וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אריק קנטונה ומלחמתו בבנקים

אפרים דוידי

11.12.2010 / 11:01

כדורגלן העבר הצרפתי קרא למליוני אזרחים להוציא את הכסף מהבנקים - אבל נכשל ונאלץ להסתפק בכמה תמונות בעיתון. למה נכשל המהלך שיכל למוטט את הבנקים? אפרים דוידי עולה ליציעים

לא. זה לא מדור הספורט, ובכל זאת מדובר בגול עצמי של השחקן הצרפתי הנודע אריק קנטונה הידוע בהתנהגותו הלא שגרתית על המגרש ומחוצה לו והמקפיד לנתק את עצמו מהזוהר שמלווה את כוכבי העל בכדורגל העולמי. כעת הפך הכוכב הצרפתי לשעבר של מנצ'סטר יונייטד לנביא (נביא שקר?) הרוחני של תנועה חדשה ששואפת לבצע מהפכה חברתית נגד הבנקים.

לא לצאת לרחובות - לצאת מהבנקים

הכל התחיל לפני שבועיים. אז, פורסם ריאיון מצולם עם קנטונה בעיתון אזורי צרפתי דל תפוצה: "פרס אוסאן". בריאיון התייחס קנטונה בן ה-44 להפגנות המיליונים שנערכו בצרפת ובמדינות נוספות נגד הקיצוצים שמבצעות הממשלות כדי להתמודד עם הגירעונות שהן גרמו בניסיונם להציל את המערכת הפיננסית בעקבות המשבר הקפיטליסטי העולמי.

קנטונה אמר בריאיון כי אין טעם לצאת לרחובות עם שלטים, אלא "לחולל מהפכה חברתית וכלכלית" על ידי הוצאת הכספים מהבנקים. "אני לא חושב שאנחנו יכולים להיות שמחים לחלוטין כשאנחנו רואים סבל כזה סביבנו. אלא אם אתה חי בתוך תא סגור. אבל יש משהו שאפשר לעשות. מה זה אומר להיות ברחובות בימים האלה? להפגין? לרמות את עצמך. בכל אופן, זו לא הדרך", הדגיש השחקן הצרפתי הנודע.

"אנחנו לא מרימים כלי נשק כדי להרוג אנשים ולהתחיל מהפכה. קל לעשות מהפכה. מהי המערכת? המערכת בנויה על כוח הבנקים. לכן צריך להרוס אותה דרך הבנקים", הבהיר הכדורגלן לשעבר. "זה אומר ששלושה מיליון בני אדם עם שלטים ברחובות הולכים לבנק ומוציאים את כל כספם והבנקים קורסים. שלושה מיליון, עשרים מיליון בני אדם, והבנקים יקרסו ולא יהיה איום אמיתי. זו מהפכה אמיתית".

ריצה וירטואלית

קריאתו של קנטונה זכתה למענה מיידי. עד לכתיבת שורות אלה הקליקו יותר מרבע מיליון גולשים על הסרטון של הראיון שפורסם באתר יוטיוב, בעוד שתנועה צרפתית חדשה בשם "עצרו את הבנקים", הקימה אתר אינטרנט ב-7 שפות, ופתחה בקמפיין נרחב להוצאה המונית של מזומנים מהבנקים ב-7 בדצמבר, ביום שלישי שעבר. לטענת הארגון, יותר מ-14 אלף בני אדם התחייבו להוציא את כל הכסף.

"הקריאה שלנו נענתה בהצלחה גדולה יותר מכפי שציפינו", כתבו מארגני המחאה, השחקנים יאן צרפתי וג'רלדין פיין, בתחילת השבוע באתר שהקימו והוסיפו "הפעולה שלנו היא תנועה עממית. אנחנו לא רוצים להרוס מישהו במיוחד. זו המערכת המושחתת, הפלילית והנוטה למות שהחלטנו להתנגד אליה עם כל האמצעים שברשותנו, בנחישות ובמסגרת החוק". אל היוזמת הצטרפו קבוצות מכל אירופה ואף מלבנון.

יש תקדימים בעולם במה שקרוי באנגלית "ריצה לעבר הבנק" (Bank Run). כבר ב-1907 בעקבות שורה של שמועות, מאות אלפים הגיעו לבנקים בארה"ב, הוציאו את כספם, וגרמו לפשיטות רגל רבות. גם בעת המשבר הקפיטליסטי הגדול ב-1929 מיליונים הוציאו את כספם מהבנקים. ועל כך בשני סרטים של פרק קפרה: "המרוץ" (1932) ו"אלו היו חיים נפלאים" (1946). גם בארגנטינה, בשנת 2001, בעת המשבר הכלכלי החריף מאות אלפים ניסו להוציא את כספם מהבנקים והממשלה סירבה לאפשר זאת, מחשש להתמוטטות המערכת הבנקאית שרובה בידי תאגידים אמריקאים ואירופאים, ובסופו של דבר הייתה זו הממשלה שנפלה בלחץ הפגנות המוניות. בספטמבר 2007, אלפי לקוחות של בנק בריטי הגיעו לקופותיו. הכל הסתיים כאשר שר האוצר הבריטי דאז אליסטייר דארלינג הודיע במפתיעה כי הממשלה החליטה להלאים את בנק המשכנתאות החמישי בגודלו במדינה, נורת'רן רוק.

הסיום - מחאה מתוקשרת ומצומצמת

כך, שישנם תקדימים. אבל "יום המהפכה", השבוע, הגיע ולאכזבת קנטונה וחבריו, דבר לא קרה. מ"יום המהפכה החברתית וכלכלית" זה הפך ל"באג 2010". מיליון בעלי חשבונות לא הגיעו לסניפי הבנקים על מנת להוציא את כספם, גם לא אלפים. רק קומץ שחקנים שהקימו את "הוועד להצלת העשירים" ניגשו לאחד מסניפי הבנק "סוסייטה ג'נרל" בפריז וקיימו מיצג מחאה מתוקשר היטב. איך אומרים בצרפתית? "סה טו" – זה הכול.

אריק "האדום" (כפי שמכנים אותו בצרפת) צדק: הבנקים עושקים והם חלק בלתי נפרד מהמערכת הקפיטליסטית. הם גם קיבלו סיוע ממשלתי נדיב על חשבון אלמנות, יתומים, זוגות צעירים, מובטלים ועובדים. אבל הפעם היה זה גול עצמי של קנטונה. מיליונים ימשיכו להפגין ואיש לא מתכוון לנתק את עצמו מהבנק.

מקריאת העיתונים האירופאים של השבוע האחרון עולה כי איש לא הגיע לסניף הבנק, אבל מאות אלפי עובדי ציבור שבתו בצ'כיה, גם עובדי התחבורה הציבורית ביוון שבתו במשך יממה – לקראת שביתה כללית נוספת; רבבות התנקשו עם המשטרה בפתחו של בית האופרה "לה סקאלה" במילאנו, מאות אלפי סטודנטים הפגינו ברחבי בריטניה והפגנות מחאה נגד הממשלה נרשמו בפורטוגל. כנראה שאין קיצורי דרך.


* ד"ר אפרים דוידי, המכללה חברתית-כלכלית www.sea.org.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully