וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקציב 2015 - אין בשורות טובות

מתי אלפר

30.9.2014 / 14:53

מסקנות וועדות אלאלוף, טרכטנברג וגרמן לא יבוצעו, הצמיחה תהיה אפסית ולא תחלחל לשכבות החלשות. מתי אלפר צופה כי, 2015 תהיה שנה כלכלית אבודה

תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנת 2015 שהוצגו על ידי בכירי האוצר אינו מבשר על מימוש מסקנות ועדות שהממשלה עצמה הקימה (טרכטנברג, אלאלוף לשיפור מצב העוני, גרמן לשיפור מצב הרפואה) ואין בו בשורה כלכלית שתיתן תקווה לצמיחה כלכלית או לשינוי מבני שיביא שינוי מהותי. המצב הכלכלי של השכבות החלשות לא מטריד את שרי הממשלה וחברי הכנסת למרות נאומים חוצבי להבות על תמיכה בחלשים בחברה. שוב יחזרו התמונות המוכרות של 35-40 תלמידים בכיתות לחוצות כסרדינים, בתי החולים יהיו עמוסים לעייפה והזקנה בפרוזדור תמשיך לככב בתמונות, עולם כמנהגו נוהג. אם ציפינו למחוללי צמיחה בתקציב, צמיחה שתחלחל מעט גם לשכבות החלשות בצורת תעסוקה מלאה ושיפור קטן בשכר, לא נראה זאת בשנה הבאה.

אין דינמיות ואין יוזמה

בוועדת הכספים בכנסת ימשיכו בשנה הבאה לעסוק בתקציב הביטחון, בהעברות כספים לסתימת בעיות בוערות, בתקציבי החינוך והרווחה שיספגו כצפוי קיצוצים או במקרה הטוב יקבלו מימון רק בהתאם לגידול הטבעי באוכלוסייה ללא כסף לפיתוח ומחקר או מחיה בכבוד.

הדיור הציבורי בפרברי הערים שזכה לכותרות השבוע קיבל חבטה מצד הממשלה שמכרה בשנים האחרונות דירות לזכאים אך את הכסף שקיבלה לא השקיעה ברכישת דירות חדשות לחד הוריות ולמשפחות מצוקה שלא עומדות בתנאי שכירות רגילים ונאבקות על קיומן כדי לשרוד את חיי היום יום ויוקר המחיה. הקצאת כספים למיעוטים או שחרור קרקעות מהיר שיאפשר בניה זריזה ויפתח שער להורדת מחירי הדיור שמהווים כידוע סיבה ליוקר המחיה, הם בגדר חלום בתקציב הנוכחי.

מבצע צוק איתן גרר את דיוני התקציב להתמקד כידוע בתקציב הביטחון. כאשר הביטחון הופך לנושא המרכזי באופן טבעי נפגעים התקציבים החברתיים. לא נכנס לוויכוח על סדרי ההעדפות אבל צריך היה לשפר את תקציב הביטחון (57 מיליארד שקל ויותר במהלך השנה) בהדרגתיות לא על חשבון תקציבי הרווחה והחינוך. מרגע שנתניהו ויעלון החליטו שתקציב הביטחון יהיה הראשון בתור לקבלת כספים כל שאר דיוני התקציב נדחקו לקרן זווית והפכו לשוליים. דיור ציבורי ועיוני לא מסוגלים לעמוד מולו.

נתניהו ולפיד מכירים היטב ומקושרים עם הסקטור הפרטי עסקי בארץ ובעולם. כלכלה חופשית היא מושג שטבוע אצלם שנים והם גם הועסקו בעברם בעסקים פרטיים. כבר לפני שנה יכלו רה"מ ושר האוצר לפנות לסקטור העסקי בהצעות מחייבות להשקיע בפרויקטים של BOT דהיינו בניה על ידי יזמים ושכירות ארוכת טווח מצד הממשלה לעוד בתי ספר, דיור להשכרה, בית חולים נוסף בדרום, פעילות תחבורה, אנרגיה, הזנה ותרבות. כל אלה לא נעשו וכיום אין פתרונות כלכליים בתקציב המדינה לעשייה כזו. שמטרתה שיפור איכות חיינו והורדת עלות המחיה.

2015 תהיה שנה קשה כלכלית ייתכן שגם שנה אבודה, שיעורי הצמיחה עליהם מדברים הלמ"ס, בנק ישראל והאוצר נעים בין 2% עד 2.4% והם מסמלים אפס צמיחה בפועל לאור הגידול הטבעי באוכלוסייה. גרעון של 3.4% בתקציב עלול לצמוח במשק שיקפא על שמריו. לחלשים, לזקנים, לסרדינים בבתי הספר, לתושבי הפריפריה, לבעלי עסקים קטנים ולרבים אחרים לא צפויה ברכה כלכלית. הלוואי שאתבדה.

מתי אלפר, כלכלן, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה (מל"א)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully