וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישום: יזם ניסה למכור דירות שאינן שלו

אלה לוי-וינריב

13.4.2014 / 13:54

יזם הנדל"ן רון אסט מואשם כי ניסה לגנוב 18.6 מיליון שקל במכירת דירות שאינן שלו; בין הקורבנות: קשישה בת 70 שהתאבלה על בנה ושכנה שהתאבדה

כתב אישום חמור שהוגש הבוקר (א') נגד יזם וקבלן נדל"ן מאזור המרכז, מגולל תרמית נדל"ן רחבת היקף, שבמסגרתה נגנבו מלקוחות עשרות מיליוני שקלים, ובוצעו עבירות הלבנת הון חמורות. הנאשם, רון אסט, תושב ת"א בן 52, מואשם שגנב כספי לקוחות ומשקיעים ורימה את כונס הנכסים, בהיקף של כ-18.6 מיליון שקל, במסגרת עסקאות כוזבות בתחום נדל"ן.

כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד ניר ביטון מפרקליטות מחוז ת"א (פלילי), מייחס לאסט שבעה עשר אישומים של מרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, זיוף, עבירות הלבנת הון ועבירות נוספות. על פי כתב האישום, אסט ניצל את המוניטין הרב שצבר בשוק הנדל"ן ב-20 שנות עיסוקו כיזם וכקבלן באזור גוש דן, ת"א בכלל ואזור נווה צדק בפרט, כדי ליצור אמון בפני המתלוננים, תוך שהוא מציע להם למכירה נכסים שאין לו אישור מבעליהם למוכרם ואינו רשאי למכור אותם. העבירות המיוחסות לאסט בכתב האישום בוצעו לכאורה בשנים 2008-2013.

על פי האישום, אסט הונה, על-פי רוב, אנשים שהכיר ועימם ביצע עסקאות נדל"ן בעבר, ועל כן היה לו קל לרמותם בשל העובדה שהיה להם ניסיון עסקי משותף מן העבר.

באישום מפורטות שיטות המרמה לפיהן פעל אסט, ובין היתר על ידי מכירת נכסים "פיקטיביים" וללא אישור או היתר בעלי הנכס; הוא הציע למכירה שטחים, פרויקטים או דירות "פיקטיביות", שאין לו אישור מבעליהן למוכרן; הציג למתלוננים, שהתעניינו בנדל"ן, מצג שווא, לפיו נכס מסוים "מועמד" למכירה או פרויקט "פינוי בינוי"; ולעיתים שכנע את המתלוננים במסגרת מצג השווא להשקיע כסף ולהיות "שותפים" עימו באותם נכסים. לאחר שהשקיעו, ומשביקשו להיפגש עם בעל הנכס כדי לחתום עימו על "הסכם המכר" ולקדם את העסקה, דחה אסט את המתלוננים, פעם אחר פעם, בתירוצים שונים, עד שלבסוף אמר להם כי "המוכר" חזר בו מהעסקה. אך בכך לא הסתיימה התרמית: מהאישום עולה, כי אסט הציע למתלוננים נכס אחר, שבעליו לכאורה הוא "מוכר" רציני ושכנעם להשקיע כסף נוסף בנכס האחר.

כתב האישום מפרט לדוגמא פרשת מרמה שביצע אסט בפרויקט "עין גנים", שם ניסה לכאורה ליזום פרויקט פינוי בינוי. לצורך כך פנה המשיב לעו"ד, רו"ח ואדריכל שיסייעו לו בקידום הפרויקט, ולכאורה עשה מאמץ כדי לקדם את הפרויקט כאשר פנה לעירייה, לחברת עמידר ולאחרים, אך בפועל מעולם לא קיבל את הסכמת הדיירים במתחם לביצוע הפרויקט.

במקרה זה, יצר הנאשם מצג שווא לפיו הוא מייצג את הדיירים במתחם של רחוב תחכמוני 14 בפרויקט בינוי-בינוי (פרויקט עין גנים), תוך שהוא מצטייד במסמכים מזויפים הנושאים את פרטיהם האישיים, ובאמצעותם שכנע את המתלוננים להעביר לו מיליוני שקלים.

עוד נאשם אסט, כי השתמש באחיו ובאחרים כדי להלבין כספים בסך 7.5 מיליון שקל אותם קיבל במרמה מהמתלוננים, על ידי הפקדת צ'קים ופדייתם אצל כ-10 נותני שרותי מטבע.

על פי האישום, מרבית לקוחותיו של אסט היו אנשים אמידים בעלי אמצעים (בהם אדריכל, מתווכת נדל"ן וקבלן שיפוצים) ואולם אסט, לא בחל באמצעים בדרך להשגת מטרותיו, גם במחיר הפגיעה בחלשים. כך, למשל, מתאר כתב האישום מקרה של קשישה בת 70, רופאה בעברה, שנפלה קורבן למעשיו: "הוא לא חס עליה וגנב ממנה מעל 2 מיליון שקל. הגברת משכה את כל חסכונותיה כדי לרכוש נכס אשר לעולם לא תראה והכל תוך תעוזה, תחכום וניצול האמון שרכשה כלפיו. גם כאשר ביקשה ממנו הגברת לחדול מלהעביר את הצ'קים שלה לאחרים בשוק האפור, המשיב לא הרפה ובעודה מתאבלת ו'יושבת' שבעה על בנה, הפציר בה המשיב להעביר אליו עוד צ'קים שמא 'העסקה' תתבטל".

הכסף אשר גנב וקיבל הנאשם במרמה מאותה קשישה, עבר לצד שלישי, נפרע אצל פורטי מטבע וכן עבר לגורמים בשוק האפור, והיא אף אוימה מספר פעמים לאחר שביטלה שיקים אשר מסרה לו.

בכתב האישום צוין כי לאסט היו 12 חשבונות בנק וכי נהג לפדות את הצ'קים שקיבל ב-15 צ'יינג'רים (חלפני כספים). כתב האישום מתאר גם כיצד אסט נהג לסכסך לכאורה בין קורבנותיו בכך ש"גלגל" צ'קים מאחד לשני: "המשיב קיבל צ'ק במרמה מקורבן אחד והעבירו לקורבן שני כדי להשיב חוב. כתוצאה מכך נפתחו הליכים משפטיים בבית משפט ובהוצאה לפועל בין הקורבנות השונים, בינם לבין עצמם ובין אחרים. על-כך נאמר: 'ישחקו הנערים לפניי'".

במקרה אחר שמתואר בכתב האישום ובבקשת הארכת המעצר, אסט ניסה לרמות את שכנתו, חברתה של רעייתו, ששמה קץ לחייה: "המשיב, לא פסח גם על אפשרות מרמה של דירת שכנתו. המדובר היה באישה צעירה אשר שמה קץ לחייה, אישה שהיתה חברה של אשתו. גם את הדירה הזו, הציע הנאשם במרמה למתלוננים ללא היתר מיורשי המנוחה... מהראיות עולה כי אמה של המנוחה מסרה במהלך השבעה את מפתחות הדירה לאשת המשיב. המשיב הודה בחקירתו, כי לא קיבל אישור להראות את הנכס לאנשים אך השיב, כי 'חשבתי להראות ולהציע הצעה לא יזיק ולא יפגע באף אחד... והייתי בטוח שאני אצליח לשכנע את גברת ת' למכירת הדירה'".

בכתב האישום מפורטים גם דברים שאמר על אסט עורך דינו לשעבר, שעבד עימו בעבר במשך שנים אך הפסיק: "אנחנו בנתק, ביקשתי ממנו שלא יתקשר אליי... כי זה הוביל לדברים לא טובים. כל הזמן היה משקר אותי. אני גיליתי שהוא עושה שימוש במילה שאני אמרתי לו כדי לעשות שימוש בזה לצדדים שלישיים על כל מיני דברים... אני הבנתי בשנה האחרונה או אולי קצת יותר שרון משקר אנשים".

אסט נעצר בסוף חודש מארס, ובפרקליטות מבקשים כעת להאריך את מעצרו עד תום ההליכים.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully