וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צינור הגז לירדן - המחיר ידוע, התוואי לא

הדי כהן

10.9.2014 / 10:24

המועצה לענייני משק הגז הטבעי פרסמה שלשום את החלטתה בנושא הסדרת אופן מימון פרויקטי יצוא, והחליטה כי היצואן הוא זה שיישא בעלויות מקטעי מערכת ההולכה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הייצוא יקרב בינינו לבין שכנותינו". קידוח תמר/מערכת וואלה!, צילום מסך

השקעה הכוללת בקווי ההולכה המיועדים לייצוא גז לירדן תעלה על 250 מיליון שקל, כך מעריכה רשות הגז הטבעי במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים. המועצה לענייני משק הגז הטבעי פרסמה שלשום (ב') את החלטתה בנושא הסדרת אופן מימון פרויקטי יצוא באמצעות מערכת ההולכה (למדינות שכנות), והחליטה כי היצואן הוא זה שיישא בעלויות מקטעי מערכת ההולכה.

בנוסף, נקבע שהיצואן ישתתף גם בעלויות מימון המקטעים שיהיה צורך להכפילם לשם הייצוא (מקטעים משותפים שישמשו גם את הצרכנים במשק הישראלי וכן כי היצואן ישלם את תעריף ההולכה, ככל צרכן בישראל).

החלטת המועצה התקבלה לאחר שבשנה האחרונה הולכת ומתגבשת מציאות חדשה בתחום האנרגיה, ונושא ייצוא הגז הטבעי מישראל באמצעות מערכת ההולכה הארצית הולך ותופס תאוצה. רק לפני מספר ימים נחתם הסכם בין שותפויות הגז הטבעי לחברת החשמל הירדנית למכירה של כ-3 מיליארד מטר מעוקב (BCM) לשנה למשך 15 שנה ובסה"כ כ-45BCM.

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים סילבן שלום אמר כי "יצוא הגז הטבעי למדינות שכנות באמצעות מערכת ההולכה, פותח אופקים חדשים לאוצרות הטבע שלנו והגדלה של ההכנסות מהן. הייצוא יקרב בינינו לבין שכנותינו, יאפשר לנו ליצור שיתופי פעולה לטווח ארוך שיביאו לשיפור מצבן של כל מדינות האזור".

לפי הערכות, תקים שותפות לוויתן מתקן צף בים לקבלה וטיפול בגז (FPSO), והגז המיועד למשק הישראלי ולייצוא לירדן יזרום למערכת ההולכה הארצית לגז. הוא ימשיך מעמק יזרעאל לבית שאן ומשם לגבול עם ירדן. במקביל מתקיימים דיונים על הנחת תוואי צינור הגז לירדן, ועדיין לא התקבלה החלטה. ביולי האחרון התכנסה ועדה על מנת לדון בתוואי הצינור, והוצעו לה מספר חלופות. ההחלטה נמצאת כעת אצל משרד האנרגיה, רשות הגז הטבעי ומנהל התכנון. הועדה סברה שיש לפחות שלושה חיבורים אפשריים לממלכת ירדן. התוואי הדרומי מנאות הכיכר לגבול ירדן דרומית לים המלח. לחיבור שני מפעלים כימים גדולים בירדן; התוואי הצפוני לירדן שצפוי לצאת מאזור אלון תבור לכיוון גשר שייח' חוסיין לטובת ייצוא גז טבעי בהיקפים גדולים לכלל הצרכנים בירדן; תוואי השלישי מעפולה לצפון הגדה המערבית לאזור ג'נין, שם מקימה הרשות הפלסטינאית תחנת כוח תהיה מופעלת בגז טבעי.

הוועדה תבחן את החלופות ואף כאלה אחרות מנימוקים סביבתיים וביטחוניים. מכיוון שהתוואי אמור לשרת אזורי תעשיה במועצות האזוריות עמק המעניינות וגלבוע וגם את בית שאן, יש לבחון חלופה שתבחן לעומק חיבור קצר וחסכוני מאזור עפולה לבית שאן.

  • עוד באותו נושא:
  • גז טבעי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully