וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבודתם אומנותם

מערכת JobCity

16.2.2011 / 9:12

רוב החרדים עובדים אצל מעסיקים חילוניים ואינם מעוניינים לעזוב את מקום עבודתם לטובת מקום עבודה חרדי

כך עולה ממחקר שערך מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת בנושא השתלבותם של חרדים בעלי הכשרה מקצועית והשכלה גבוהה במקומות עבודה.

58% מהמשיבים שעבדו בעת הראיון הועסקו על-ידי מעסיק שאיננו חרדי. 42.6% מהנשים ו-56.5% מהגברים החרדים עבדו בעסקים בהם מרבית העובדים אינם חרדים.

82.8% מהנשים ו-88% מהגברים החרדים שהשתתפו במחקר זה טענו כי לא התקשו לשמור על אורח-חיים חרדי במסגרת מקום עבודה שאיננו חרדי.

47% מהנשים ו-67% מהגברים החרדים אשר עבדו בסביבת עבודה לא חרדית, טענו כי אינם מעוניינים לעזוב את מקום עבודתם לטובת מקום עבודה חרדי.

כ-70% מהנשים החרדיות שרכשו השכלה גבוה או מקצועית לא היו מעודדות את בניהן לרכוש מקצוע או השכלה גבוהה ולעבוד בעיסוק שאיננו תורני.

ממצאים אלו ונוספים עולים ממחקר מיוחד שנערך ע"י מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת, במסגרתו נבחנו לראשונה באופן שיטתי מידת השתלבותם והצלחתם של בעלי הכשרה מקצועית ואקדמאים חרדים, בענפי תעסוקה שונים במשק. ייחודו של המחקר הוא בשימת דגש על בחינת מידת מוכנותם ואופן השתלבותם של חרדים בעלי השכלה גבוהה או מקצועית במסגרות תעסוקה בהן מרבית המועסקים אינם חרדים.
לאור נטייתם של חרדים רבים לעבוד במקומות עבודה בהם מרבית העובדים הנם חרדים, עלתה החשיבות לבחינת העדפותיו של כוח-אדם משכיל זה בבואו לבחור את מקום העבודה המתאים לכישוריו.

הניתוח הנוכחי נשען על סקר טלפוני שנערך בסוף שנת 2008 ובמסגרתו רואיינו 1,043 חרדים בעלי השכלה גבוהה או מקצועית, מהם 782 נשים ו-261 גברים. ניתוח הממצאים מתייחס למגוון רחב של בוגרי מוסדות ומסלולי הכשרה ייעודיים לציבור החרדי ואיננו מתמקד בתוכניות סיוע ייחודיות לציבור זה.

ממצאים נוספים

שיעור המועסקים - 71.7% מהנשים ו-82.2% מהגברים החרדים שרכשו הכשרה מקצועית או השכלה גבוהה עבדו בעת הראיון. בקרב גברים חרדים בעלי תואר אקדמי שיעור המועסקים עמד על 92.1% בהשוואה ל-67.9% בקרב גברים חרדים בעלי תעודה מקצועית או תואר הנדסאי

ענף כלכלי - כמחצית מהנשים (49.8%) בעלות הכשרה מקצועית או גבוהה שרואיינו הועסקו בענפי השירותים הפיננסיים והבנקאות בהשוואה לכשליש מהגברים (34.5%). יש לציין כי שיעור כלל המועסקים החרדים בענפים אלו במשק עמד על 10.6% בלבד בממוצע

שכר - השכר החודשי הממוצע (נטו) של גברים חרדים בעלי תואר אקדמי הנו 8,000 ¤ בהשוואה לשכרן הממוצע של נשים חרדיות בעלות תואר אקדמי שעמד על 5,620 ¤ בלבד (פער של 42.3% לטובת הגברים). השכר החודשי הממוצע של גברים חרדים בעלי תואר הנדסאי או בעלי תעודה מקצועית הוא 5,120 ¤ בהשוואה לשכרן הממוצע של נשים חרדיות בעלות השכלה דומה אשר עמד על 4,000 ¤ (פער של 28% לטובת הגברים)

תרומת הלימודים להשתלבות במקצוע הנלמד - 75.6% מכלל המשיבים שעבדו בעת הראיון הועסקו בתחום הכשרתם או בתחום קרוב. עוד נמצא כי כ-60% מהגברים החרדים ו-75% מהנשים החרדיות טענו כי הכשרתם סייעה להם בקבלתם למקום עבודתם הנוכחי.

מנהל מינהל מחקר וכלכלה בני פפרמן מעריך כי הממצאים לעיל מעידים מחד, על כך שהאוכלוסייה החרדית אכן מעדיפה סביבת עבודה התומכת באורח-חייהם, מאידך השתלבותם של חרדים משכילים בשוק העבודה מלמדת, ככל הנראה, כי מקומות העבודה התאימו את עצמם במידת מה למאפייני המועסקים החרדים. במקביל, ייתכן כי הקשרים היומיומיים במרחב העבודה הקטינו במקצת את החשש של העובדים החרדים מפני פגיעה באורח חייהם הייחודי.
שר התמ"ת שלום שמחון אמר כי שילוב חרדים בשוק העבודה הוא יעד מרכזי ותנאי לצמיחה כלכלית בשנים הבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully