וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורה ללא גבולות

22.1.2014 / 11:30

הסערה שהתחוללה בעקבות תלונה של תלמידה על אדם ורטה - המורה שלה, שהתבטא לכאורה נגד צה"ל מחייבות בדיקה מעמיקה, שכן בסופו של יום, המורה בכיתה הוא שליח המדינה

הבירור שנערך השבוע לאדם ורטה, מורה בתיכון אורט בקריית-טבעון, בנוגע לחשיפת דעותיו השמאלניות בשיעור פילוסופיה ומחשבת ישראל, נתן את האות לגל ההפחדות התורני באשר לסתימת פיות וניסיונות השתקה "מלמעלה". על פניו, עושה רושם כי ההיסטריה מוצדקת, שכן אין שום סיבה שמורה יפוטר רק בשל דעותיו, ואם אמנם שיחת הבירור שהוזמן אליה המורה המדובר עסקה בעניין זה, אזי שבהחלט מדובר בתקרית חמורה שיש לפסול מכל וכל.

האם אכן מדובר ב"דעות שמאלניות" תמימות? ובכן, רפרוף מהיר בגוף הדיווח החדשותי בעניין, מציג תמונה מעט שונה, בניגוד לכותרות החד-משמעיות ולטרוניות המבהילות. כך למשל, לטענת התלמידה שפרסמה את המידע על אדם ורטה, הלה טען כי צה"ל הוא גוף שנוהג באכזריות ואלימות בלתי רגילה, בשונה מיתר הצבאות. בנוסף, הוא הסביר לתלמידים שצה"ל אינו מוסרי בעליל ושהוא מתבייש בצבא של מדינתנו. "אדם דואג להדגיש את דעותיו הפוליטיות מדי שיעור. הוא מסביר שהוא שמאלני קיצוני, שמבחינתו המדינה שלנו היא כלל לא המדינה של היהודים אלא של הפלסטינים, ושאנו, היהודים, לא צריכים להיות כאן", דברי התלמידה.

ברי ונהיר כי דבריו לכאורה של ורטה אינם מייצגים "דעות שמאלניות", אלא משקפים דעות שמאלניות, רדיקליות ואנטי-ציונות, המעניקות במה והכשר לדה-לגיטימציה ודמוניזציה למדינת ישראל ולצבא ההגנה לישראל וכל ניסיון לכבס את משמעות דבריו של ורטה ואת השקפתו, תהא בבחינת היתממות מוחלטת. לדאבון הלב, אין באירוע זה דבר מה חדש. השימוש והניצול לרעה של הדמוקרטיה ושל חופש הביטוי בכדי לפגוע בדמוקרטיה עצמה, הפך למנת חלקם של לא מעט מרצים ישראלים אשר מלמדים במוסדות אקדמיים בישראל, שאינם מתביישים לקרוא פומבית לחרם כולל על מדינת ישראל בשנים האחרונות. למרבה האירוניה, אלו מזמינים חרם גם על המוסד שבו הם בעצמם מלמדים, מה שמהווה פגיעה במטה לחמם.

הפלורליזם הוא נדבך חשוב בחברה דמוקרטית, קל וחומר במערכת חינוך ממשלתית. לפיכך, אין שום מניעה שמו?רה מסוים בתיכון זה או אחר יתבל את שיעוריו בהערות פוליטיות מרומזות, אם מימין ואם משמאל. שהרי, אין באמת דעה אובייקטיבית, או אמת אחת, ותלמידי התיכון בוגרים דיים בכדי לשמוע מגוון דעות ולגבש לעצמם חשיבה עצמאית ככל שהדבר אפשרי. אך יש להבדיל, אפוא, בין ביקורת בונה – שלא רק שצריכה, אלא חייבת להישמע - ובין דמוניזציה של ממש.

לכל הטורים של עומר דוסטרי בוואלה! דעות

נאה דורש, נאה מקיים

חשיבה ביקורתית אין משמעותה השתלחות אנטי-ציונית וחסרן רסן במדינה. דעות החותרות נגד קיומה של מדינת ישראל - גם אם במרומז - או המשתלחות באופן דמוני בצה"ל, אין להן מקום והן לא ראויות להישמע במוסד ציבור ציוני-ממלכתי. רוצה ורטה להשמיע את דעותיו הרדיקליות? יתכבד נא ויקים מכון חינוך או מחקר פרטי ויפיץ שם את משנתו. לזלזל כך במוסד ציבורי ולצאת כנגד המדינה המספקת את לחמך מכסי משלם המסים, זו צביעות ממדרגה ראשונה.

יש לציין, כי מדובר בטענות בלבד של אחת התלמידות ואין לדעת האם הן מדויקות או מופרזות או האם ישנה סיבה אחרת לטענות שהועלו כנגד המורה. יחד עם זאת, בהחלט ראוי שטענות אלו ייבדקו על-ידי תיכון אורט ויטופלו ברצינות ובמקצועיות המחייבת, לכאן או לכאן. על כן, קמפיינים מטעם האופוזיציה של הפחדות ורדיפה וטענות פומפוזיות לניסיונות השתקה, מטרתם להשחיר את פניה של מדינת ישראל ולכרסם בתדמיתה הדמוקרטית. הכרה במדינת ישראל ועידוד נוער מוכשר ואיכותי לשירות צבא ההגנה לישראל, הנם בבחינת טאבו עבור מערכת החינוך הממלכתית וככזה, יש לה את המנדט ואת הלגיטימציה המלאה להיפרד מאנשי חינוך אשר אינם מזדהים עם ערכים אלו.

יתרה מזאת, באם לא תיפרד מערכת החינוך מאנשים אשר מזלזלים בערכים אלו, הרי שהיא עצמה תפגע ותעבור על סעיף 2 , סעיף קטן 1 ו-2 בחוק "חינוך ממלכתי". סעיפים אלו מפרטים את מהות מטרות החינוך הממלכתי ומתייחסים בין היתר ל"חינוך אדם לאהוב את עמו וארצו", "להיות אזרח נאמן למדינת ישראל המכבד את מורשתו ותרבותו", וכן "להנחיל את העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל ואת ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

וכך, כשם שהיה נכון, למשל, לקרוא לבירור מידי מורה מן המחנה הקיצוני השני, אשר קורא לסרבנות בצה"ל בשל פינוי מאחזים בלתי-חוקיים או מעודד אי-גיוס ל"צבא הגירוש", כך ראוי לברר בהקדם את כוונותיו והשקפותיו של מורה שמאל-רדיקלי אשר לכאורה חותר תחת קיומה של מדינת ישראל וקורא לסרבנות. נאה דורש, נאה מקיים.

הכותב לומד לתואר שני בתכנית לדיפלומטיה באוניברסיטת ת"א ומפעיל הבלוג "למה לא פוליטיקה עכשיו"

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully