וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנוער לעבודה

עו"ד חיה לזר נוטקין

8.6.2010 / 8:44

החופש הגדול מתקרב בצעדי ענק ובני הנוער כבר מתחילים לחפש תעסוקה בו. כל מה שרציתם לדעת על עבודת בני נוער

הנושא של העסקת בני נוער, מתחת לגיל 18, נעשה יותר ויותר רלוונטי בחודשי הקיץ והחופש הגדול.

חוק עבודת נוער, תשי"ג-1954 מסדיר את נושא העסקת בני הנוער ואוסר להעסיק עובדים מתחת לגיל 14 שנה. עוד קובע החוק, כי עובד עד גיל 15 שנה יוכל לעבוד רק בחופשות ממערכת החינוך (ראה סעיפים 2 ו- 2א לחוק).

מעביד שמעוניין להעסיק בני נוער, חייב להחזיק "פנקס עבודה" ביחס לכל עובד ספציפי שמועסק אצלו. את הפנקס מקבלים משירות התעסוקה ולאחר שפונים בבקשה מסודרת ועומדים בדרישות החוק.

אחת מדרישות החוק קובעת כי העובד הצעיר חייב לעבוד בדיקות רפואיות טרם קבלתו לעבודה. לשם הבדיקות, על העובד הצעיר להצטייד בטופס ויתור סודיות רפואי מטעם האפוטרופוס שלו (הוריו) ולפנות לרופא המשפחה. זמן עריכת הבדיקות נחשב חלק מזמן העבודה של העובד הצעיר ולכן העובד זכאי לקבל תשלום מלא עבור שעות אלה. החובה להפנות את העובד הצעיר לבדיקות חלה על המעביד.

לא הכל מותר

בלי קשר להוצאת האישור הרפואי ופנקס העבודה, יש עבודות שלבני נוער אסור לבצע, וזאת לפי הנחיות שקבע שר העבודה, לגבי עבודה שעלולה לפגוע בבריאותם, שלומם או בהתפתחותם הגופנית של בני הנוער.

בפסק דין שניתן בינואר 2007, בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, ת"פ 403/06 מדינת ישראל נגד מאיר שבתאי, השיתו על המעביד קנס של 100,000 ¤. שם נקבע כי מבין שלושה בני נוער שהועסקו על ידי המעביד במכירת פרחים בצמתים, שניים היו מתחת לגיל העסקה המותר (שניים היו בני 11 ו-13), העסקתם בוצעה ללא פנקס עבודה ואישור רפואי, אי תשלום שכר מינימום ואי פיקוח על הגבלת שעות העבודה שנקבע על 40 שעות בחודש.

בעניין זה חשוב להבין שמי שמעסיק בני נוער צריך להקפיד לתת לעובד הפסקות מסודרות. החוק קובע כי העובד הצעיר זכאי להפסקה בת 45 דקות לפחות בכל יום עבודה שעולה על 6 שעות, כאשר לפחות 1/2 שעה מתוך אותן 45 דקות צריכה להיות רצופה. להבדיל מהעובדת הצעיר, עובד רגיל, שמלאו לו 18 שנה, זכאי להפסקות רק לאחר 9 שעות עבודה וזאת היה ולא מדובר על "עובד שמועסק בעבודת כפיים".

כמו כן נקבעו בחוק איסורים ביחס להעסקת בני נוער במהלך המנוחה השבועית והגבלות שעות. בעניין זה נקבע כי עובד צעיר יהיה זכאי להפסקה בת 36 שעות בין שבוע לשבוע, כאשר אם מדובר על עובד צעיר יהודי, ההפסקה השבועית תכלול את יום השבת במסגרת אותן 36 שעות.

קנס למקדונלד'ס

בית הדין הארצי לעבודה, הטיל בשנת 2003 קנס של 30 אלף ¤ על מפעילת רשת מסעדות "מקדונלד'ס" וקנס של 50 אלף ¤ על מנכ"ל החברה, על כך שהעסיקו בני נוער בערב שבת. ראו לעניין זה פסק דין ע"פ 1004/00 אלוניאל בע"מ ועומרי פדן נ' מדינת ישראל, פד"י לח(1)488.

גם ביחס לשעות העבודה נקבע, כי עובד צעיר לא יועסק יותר מ-8 שעות ביום בשבוע עבודה בן 6 ימים או מעל 9 שעות בשבוע עבודה בן 5 ימים. חשוב להבין כי החוק קובע שעובד צעיר לא יוכל לעבוד יותר מ-40 שעות שבועיות בכל שבוע.

עוד נקבע איסור שקובע כי לא ניתן להעסיק עובד צעיר ב"לילה". דהיינו עד גיל 16 מותר להעסיק בן נוער עד השעה 20.00 ואילו מגיל 16 ומעלה ניתן להעסיק בן נוער עד השעה 22.00. למרות האיסור, ניתן לקבל משר העבודה היתר לעבודות לילה מסוימות של בני נוער, כגון עבודה במאפיות, מד"א וכיוצא בזאת.

כדי לוודא שהמעבידים לא עוברים על החוק ומעסיקים את בני הנוער במסגרת המותרת, לרבות ביחס לשעות עבודה ומנוחה, הפקות וחופשה שנתית, נקבע כי על המעביד לבצע רישום של שעות העבודה של העובד הצעיר. אם הרישום של שעות העבודה נעשה באופן שאינו אלקטרוני / ממוחשב, חייב העובד הצעיר לחתום, בסוף כל יום עבודה, על גבי רישום שעות העבודה ולאשר את אמיתות הרישום בחתימתו.

חשוב להדגיש, שאם המעביד עובר על החוק צפוי לו עונש פלילי ולעיתים גם קנס כספי.
רק כדי לסבר את האוזן ניתן לראות כי החוק קובע שמי שהעסיק בני נוער ללא אישור רפואי או עבר על הגבלת שעות העסקה של בני הנוער או לא נתן הפסקה במהלך יום עבודה – צפוי למאסר של עד 6 חודשים או קנס של עד 21,600 ¤. גם מי שהעסיק בני נוער ללא שיש לעובד הצעיר "פנקס עבודה" משירות התעסוקה – צפוי לקנס של עד 12,900 ¤. וכך הלאה.

זכויות בני הנוער בעבודה

שכר המינימום שנקבע לבני נוער הוא כדלקמן:
מגיל 14 ועד גיל 16 שנה זכאי העובד הצעיר לתעריף מינימאלי של 70% משכר המינימום במשק ובסה"כ 15.57 ¤ לשעה / 2,695.12 ¤ לחודש.
מגיל 16 ועד גיל 17 שנה זכאי העובד הצעיר לתעריף מינימאלי של 75% משכר המינימום במשק ובסה"כ 16.69 ¤ לשעה / 2,887.63 ¤ לחודש.
מגיל 17 ועד גיל 18 שנה זכאי העובד הצעיר לתעריף מינימאלי של 83% משכר המינימום במשק ובסה"כ 18.47 ¤ לשעה / 3,195.64 ¤ לחודש.

חשוב להדגיש בעניין זה כי שכר המינימום שפורט לעיל אינו כולל רכיב של נסיעות לעבודה וממנה בחזרה למקום מגוריהם.

בנוסף, בני הנוער זכאים לחופשה שנתית ארוכה יותר מאשר עובדים מעל גיל 18 שנה. בני הנוער זכאים ל-18 ימי חופשה קלנדריים (16 ימי חופשה נטו) בשנה. לדוגמא, אם עובד צעיר עבד משרה מלאה במהלך חודשי הקיץ (חודש יולי – אוגוסט), הוא יהיה זכאי ל-2.6 ימי חופשה (נטו) בתשלום עבור אותם חודשיים. העובד יוכל לצאת לחופשה בתשלום במהלך החודשיים או שיוכל לקבל פדיון ימי חופשה בשווה כסף בסיום עבודתו.

העובד הצעיר יהיה פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות.

העובד הצעיר יהיה חייב במס הכנסה על הכנסותיו, אך מנגד יזכה לקבל נקודות זיכוי גבוהות של 3.25 לעובד צעיר ו- 3.75 לעובדת צעירה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully