וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם רשות המים היא זרוע של האוצר לגביית מסים?

דודו קוכמן

2.9.2014 / 10:57

פסקי דין של בית הדין מפנות אצבע מאשימה כלפי רשויות המים בנוגע למדיניות התמחור. דודו קוכמן טוען כי רק חקיקה תביא לפיתרון

בית המשפט המחוזי בחיפה דן לאחרונה בערר של גן החיות התנ"כי נגד שר החקלאות ומנהל רשות המים שהחליטו שלא להקצות לגן החיות מים המוגדרים ל"מטרת חקלאות", ובכך להביא לעלייה עצומה בהוצאות גן החיות על מים. בית המשפט, ביושבו כבית הדין הארצי לערר על פי חוק המים, אמנם דחה את הערר, אך לא חסך את ביקורותו על מדיניות משק המים.

המים אמורים להיות מוצר בסיסי

בית המשפט המליץ כי ככל הנוגע להקצאה חקלאית לשנת 2014 מן הראוי שההחלטה בכל הנוגע לגן החיות התנ"כי תבחן שוב, בשים לב לפעילותה שהוכרה כשיקומית וזאת מאחר ותקנות המים לשנת 2013 מגדירות חקלאות לפי ההגדרה הבאה: "ייצור צמחים וגידול בעלי חיים לצורך הפקת תוצרתם לשיווק, וכן שלבי הריבוי, אקלים, שתלנות, מרעה ומחקר ופיתוח של צמחים או בעלי חיים כאמור, לפי הענין: ואולם פעילות כאמור שמטרתה שיקומית לפי אישור של משרד הרווחה והשירותים החברתיים תיחשב חקלאית גם אם היא אינה לצורך הפקת תוצרת לשיווק". בית המשפט העיר בהערות הסיום כי "במסגרת דיונים שהובאו לפניו בעת האחרונה ניכרת מגמה לשים את הדגש בכל הנוגע למדיניות משק המים על היבטים כלכליים".

דבריו של בית המשפט מבטאים את תחושת הציבור בשנים האחרונות שהמים שאמורים להיות מצרך בסיסי, הפכו להיות אמצעי נוסף למיסוי עקיף על ציבור הצרכנים. דבריו אלו מצטרפים גם לרבים מראשי הרשויות המבקרים קשות את הקמתם של תאגידי המים והביוב שלא רק שלא הקטינו את מחירי המים לשתייה, אלא אף הביאו להאמרתם בעשרות אחוזים בשנים האחרונות.

בית המשפט הוסיף וקבע כי "מעבר לפיקוח על משק המים, הפך משאב המים ואופן ניהולו לאמצעי לגביית כספים לקופה הציבורית" ומציין כי שימוש באמצעים כספיים לא משיג בהכרח את תועלת משק המים, אך ההכבדה הכלכלית לא משרתת בהכרח תועלות חברתיות.

מדיניות זו של מחירי מים גבוהים היא תוצר של החלטה הקובע כי משק המים הוא משק סגור, החלטה שאין לה אח ורע בעולם המבין שמים הינו מצרך יסוד וכל זמן שמידניות זו לא תשתנה על ידי הממשלה , לא יהיה פתרון משמעותי.

דבריו של בית הדין לענייני מים בולטות במיוחד לאור העובדה שמרבית פסיקותיו אינן נוטות חסד עם עוררים שונים ובהם הרבה חקלאים, אך לעת עתה נראה כי דברים אלה נופלים על אוזניהם הערלות של פקידי רשות המים ופקידי האוצר.

רשות המים, למרות דבריו הנוקבים של ביה"ד לעניני מים, ממשיכה במדיניותה להיות זרועו הארוכה של האוצר, כאמצעי מיסוי נוסף, והדבר יבוא לידי סיום רק בחקיקה של הכנסת שתשנה את המדיניות של משק המים ותחזיר לוועדת הכספים את כוחה בסוגיה זו.

הכותב עו"ד ומשמש כמזכ"ל כפרי האיחוד החקלאי

  • עוד באותו נושא:
  • רשות המים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully