וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך לחייל הנפגע: את מי כדאי לתבוע ומתי?

אלי סבן

29.7.2014 / 15:20

מהן האפשרויות העומדות בפני חייל שנפגע בזמן שירותו בסדיר או במילואים על מנת לזכות לפיצוי על הפגיעה? עו"ד אלי סבן מסביר

במהלך מבצעים, כגון מבצע "צוק איתן" הנערך בימים אלו ברצועת עזה, נפגעים, למרבה הצער, חיילים רבים. אחרי הלחימה, האשפוז וההבראה נותרים החיילים עם הצורך לקבל פיצוי כספי על המאורעות. אז מי הכתובת הנכונה לתביעה מסוג זה?

הביטוח הלאומי או מערכת הביטחון?

ראשית, בהתאם לחוק הנכים, כל אנשי כוחות הביטחון לרבות שב"כ, מוסד, משטרה וכו' רשאים להגיש תביעה, בגין חבלה ו/או מחלה שאירעה להם במהלך שירותם. את התביעה יש להגיש לאגף שיקום במשרד הביטחון אותה יבררו הן מבחינת התשתית העובדתית לה טוען התובע והן מבחינת הקשר הסיבתי בין מחלתו/חבלתו לבין שירותו.

במידה והתביעה נידחת ע"י קצין התגמולים על התובע לדעת כי עומדת בפניו הזכות להגיש ערעור תוך 30 יום ממועד קבלת הודעת הדחייה מקצין התגמולים, לוועדת הערעורים בבית המשפט השלום. חשוב לציין כי קיימות חמש ועדות ערעורים כאמור המצויות בבית המשפט בערים: באר שבע, תל אביב, ראשון לציון, חיפה וירושלים.

כאשר ישנן לנכה זכויות ע"פ חוק הנכים וע"פ חוק ביטוח לאומי, ניתנת לו הבחירה: נכה שבחר לפנות למוסד לביטוח לאומי והוכר, יכול לחזור בו מבחירתו ולפנות בתביעה כנגד משרד הביטחון. כיום לאחר תיקון החוק (ינואר 2008), מדובר על זכות חזרה תוך שלוש שנים מיום תביעתו לביטוח הלאומי, אם במהלך שלוש השנים לא הגיש תביעתו למשרד הביטחון חזקה כי בחירתו הינה סופית. טענה בדבר חוסר יכולת לבחור, מתקבלת אך ורק כאשר בתקופה שבה נקבעה הנכות הצמיתה נמצא אותו אדם במצב נפשי, אשר אינו מאפשר בחירה, דהיינו הוא נעדר מסוגלות נפשית. חוק הנכים אינו מאפשר גביית תשלומים משני מקורות ועל כן הנכה צריך להגיע לכלל החלטה, האם הוא בוחר בפיצוי ותשלומים על פי חוק זה או ע"פ חוק ביטוח לאומי.

מתי בוחרים - על מנת שתהא "בחירה" הנכה צריך לזכות בזכות לבחור. במצב שהנכה טרם הוכר כנכה לפי חוק הנכים, עצם קבלת התגמולים מהביטוח הלאומי אינה נחשבת ואין רואים בה כבחירה.במקרה בו מתגלות ראיות חדשות המצדיקות פניה מחודשת לקצין התגמולים לפי סעיף 35(א) (עיון נוסף) לחוק הנכים, אין בקבלת הקצבה מהביטוח הלאומי, עד להתגלות הראיות החדשות, משום "בחירה". חשוב לדעת כי את זכות הבחירה ניתן להפעיל עוד בטרם זכיית הנכה בהכרה, וגביית הפיצויים מאחד המקורות מהווה ראיה לבחירה. מקרה אשר היה בו הנכה פנה לביטוח הלאומי כאשר ערעורו תלוי ועומד בפני וועדת הערעורים לפי חוק הנכים, ראו בו כמי שבחר בחוק הביטוח לאומי וערעורו נדחה .


במידה והתובע סבור כי תביעתו היא בגין רשלנות רפואית נגד מוסד רפואי בו טופל ואליו נשלח על ידי הצבא עדיין עומדת לפניו האפשרות לתביעה כנגד משרד הביטחון, וזאת מאחר והיה בזמן שירותו תחת חסותו של משרד הביטחון אשר שלח אותו למוסד רפואי בו אירעה הרשלנות, ואולם במקרה זה על התובע לבחור בין תביעה נגד משרד הביטחון לבין תביעה נגד המוסד הרפואי אשר טיפל בו.


על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, עומדת לרשותו של נפגע תאונת דרכים בתקופת שרותו האפשרות לתבוע את חברת הביטוח (מבטחת הרכב) או את קצין התגמולים. כאמור לא ניתן לתבוע את שניהם אלא על התובע לבחור במסלול תביעה אחד, נגד חברת הביטוח או נגד משרד הביטחון.

החייל אינו יכול להגיש תביעה בנזיקין כנגד המדינה, כיוון שהמדינה מוגנת מפני תביעה נזיקית בחוק הנזיקים האזרחיים. משמע כי בכל מקרה אשר איש כוחות הביטחון נחבל או חלה במסגרת שירותו הביטחוני עומדת לו הזכות לפי חוק הנכים ותנאיו בלבד. חוק הנכים אינו מקנה לתובע ראשי נזק הקיימים בתביעות נזיקין, כגון: עוגמת נפש, כאב וסבל, פגיעה בכושר התפקודי, אובדן כושר השתכרות, אובדן הנאה וכיוצב', אלא הפיצוי יינתן עבור ובהתאם לנכותו הרפואית בלבד. שיטה זו מקנה יתרונות מחד וחסרונות מאידך.


בדרך כלל העיקרון המנחה שיוכל לעזור לנפגע לבחור בסוג תביעה זה או אחר תלוי במספר מרכיבים, לדוגמא: חומרת הפגיעה, סיכויי הצלחת התביעה מול משרד הביטחון ואפשרות של החמרה במצבו הרפואי בעתיד. כאשר מדובר במצב רפואי קשה ואף תיתכן החמרה נוספת במצב הרפואי, עדיף יהיה להגיש תביעה להכרה נ' משרד הביטחון ולא להגיש תביעה נ' חברת הביטוח או הביטוח הלאומי.

חשוב לציין כי לעיתים חברות הביטוח (בתביעות של תאונת דרכים או רשלנות רפואית) מעוניינת לשלם פיצוי מהיר בסכומים מפתים על מנת לסלק את חבותם. למרות שבתביעה למשרד הביטחון אין המדובר בסכומים חד פעמים גבוהים וזוהרים יש לזכור כי מדובר בהכרה עקרונית לכל החיים כאשר הנפגע יוכל בכל עת לשוב ולפנות בהחמרת מצב (במידה ותהיה), יהיה זכאי להטבות לכל החיים (כגון: טפול רפואי, הנחה במיסים ארנונה, לימודים גבוהים לו ולילדיו, מענקים, בית הבראה, רכב רפואי פטור ממכס ועוד (בהתאם לנכותו)) וזה למעשה הכיסוי הביטוחי הטוב ביותר עבור הנכה למשך כל חייו. יעוץ והכוונה נכונה ע"י עורכי דין המתמחים בעניין זה יכול למנוע טעויות גורליות ובלתי הפיכות.

עו"ד אלי סבן מומחה לתביעות נגד משרד הבטחון ובייצוג נכי צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully