וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופשת לידה ארוכה – ברכה או קללה?

אביטל מולאי

7.12.2009 / 10:40

להצעת החוק להארכת חופשת הלידה לחצי שנה יש מצדדים רבים - ומתנגדים רבים לא פחות

השבוע אושרה בוועדת השרים הצעת החוק שהגישו חברות הכנסת דליה איציק וציפי חוטובלי, לפיה תוארך חופשת הלידה מ-14 שבועות לתקופה בת חצי שנה.
ראוי לציין, כי התשלום שמקבלת היולדת יהיה עבור 14 שבועות בלבד ולא יגדל. השינוי הוא בכך שכל אישה תוכל להודיע למעסיקה כי היא מבקשת להאריך את חופשת הלידה עד 6 חודשים לאחר הלידה, מבלי שזה יוכל לפטרה, בלי קשר לוותק שלה בעבודה.

למה זה טוב?

המצדדים בחוק החדש טוענים, כי נשים לאחר לידה ירגישו בטוחות יותר להאריך את חופשת הלידה מבלי לחשוש מפיטורין. 14 שבועות הם זמן קצר מדי לשהייה עם התינוק לאחר הלידה, והאפשרות להישאר איתו עד חצי שנה תקל מאד על אמהות ובאופן כללי, תיטיב עם החברה כולה. המלצות משרד הבריאות בנושא הנקה הן להניק את התינוק בצורה בלעדית או עיקרית עד לגיל חצי שנה, כך שהחוק החדש יעזור לנשים למלא את ההמלצות הללו. לפי מחקרים, תינוקות יונקים הינם בריאים יותר מתינוקות שאינם יונקים, כך שבשורה התחתונה, מדובר על חיסכון למשק כולו.

החוק ייטיב בייחוד עם נשים, שלפי החוק הישן לא היו זכאיות להארכת חופשת הלידה ללא תשלום, מאחר שלא היה להן וותק מספיק בעבודה. כמו כן, עם הזמן תיווצר נורמה במקומות העבודה, ואישה שתבקש להאריך את חופשת הלידה שלה, לא תחוש שלא בנוח כשהיא עומדת מול המעסיק שלה.

המתנגדים טוענים: החוק יגרום להעדפת גברים

המתנגדים לחוק חוששים ממצב שבו מעסיקים יעדיפו העסקה של גברים על פני נשים. ח"כ היחיד שהתנגד להצעה הוא ד"ר מיכאל בן ארי. לטענתו, יש מקומות עבודה שלא יוכלו לעמוד בהיעדרות של חצי שנה, והוא אישית היה מעדיף להעסיק גבר, שנעדר בכל פעם לחודש מילואים ולא לחצי שנה.

בעקבות הדברים, פנתה שדולת הנשים ליועץ המשפטי לממשלה ולוועדת האתיקה של הכנסת, בבקשה לחקור את ח"כ בן ארי בחשד להסתה לאפליה נגד נשים.

איך זה בעולם?

אישה שיולדת בשוודיה, נהנית מ-96 שבועות של חופשה בתשלום. בנורבגיה ובדנמרק חופשות הלידה הן בנות 53 ו-50 שבועות. בצרפת, הולנד וספרד מדובר על 16 שבועות בלבד, ובגרמניה – ממש כמו בישראל – 14 שבועות בלבד.

בארה"ב, לעומת זאת, אין חופשת לידה בתשלום. ניתן לצאת לחופשה ללא תשלום למשך 12 שבועות ובחלק ממקומות העבודה החופשה היא בתשלום, לפי החלטת מקום העבודה.

אגב, אין בהכרח התאמה בין אורך חופשת הלידה לבין שיעור הנשים המועסקות באותה מדינה. דווקא במדינות שבהן חופשת הלידה ארוכה מאד, שיעור המועסקות גבוה, יחסית. כמובן שיש גורמים רבים שמשפיעים על שיעור ההעסקה של נשים, אבל כנראה שהטענה לפיה הארכת חופשת הלידה תגרום להעדפת גברים על נשים בשוק העבודה היא מרחיקת לכת.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully