וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל זקוקה למבוגר אחראי

פרופ' אליס ברזיס

9.5.2013 / 15:30

הכבדת נטל המיסים על הציבור העובד בישראל לא תפתור את בעיית הגרעון. פרופ' אליס ברזיס ממליצה לשר האוצר להתנתק לכמה שעות מפייסבוק ולמנוע את האסון הכלכלי הבא.

התכנית התקציבית שהציע לפיד מזכירה מכונית שמדרדרת ללא בלמים במורד ההר. העלאת המסים היא בבחינת הסטת ההגה שמאלה וימינה, כשלכולם ברור איך הולך להיגמר המסע האומלל הזה. לצד הדימוי הקשה הזה, הקטסטרופה האמיתית של לפיד היא מדיניות הזיג זג שלו. נדמה כי השר טרם הפנים שהכלכלנים והציבור אוהבים אמינות. אמינות שמאפשרת לנו לשלם מחיר נמוך יותר על אותה מדיניות בדיוק.

באירופה הכיוון הפוך

לזכותו ייאמר שלפיד היטיב להפנים, מאז שנכנס לנעלי שר האוצר, את העובדה שצריך להבדיל בין מטרות ומדיניות של טווח קצר לאלו של הטווח הארוך. הבעיה שתכניתו הנוכחית לטווח הארוך לא מוציאה את ישראל מהבוץ - להיפך.

הבעיה הבוערת ביותר במשק הישראלי היא פריון - פריון עבודה נמוך לצד פריון ילודה גבוה. פריון העבודה בארץ הוא אחד הנמוכים בעולם וכנגד זה, הילודה הגבוהה מכריחה אותנו להגדיל באופן קבוע את הוצאות הממשלה מעל הצמיחה של המשק. במילים אחרות: אנחנו יולדים יותר ילדים ממה שאנחנו יכולים לכלכל. זו בדיוק הסיבה לכך שהכבדת נטל המיסים על הציבור העובד לא תעזור. כדי להשיג יציבות לטווח הארוך, על לפיד להקטין את הוצאות הממשלה באותם סעיפי תקציב שהם פונקציה של מספר הילדים, כמו למשל הקצבאות, אך לא לגעת בסעיפים שיכולים לעזור לצמיחה כגון תשתיות. את מס ההכנסה אסור להעלות! בנוסף, בעת העלאת המע"מ, יש צורך להודיע מראש שמדיניות זו היא זמנית ולציין שהעלאת המס היא רק לשנת 2013 ו 2014. אם ינהג כך, יימתן את האפקט השלילי של המס.

יש לציין שכלכלנים רבים במשק לא ערים לאפקט השלילי של העלאת מסים, כאשר הכלכלנים הבכירים בעולם מסכימים כי המסים הם לא פתרון לגרעון. אכן, אם נעלה את מיסי ההכנסה וגם את המע"מ, ניכנס לסחרור מסוכן שאליו נקלעו ארצות אירופה. המציאות באירופה מוכיחה כי העלאת מסים תביא להאטה במשק וזו בעצמה - תביא לגרעון גדול יותר. מדובר במעגל קסמים ובמערבולת שמזינה את עצמה.

לאחרונה הודה פרופ' אוליבייה בלנשרד, ראש מחלקת המחקר בקרן המטבע הבינלאומית, באחת מהטעויות הקריטיות שעשה: הוא לא צפה שמדיניות מרסנת ועליית המיסים ביוון ובספרד יביאו לתוצאות כה גרועות על משקים אלו, שסובלים כעת מאבטלה גבוהה, וגם מגרעון גדול יותר מהגרעון ההתחלתי.

אירוני מאוד שבזמן שבישראל, אנו מדברים על העלאת מיסים, רוב מדינות אירופה החליטו להמנע ממדיניות הריסון. איטליה בחרה בממשלה חדשה שהודיעה השבוע שתפסיק העלאת המיסים ותנקוט במדיניות מוטית צמיחה. גם צרפת הודיעה שיש צורך למתן את המדיניות המרסנת. מצד שני, אנחנו ממשיכים לטבוע בתכנית שמותירה הרבה סיבות לדאגה.

תכף יסיים את תפקידו הנגיד פרופ' סטנלי פישר וישראל זקוקה למבוגר אחראי. אני מציעה שהשר לפיד יתנתק לכמה שעות מהפייסבוק ויתחיל לנהוג את המכונית באחריות.

הכותבת היא פרופ' במחלקה לכלכלה באוניברסיטת בר-אילן וראש מרכז אהרון מאיר לחקר הבנקאות. בעברה שימשה כיועצת מיוחדת לבנק ישראל וכראש יחידת הסטטיסטיקה בחטיבת המחקר של הבנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully