וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי נראה אקזיט חרדי?

איציק קרומבי

9.1.2013 / 13:09

בשוק ההייטק עובדים כיום חרדים רבים אך לתחום היזמות נכנסו מעטים בלבד. איציק קרומבי מסביר למה נוצר המצב הזה ואיך אפשר לגרום לשינוי

באמונה אנחנו חזקים. בנטוורקינג ואמונה עצמית קצת פחות. וזה הסיפור שלנו כולו, יזמי ההיי טק החרדים, על קצה המזלג.

סיפורי הצלחה כמו של ווייז, אנוביט או XtremIO מעוררים בוודאי אצל כל צעיר ישראלי את חלום הסטארט-אפ המצליח. עבור רבים מהם החלום הזה במרחק נגיעה: הם עובדים בהייטק, חשופים לתרבות הסטארט-אפ, מכירים את עולם היזמות ושומרים על קשר הדוק עם החבר'ה מהמילואים או האוניברסיטה. עבורם נטוורקינג הוא חלק מהעבודה- צורך הכרחי כדי לדחוף עצמם קדימה.

לפתוח צוהר בחומות

אבל בעולם ההייטק הישראלי ישנה גם שכבה – לא גדולה – של עובדים מהמגזר החרדי. הם עובדים שכם אל שכם עם החילונים לאחר שלמדו ורכשו מקצוע, אבל חלום האקזיט חסום בפניהם. אין להם חברים מ-8200, הם לא נוסעים לכנסים, לא יודעים איך "למכור" את הרעיון שלהם למשקיעים או לגייס אנשי פיתוח. יתרה מזאת: אין להם את "הרעב" הזה לאקזיט; הם עשויים מחומר אחר.

פורצי הדרך המעטים שכן עשו את הצעד הזה לעבר עולם יזמות ההייטק, כמוני, חשים יחידי סגולה אך גם בודדים. נילי דוידוביץ למשל, הקימה בתל אביב חברה מובילה בתחומה לפיתוח תוכנה ובניית אתרים. גלשתם לאחרונה באתרים של ynet, סלקום, לאומי קארד וחברת כלל? אז ודאי ראיתם את העבודה של החברה שלה, בה היא מעסיקה כ-40 אנשי מקצוע מעולים. משנה לכם באמת שהיא חרדית, אם לחמישה מבני ברק?

גם אני, כמו נילי, מכיר היטב את עולם ההייטק הישראלי אך כמעט שאיני פוגש חרדים כמוני בכנסים או באירועים. אני יודע היטב שיש חרדים שעובדים בחברות הייטק, ושיש להם את הכישורים והיכולת להתקדם, אך הם לא ממהרים לשלוח קורות חיים לתפקיד הבא, לפתח את הרעיון שעלה במוחם או לנסות ולקדם אותו. הם מכירים את הסטיגמות שרווחות בשוק ואין להם את האומץ לקפוץ למים העמוקים. תחת זאת הם מעדיפים להסתפק במועט, לעבוד במסגרת הפרויקטים לשילוב חרדים ולא להיכנס באמת לתעשייה.

אלא שהבעיה לא תלויה רק בחרדים: גם מצד המעסיקים ישנן עדיין דעות קדומות, לעיתים אף בורות, בכל מה שקשור לעולם החרדי. מנהל כוח האדם תוהה האם המתכנת החרדי שעומד מולו יצליח להשתלב בחברה הצעירה והחילונית, ומנהל השיווק תוהה איך תעבור הפגישה בין איש המכירות עם הניסיון המרשים והמנכ"לית של הלקוח האסטרטגי.

מה יגרום לעוד חרדים, נשים וגברים, לעשות את מה שאני ונילי עשינו ולפרוץ דרך בעולם ההייטק? כמה מוחות מוכשרים כמו נילי מסתובבים בעולם החרדי ואינם מצליחים לפרוץ למעגל ההיי-טק?

אז החלטנו לעשות מעשה. מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא. אראל מרגלית יו"ר קרן ההון סיכון JVP ואני מכנסים בשבוע הבא את ועידת ההיי טק החרדית הראשונה בתקווה שנצליח לצאת מהחומות. חומות הסטיגמה וגם החומות שאנחנו, האוכלוסייה החרדית הקפנו את עצמנו בהן והגיע הזמן לפתוח בהן צוהר.

הפיתרון הוא ליצור אצלנו את הסביבה התומכת והמודעות שאנחנו יכולים להצליח אם רק נהיה טובים מספיק; הפתרון הוא שילוב בתעשייה. כי כשמשקיע ניגש לרכוש מוצר לא אכפת לו המפתח הוא חרדי מבני ברק או חילוני מתל אביב. מהסיבות הללו הקמנו – אני ועמיתי – את פורום ההייטק החרדי, ויזמנו את כינוס ועידת ההייטק הראשונה למגזר החרדי. מטרתנו היא לגרום לנשים וגברים חרדים שכבר מכירים את התחום להעז ולקחת את הצעד הנוסף, המכריע, לעבר היזמות. עם הליווי המתאים, ולאחר שנפרוץ את חומות הדעות הקדומות, נרוויח כולנו מוחות יצירתיים ומוכשרים שיוסיפו ערך לקטר הצמיחה המוביל של המשק הישראלי.

וכן, אני יודע שתמיד אפשר להגרר לויכוח הפופוליסטי המוכר והשחוק על חרדים שלא עובדים וכו' אבל נראה לי שאנחנו כבר לא שם. שנת 2013 כבר כאן, אז תתקדמו... כי אנחנו מנסים להתקדם ולהדביק את הקצב. אקזיט חרדי בעזרת השם עוד יהיה כאן.


הכותב הוא יזם היייטק חרדי, רב מוסמך ובוגר הטכניון, מייסד ומנכ"ל חברת הסטארט-אפ iSale , יו"ר פורום ההייטק החרדי ויוזם ועידת ההייטק הראשונה למגזר החרדי, בשבוע הבא בירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully