וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צו 8 למען הלוחמים בזירה הכלכלית בדרום

אהוד רצאבי

27.8.2014 / 10:20

שילוב כוחות של ערבות הדדית וסולידריות חברתית לצד תמיכה וסיוע של הרשויות במדינה והקדמת תשלומים של הקהילה העסקית יעניקו כיפת ברזל כלכלית לעסקים הקטנים והעצמאים בדרום

מבצע "צוק איתן" הוכיח שוב עד כמה אזרחי מדינת ישראל יודעים להתלכד בשעת חירום ולתמוך זה בזה. ב'צוק איתן' כמו בימי 'עמוד ענן' וב'עופרת יצוקה', הוכיחו שוב תושבי ישראל כי הם ערבים זה לזה ושיירות של רכבים ואוטובוסים ירדו בשבועות האחרונים לערי הדרום וחיזקו את העסקים שם בקניות.

לוחנמים בחזית הכלכלית

אך אין די בכך. בנוסף לעבודתה של עמותת "איילים" המקדמת את היוזמה לסייע לעסקים בדרום במסגרת פרוייקט "דרום איתן", על הממשלה לקדם, לסייע ולתת דוגמה לאחריותה לגורל העסקים קטנים בדרום, לדוגמא באמצעות תיעדוף במכרזים, דחיית תשלומי חובה כמו מסים וארנונה ועוד.

כל חנווני, בעל מספרה, בעל מסעדה, או יועץ מס עצמאי, החיים ועובדים בדרום בעת הזו, הם לוחמים בזירה הכלכלית. וכך המדינה צריכה לנהוג בהם. סביב אותם עסקים קטנים ועצמאים בדרום ישנה תעשייה עיסקית שלמה, הכוללת לקוחות רבים, ספקים של חומרי גלם ושירותים שונים, אותם "מילואימניקים עיסקיים" בדרום מעסיקים גם שניים שלושה עובדים שמקבלים משכורת ומפרנסים משפחות.

בעלי עסקים בדרום הם לוחמים של ממש בחזית הכלכלית והם למעשה העוגן הכלכלי של אוכלוסיית הדרום. עקב שבריריותם של העסקים הקטנים בייחוד בעת הזו, מלחמתם היא מלחמת הישרדות בין להיות או לחדול. יש לתת גב ולהושיט יד מסייעת. האיתנות הכלכלית והבטחת הביטחון הפיננסי של העסקים בדרום הוא חלק קריטי בחוסנם של תושבי הדרום ויש בהם כדי למנוע הגירה שלילית של אוכלוסיה שתעזוב בגלל קשיי פרנסה.

שלושה מגזרים חייבים לשלב כוחות ולהתגייס למען העסקים בדרום

הרשות הממשלתית: בראש ובראשונה יש לזרז את תהליך תשלום הפיצויים לעסקים ולהקל בביורוקרטיה המקשה כל כך. לעסקים קטנים ולעצמאים אין חמצן ורזרבה תקציבית. לבעל עסק עצמאי אין את אורך הנשימה הכלכלי הדרוש מול הבנקים ויתר הספקים, כדי שיוכל לשרוד, ולכן התהליך חייב להיות קצר ויעיל. מדובר על עסקים שחלקם איבדו עד 60% מהכנסותיהם במהלך ימי הלחימה. על שר האוצר וגורמי הממשל האחרים, כמו השלטון המקומי, בנק ישראל, רשויות המס והביטוח הלאומי, למצוא דרכים להקלה על אותם עסקים שיאפשרו להם להתאושש, לפחות לטווח של חודשיים מיום סיום מצב הלחימה.

איך עושים את זה? על ידי לקיחת אחריות כלל ממשלתית של משרד ראש הממשלה שיאגד משאבים ויתאם מהלכים ודיווחים של משרדי הממשלה השונים אליו כלפי מעלה בהבנה שזו עת חירום כלכלית לבעלי העסקים שבחזית ושמדובר בפרויקט לאומי שלא נופל בחשיבותו מלחימתו של צה"ל, ועם הרבה רצון טוב, תיכנון מסודר ושילוב ידיים של כל הרשויות הכלכליות בישראל. על בנק ישראל להמשיך במתן הקלות לבעלי חשבונות מוגבלים ובתנאים למתן אשראי לבנקים, רשות המסים צריכה לתת כתף ולדחות את תשלומי המסים בחודשיים שלושה לכל בעלי העסקים הקטנים. כך גם יש לדחות לעסקים ולעצמאים בדרום את התשלומים לביטוח לאומי, תשלומי הארנונה לרשויות המקומיות ואת תשלומי המע"מ. יש גם להקפיא את העיקולים ואת הקנסות לחודשיים שלושה. להרחיב את מסגרות האשראי בערבות המדינה שמוענק לעסקים קטנים, כי בזמנים קשים כאלה, מוכרחים לסייע לבעלי עסקים קטנים כדי שישרדו עד יעבור זעם ויחזרו לשגרה.

הקהילה העסקית: יש לפעול לחיזוק המחויבות התאגידית והאחריות ההדדית ולזרז את הליך אישור התשלומים לספקים ונותני שירותים שהם עסקים קטנים. זוהי שעת מבחן למשק כולו. תזרים המזומן הוא אחד ממרכיבי החמצן הכלכלי הדרוש לעסקים הקטנים רק כך הם יוכלו לעבור את התקופה הקשה בה הם מצויים. להב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל מקדמת מול החברות המובילות במשק מהלך של הקדמת התשלומים לספקים ונותני השירותים שהם עסקים קטנים ובינונים. בשעה קריטית זו, העסקים הגדולים צריכים לתת חמצן לעסקים הקטנים ולא לעכב תשלומים.

הקהילה האזרחית: אנחנו, כאנשים פרטיים, יכולים לצמצם את היקף הפגיעה בעסקים אם נמשיך להיות צרכנים רגישים, בדגש על העדפה מתקנת לאזורי העימות. יוזמות מבורכות כזו של עמותת איילים הן דוגמה מצוינת של התגייסות העורף למען הדרום. ההתארגנות האזרחית לעריכת קניות לשבת בכל סוף שבוע בערי הדרום, לרבות ירידי הקניות במרכז של בעלי עסקים מהדרום, מהווה מהלך שיש בו כדי לסייע רבות לשרידותם הכלכלית של תושבי הדרום.

רואה חשבון אהוד רצאבי הוא נשיא להב לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully