וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר חברת החשמל: "לרסן המונופול של תשובה"

הדי כהן

2.9.2014 / 15:18

יפתח רון-טל: "אחד האתגרים של מדינת ישראל הוא איך להתמודד עם מונופול זה, בין אם באמצעות פיקוח על מחירים או באמצעות הכנסת תחרות"

מנכ"ל חברת חשמל  אלי גליקמן ויו"ר דירקטוריון חברת חשמל יפתח רון טל במסיבת עיתונאים על צריכת החשמל תל אביב, יולי 2012. דרור עינב
"מדינת ישראל היא אי אנרגטי המייצר וצורך חשמל לעצמו.". יפתח רון טל/דרור עינב

צריך לרסן את מונופול הגז של תשובה", כך אמר היום (ג') יפתח רון-טל , יו"ר חברת החשמל, בוועידת תשתיות 2014 בבנייני האומה.

לטענת רון-טל, זהו האתגר הגדול של מדינת ישראל. לדבריו, "מדינת ישראל היא אי אנרגטי המייצר וצורך חשמל לעצמו. במציאות שכזו, יש תלות מאוד בעייתית בהתפתחות מונופול, שהוא הרבה יותר חריף ממונופול חברת החשמל, הוא מונופול אספקת הגז, אשר ישלוט בכל ייצור החשמל והאנרגיה בישראל. אחד האתגרים של מדינת ישראל הוא איך להתמודד עם מונופול זה, בין אם באמצעות פיקוח על מחירים או באמצעות הכנסת תחרות".

נקודה שניה אליה התייחס רון-טל היא המחויבות של ישראל לביטחון אנרגטי: "כרגע אנחנו חלק ממזרח תיכון חדע"ש, זה לא סוד שהיו ניסיונות של החמאס לפגוע באסדת הגז ובהינתן וזהו ספק הדלקים המרכזי מדובר באיום ממשי למשק". לדבריו על מנת להגיע לביטחון זה יש להתבסס על איזון בין מכלול הדלקים לייצור אנרגיה וחשמל, כולל הפחם. לא ייתכן על הדעת שייצור הפחם ייעלם, שכן זה מהווה סכנה לביטחון האנרגטי של ישראל. נוסף על כך, יש להמשיך ולקדם פרויקטים טכנולוגים שהופכים את הייצור לירוק יותר ולפתח פרויקט פחם נוסף שיעבוד בשוטף על גז ויופעל כגיבוי על פחם.

יצחק תשובה בועידת הנשיא 2009. אורי לנץ
מונופול או ספין של חברת החשמל? יצחק תשובה/אורי לנץ

נקודה שלישית ואחרונה אותה הדגיש היא חובתה של המדינה לשמור על חברת החשמל חזקה בשוק תחרותי הולך ומתפתח. הוא הוסיף, כי הוא מעודד ייצור חשמל פרטי, אך יש לזכור שבזמני משבר חברת החשמל היא זו שתיתן גיבוי לסקטור הפרטי. תחנת כח אשר משתמשת אך ורק בגז, חשופה לאי אלו סיכונים כמו הפגזת הצינור היחיד שמספק גז ממאגר "תמר" לישראל, ושהגוף היחידי שיכול לתת מענה הוא חברת החשמל.

גורמים בתעשייה טענו כי "מדובר בספין עלוב של חברת החשמל, המונופול הגדול במדינה שכבר הוביל להפסדי עתק ולחובות של מעל ל-75 מיליארד שקל. במקום להתמודד עם חובות הענק, חוסר היעילות והשליטה של הוועד בחברה, רון-טל מציג מסך עשן ריק מתוכן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully