וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמא וקרייריסטית? דעי את זכויותייך

עו"ד חיה לזר נוטקין

27.8.2009 / 12:00

מחופשת לידה עד שעות טיפת חלב - קיימים חוקים רבים שנועדו להגן על נשים בשוק העבודה. דעי את זכויותייך - חלק ראשון

קיימים חוקים רבים במסגרת החקיקה הסוציאלית בישראל שמטרתם להקל על אימהות בשוק העבודה ולאפשר לנשים להשתלב במעגל התעסוקה במקביל למימוש אימהותן - הנה כמה מהזכויות (והחובות) החשובות שעומדות לרשותה של כל אם מועסקת:

על פי חוק, על העובדת מוטלת חובה לעדכן את המעביד על ההריון עד החודש החמישי להריון.ישנה חשיבות לכך שההודעה תיעשה בכתב, כדי שהמעביד לא יוכל לטעון כי הפיטורים, חלילה, נעשו לפני שידע על ההריון. כמו כן, חשוב לשמור אסמכתאות המעידות כי הינך עובדת מוערכת וזאת כדי למנוע אפשרות של העלאת טענות כאילו מדובר בעובדת לא טובה וכדומה.

שעות טיפת חלב - עובדת זכאית להעדר ממקום עבודתה 40 שעות בסה"כ לצורך בדיקות בטיפת חלב או אצל רופא נשים על חשבון המעביד (לא על חשבון ימי המחלה שלה) ובלבד שהעובדת מועסקת מעל 4 שעות עבודה ביום, שבוע עבודה מלא כנהוג במקום עבודתה. אם העובדת מועסקת שבוע עבודה מלא, אך פחות מ-4 שעות ביום - היא תהיה זכאית ל-20 שעות טיפת חלב על חשבון המעביד.

חשוב להבין שמדובר על "שבוע עבודה מלא כנהוג במקום העבודה", כך שאם העובדת מועסקת 5 ימים ומקום העבודה שלה פעיל 6 ימים - העובדת לא תהיה זכאית לשעות טיפת חלב.

פיטורים והרעת תנאים

אסור לפטר עובדת מחמת הריון ולא משנה אם היא עובדת קבועה או זמנית, מה היקף משרתה וכמה זמן היא מועסקת במקום העבודה: ההבדל הוא שאם העובדת מועסקת פחות מ-6 חודשים אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה, אזי לא חל עליה חוק עבודת נשים והיא תוכל לטעון להפליה על רקע "הורות" מכח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. אם העובדת מועסקת מעל 6 חודשי עבודה אזי המעביד מחוייב לקבל היתר ממשרד התמ"ת לפיטורים, אחרת הפיטורים נוגדים את החוק.

קיים איסור פגיעה בהיקף המשרה - חשוב שהעובדת ההרה תעמוד על זכותה ששעות עבודתה לא יפגעו שכן פגיעה בהיקף שעות העבודה מביאה גם לפגיעה בשכר ומכאן שפגיעה כזו תוביל בהכרח גם לפגיעה עתידית בדמי הלידה ובדמי האבטלה.

שמירת הריון

עובדת אשר הפסיקה את עבודתה עקב מצב בריאותי שלה או של העובר ובלבד שנקבעו לה לכל הפחות 30 ימי שמירת הריון רצופים על ידי הרופא. במהלך שמירת ההריון זכאים לקצבה מביטוח לאומי, קצבה שאין לה קשר לימי המחלה או דמי הלידה של העובדת.שיעור הגמלה לשמירת הריון נעשת עפ"י ממוצע של 3 חודשים שקדמו ליום בו העובדת יצאה לשמירת ההריון.

בחלק הבא - הזכויות לאחר הלידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully