וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשר המכות של הביטוח הלאומי

עמיקם חרל"פ

10.4.2014 / 15:27

ועדות רפואיות, חובות בלתי מוסברים, ערועורים שנדחים ועוד. עו"ד עמיקם חרל"פ על המכות של הביטוח הלאומי

כשמדובר במערכת היחסים עם האזרח הקטן, המוסד לביטוח לאומי איננו מהווה אמת מידה לרצון טוב ולנעימות הליכות. מדי פעם אנו אמנם מגלים נקודות אור אך למרבה הצער, הן די נדירות. סיפורים רבים הנחשפים באוזנינו מתארים את יחסו הבעייתי של המוסד לביטוח לאומי כלפי הזקוקים לו. מדי שנה מוגשות מאות אלפי תביעות מצד אזרחים, כשאחוז גדול מהן נדחות. אחת הסיבות לכך היא חוסר הבנת חוק הביטוח הלאומי ותקנותיו וחוסר היכרות של האזרח הפשוט עם הליכים פרוצדוראליים ובירוקראטיים המתקיימים בו. למעשה, עדיף לכולנו שלא להזדקק לשירותיו, אולם לרוב, הפניה אליו נעשית מתוך מצב של אין-ברירה.

באווירת חג הפסח, להלן "עשר המכות" של הביטוח הלאומי והדרכים בהן ניתן להתמודד עם כל אחת מהן:

1. מכת ההוכחה – קשישים הנאלצים להתמודד עם המעמד המביך של "מבחן התלות" על מנת לזכות בגמלת סיעוד, הם רק דוגמא אחת מתוך רבות. קשישים אלה נאלצים להציג הוכחות מסוגים שונים ומשונים, על מנת לזכות בקצבה סמלית או הנחה בתשלום כלשהוא. לכן, בבואכם לפנות לביטוח לאומי, חשוב מאוד לשמור מסמכים רפואיים ולהציג אותם בפני וועדות הביטוח הלאומי, כיוון שתידרשו לכך. כדאי לזכור לבקש מכל רופא אצלו נבדקתם שירשום את התלונות ויתעד אותן וכדאי אף לבקש לקבל עותק מהרישום. רצוי להצטייד בחוות דעת רפואית מתאימה לפני כל בדיקה של הביטוח הלאומי. למשל, אם הבדיקה הינה במסגרת תביעה לקצבת סיעוד, כדאי לפנות למומחה שיקומי מתאים שיכין חוו"ד לגבי הפעולות בהן אתם מתקשים ואשר מקנות לדעתו זכאות לקצבה זו. בנוסף, זכרו כי אתם זכאים לנוכחות של בן משפחה או אדם נוסף בעת הבדיקה. רצוי שיהיה מישהו נוסף בזמן הבדיקה שיוכל לסייע לך להסביר את טענותיך.

2. מכת חובות "יש מאין" – רבים מאתנו נתקלו בחוב שהוגש להם מהמוסד לביטוח לאומי, מבלי שהיו מודעים כלל לקיומו. כדי להימנע מסיטואציה כזו מומלץ לעקוב אחרי ההודעות והמכתבים שאתם מקבלים מהביטוח הלאומי ולא להשליך אותם לפח או לתייק אותם מבלי לקרוא ולהבין מה רשום בהם. אם בכל זאת קיבלתם דרישת תשלום חוב, עדיף להתייעץ עם עו"ד או עם רו"ח שמתמחה בתחום ולבדוק מה דורשים מכם ועל סמך מה. חשוב לא לוותר ולבקש מהביטוח הלאומי הסברים על כל דרישת תשלום המגיעה אליכם. אם יש צורך, מומלץ כי לא תסתפקו בפנייה טלפונית ותגיעו פיזית אל הסניף, תמתינו בתור ותבררו את הפרטים.


3. מכת בירוקרטיה – המוסד לביטוח לאומי מעניק שירות לאזרחים מבוגרים, לעולים חדשים ולאנשים קשי יום שונים, העלולים להיתקל בקושי רב להתמודד עם סבך פתלתל של תהליכים בירוקראטיים. לכן, על מנת לצלוח את התהליך, כדאי מאד להתייעץ עם אנשי מקצוע מהתחום. לעיתים שווה להשקיע את התשלום עבור איש מקצוע שיקצר עבורכם את ההליכים, יסביר לכם מה המסמכים שצריך להגיש ואיך עושים זאת ואף ייצג אתכם בפני הביטוח הלאומי, כדי שתקבלו את מה שמגיע לכם ותביעתכם לא תידחה על הסף.

4. מכת עיקולים – אחד הדברים המפחידים הוא איום בעיקול. אדם פרטי שמקבל לפתע, באמצע החיים, הודעת עיקול רכב, חשבון הבנק וכיוב' – בגלל חוב או תהליך בירוקראטי שלא הושלם. לכן, אם חלילה מגיעה הודעת אזהרה בדבר עיקול, חשוב להבין בדיוק מה דורשים מכם ועל מה ולמה נוצר חוב או דרישת תשלום. בדקו אם יש הצדקה לתשלום או שלמעשה, דרישת התשלום/העיקול אינם מוצדקים. אל תחששו לבקש פריסות תשלום ונסו להגיע להסדרי תשלום סבירים. עדיף מראש ולא בדיעבד.

5. מכת חוסר הידיעה – אנשים רבים כלל לא מודעים לזכויות שיש להם בביטוח לאומי. למשל, במקרה של פגיעה שאינה במסגרת העבודה, ניתן להגיש תביעה ל"דמי תאונה". או למשל, גם במקרה של תאונת דרכים שארעה במהלך העבודה, ניתן לקבל פיצוי גם מביטוח לאומי וגם מחברת הביטוח. בנוסף, ישנן גמלאות של שיקום, שירותים מיוחדים וכדומה שחשוב להיות מודעים להם ולהכירם, כדי לבקשם. אל תהססו לשאול, לברר ולהתייעץ- ייתכן ותגלו כי אתם לא ממשים את מלוא זכויותיכם.

6. מכת הדחייה – ישנם מקרים רבים בהם פקיד התביעות של הביטוח הלאומי דוחה את התביעה שלכם על הסף בטענה ש"לא ארע מקרה ביטוח / אירוע תאונתי" או שאינכם זכאים לפיצוי מכל סיבה שהיא. מומלץ לא להתייחס למכתב הדחייה כאל "תורה מסיני". ישנם מקרים בהם הדחייה היא טכנית בלבד ויש להציג מסמכים על מנת לשנות את הדחייה. במקרים מסוימים יהיה עליכם להגיש תביעה לבית הדין לעבודה. במקרים רבים, בית הדין לעבודה קובע כי אין מקום לדחות את התביעה ומחזיר אותה לטיפול המוסד לביטוח לאומי.

7. מכת הוועדות הרפואיות– כאשר הביטוח הלאומי מזמין אתכם לבדיקה בוועדה רפואית לקביעת אחוזי נכות למשל, חשוב לבוא מוכנים. יש להכין את המסמכים הרפואיים התומכים בטענותיכם, עדיף להצטייד בחוות דעת של רופא מומחה בתחום הנכות. בנוסף, רצוי להיות מיוצג ע"י עו"ד מומחה בתחום על מנת להעלות את הסיכוי להתייחסות רצינית מצד הועדה הרפואית לקבל את אחוזי הנכות.

8. מכת הערעורים – גם כאשר ועדה ראשונה דחתה אתכם, לא להתייאש. תמיד ניתן להגיש ערעור על הועדה הראשונה ולעמוד בפני ועדה נוספת. במקרים מיוחדים, גם על החלטת ועדה לעררים ניתן להגיש ערעור לביה"ד לעבודה.

9. מכה כלכלית – לעיתים לוקח זמן רב עד שהביטוח הלאומי מכיר בתביעה ומתחיל לשלם. בד"כ תביעות מוגשות במקרים של תאונות ופציעות קשות כאשר האדם אינו עובד ואינו משתכר והזמן שחולף עד שהביטוח הלאומי מתחיל לשלם עלול להיות ארוך ולהעמיד את הנפגע במצב כלכלי קשה ביותר. לכן, עדיף להגיש את התביעה כמה שיותר מוקדם ולצרף את כל החומר והאישורים הנדרשים על מנת שלא לעכב הטיפול בה. עדיף להתייעץ עם מישהו שבקיא בנושא על מנת לדעת מה נדרש ממך ומה יש להכין לפני הגשת התביעה. הדבר עשוי לחסוך זמן בדרך לאישור התביעה ולביצוע התשלום. כך למשל, הביטוח הלאומי נוהג לבקש אישורי מחלה או אישור אי כושר עבודה. לכן, פנייה לרופא משפחה או רופא תעסוקתי מתאים מבעוד מועד, עשוי לקצר את פרק הזמן לקבלת האישור.

10. מכת ההתיישנות – ישנם מועדי התיישנות שונים בהתאם לכל תביעה או החלטה של המוסד לביטוח לאומי. לדוגמא, על החלטת פקיד תביעות שדוחה את תביעתכם - ניתן להגיש תביעה לבית הדין לעבודה תוך 12 חודשים. על החלטת ועדה רפואית שקבעה נכות - ניתן לערער תוך 30 או 60 ימים. חוסר מודעות לזמנים, עלול לגרום להתיישנות התביעה ואז התובע לא יקבל כלום. לכן חשוב מאוד להכיר את מועדי ההתיישנות בכל אחד מהמקרים הרלוונטיים לכם.

עמיקם חרל"פ הוא עו"ד, ממשרד עו"ד עמיקם חרל"פ ושו"ת, מומחה בדיני נזיקין, תאונות וביטוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully