית מול הפיקוח הרגולטורי ההדוק יותר בשנים האחרונות", אומרת ברמן. "סמנכ"ל הכספים גם צריך להיות מעורה בנושא גיוסי כספים ולדעת לנהל רוד שואו (פגישות עם משקיעים לפני גיוס הון). כל אלה מביאים לכך שפונקצית ה-CFO היא הרבה יותר קריטית עבור הארגון כיום".

ברמן אומרת עוד כי חברות רבות מגייסות כיום מנהלים בכירים כי הן נמצאות בתהליך התרחבות, כתוצאה מהצמיחה הכוללת במשק. "סמנכ"ל כספים היא פונקציה קריטית בשני כיוונים: כשארגון מתרחב ומנגד, כשהוא מתכווץ", היא אומרת

לביא אומר כי "אם בעבר חברה הנסחרת בארה"ב היתה מוכנה לקחת סמנכ"ל כספים מוכשר, אך ללא ניסיון בחברה מסוג זה, שיקפוץ למים ויתחיל לשחות תוך כדי, אז היום זה כבר לא כך. היום מחפשים אחר מנהל עם ניסיון מוכח בנושאים כמו הנפקות, גיוסי הון ורגולציה ולכן החברות מעמידות כתנאי קבלה ניסיון בכל התחומים הללו".

האם אפשר לדבר על מגמת עלייה בשכר של סמנכ"לי כספים "מיומנים"? סמנכ"ל הכספים עמו שוחחנו אמר כי "אני לא יודע להגיד לך אם מדובר בתנאים מטורפים, זה לא דומה למה שהיה עם הביקוש לאנשי היי-טק בימי הבועה, אבל אני שומע שמעסיקים לוקחים את זה בחשבון, ואנשים מקבלים הצעות יפות".

ברמן מדברת על עלייה של 10%-20% - שיעור מכובד לכל הדעות, ולביא אומר כי להערכתו לא מדובר בקפיצה מהותית, אך קיימת מגמת עלייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully