וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קסמים וקוביה הונגרית: כך תבלטו בראיון העבודה

קת'רין דיל, פורבס

4.9.2014 / 8:15

בעידן בו עשרות מועמדים מתמודדים על כל משרה ומשרה, הקרב על הזכות להיחרט בזיכרונו של המנהל הופך קשה במיוחד; מהן הדרכים היצירתיות ביותר לעשות זאת?

אם תעצרו אדם אקראי ברחוב ותשאלו אותו אודות משנתו של אבי תורת האבולוציה, צ'ארלס דארווין, סביר להניח שבמקודם או במאוחר יצוץ המשפט "החזק שורד" לפני השטח. אך האמת היא כי דארווין כלל לא טען כי "החזק" הוא ששורד: החוקר הבריטי היה הראשון להבין שהחיה אשר תצליח להתאים את עצמה לתנאי הסביבה באופן הטוב ביותר - היא שתזכה בסיכויים הגבוהים ביותר לשרוד. לכן, נכון בהרבה לתאר את משנתו של דארווין באמצעות המשפט "המסתגל שורד".

לאתר פורבס ישראל

בשנים האחרונות הפך גם שוק העבודה בחברה המערבית ל"ג'ונגל" לא קטן, ואחד המינים אשר נואש במיוחד לשפר את סיכוייו "לשרוד" הם אוכלוסיית מחפשי העבודה. אותם אנשים אשר מתחילים את דרכם בשוק העבודה או נפלטו מעבודה קודמת, ומחפשים אחר הזדמנות להוכיח את עצמם - ולהתחיל להתקדם במעלה סולם הדרגות במקום עבודה חדש.

קוביה הונגרית. AP
לפתור קוביה הונגרית תוך כדי ראיון?/AP

אך שוק העבודה, כאמור, אינו מקום קל. על כל משרה פנויה בחברותה מובילות מתחרים כיום עשרות עובדים (ואף יותר), אשר מוכנים לעשות לא מעט רק בכדי לשפר את סיכוייהם לקבל את המשרה - ולזכות בהזדמנות הנכספת.

אז כיצד יכולים אותם מחפשי עבודה לבלוט מעל עשרות דומיהם, עמם הם מתחרים על המשרה הפנויה? תהליך סינון המועמדים כולל (במרבית החברות) שורה של ראיונות, בסופם מתראיין המתמודד על ידי מנהל תחום משאבי האנוש בחברה. אותו מנהל נחשף לעשרות מועמדים, ועליו לבחור בבודדים בלבד (אם לא באחד בלבד) לאיוש המשרה הנחשקת.

כמובן שישנן דרכים שונות (וחשובות) לבלוט במהלך ראיונות אלו. רבים מהמועמדים משלמים כסף רב בכדי לעבור הכשרות שונות - החל מלמידת שפת גוף "נכונה" לראיונות העבודה ועד עזרה מקצועית בכתיבת קורות החיים, באופן אשר יבטיח "לצוד" את עיניו של המנהל ולהיחרט בזיכרונו. מועמדים אחרים משקיעים מחשבה וכסף רב בבחירת הלבוש, השעון, וגם המילים בהן הם משתמשים בכדי לתאר את עצמם ואת פועלם.

אך יש גם מועמדים אשר לא הסתפקו בכל זאת. כמה ממחפשי העבודה החליטו לפעול בדרכים יצירתיות במיוחד - בכדי להבטיח כי המנהלים אשר ראיינו אותם לא ישכחו מהם בקלות. אותם מועמדים חשבו (ככל הנראה) רבות אודות הדרך הטובה ביותר להפתיע את המראיין באופן כזה אשר ייחרט בזיכרונו - וגם יציג את יכולותיהם באור חיובי, אמיץ ויצירתי.

בסקר ענק אשר ערכה לאחרונה חברת Harris בארה"ב עבור האתר הפופולרי לייעוץ קריירה CareerBuilder, נשאלו 2100 מנהלי מחלקות משאבי אנוש בחברות שונות אודות ראיונות העבודה אשר הם לא ישכחו לעולם. אותם מנהלים נזכרו בעשרות מועמדים, אשר פעלו בדרכים יצירתיות במיוחד ואכן הצליחו להיחרט בזיכרונם. לדברי המנהלים, רבים מאותם מועמדים יצירתיים אכן נקראו לראיון נוסף, ורבים מהם התקבלו לעבודה בסופו של דבר, כך שבהחלט נראה כי לפחות במקרים אלו - היצירתיות והתעוזה השתלמו.

אז מהם הדברים הנועזים והמצחיקים ביותר אשר ראו אותם מנהלים בראיונות עבודה לאורך השנים? אחד המנהלים נזכר במועמד אשר פתר את אתגר ה"קובייה ההונגרית" במקביל לראיון העבודה, ותוך כדי שהוא משיב על שאלותיו של המראיין. המועמד ביקש להציג יכולת חלוקת קשב מרשימה, עבודה במקביל וכמובן אינטליגנציה גבוהה - והמנהל אכן זוכר אותו כמועמד מרשים למדי.

מועמד אחר אשר ביקש להפגין יצירתיות, אינטליגנציה (לדבריו) ויכולת עמידה מול קהל, ביקש לפתוח את ראיון העבודה בתצוגת קסמים, במהלכה ביצע כמה "קסמים" באמצעות חבילת קלפים אשר הביא עמו. המנהל אשר סיפר אודותיו זוכר כי היה מדובר ב"שינוי מרענן ובחור משעשע", אבל טוען כי המהלך לא תרם להצגת יכולותיו המקצועיות של אותו המועמד.

מועמדים אחרים, מסתבר, החליטו להפגין יצירתיות דווקא בתחום מכתבי ההמלצה שלהם. כך נזכר אחד המנהלים במועמד אשר במהלך הראיון ביקש לקיים שיחה טלפונית, במהלכה העלה על הקו את מאמן הבייסבול של קבוצת החובבים בה הוא משחק. המאמן שיבח את הבחור, ונכנס גם הוא לזכרונו של המנהל.

היו גם לא מעט מועמדים אשר ניסו לפלס את דרכם לזכרונו של המנהל באמצעות טובות הנאה כאלו ואחרות, דוגמת כרטיסים לאירועי ספורט, מתנות ואפילו מועמד אשר הקפיד לשלוח למנהלת משאבי האנוש אשר ראיינה אותו זר פרחים מדי יום לאחר הראיון - ועד אשר קיבל את תשובתה. היו מועמדים אשר הפגינו יצירתיות רק בכדי להצליח ולזכות בראיון המיוחל - כך נזכרת אחת המנהלות במועמד אשר שלח לה מגש עם ארוחת צהריים, אליה הצמיד פתק וביקש שתשב גם עמו לארוחה בכדי שיציג את עצמו בפניה.

והיו מועמדים שפשוט ניסו לבלוט מעל האחרים - גם אם לא באופן אשר מדגיש את יכולותיהם המקצועיות או האישיות. מועמדת אחרת הגיעה לראיון כשהיא אוחזת בצרור בלונים, ושיחררה בלון לתקרת החדר בכל פעם שסיימה להשיב על שאלת המראיין. מועמד אחר דאג שבמהלך הראיון יעבור טיסן מחוץ לחלונו של המנהל, ועליו שלט אשר מעודד אותו לשכור את שירותיו.

המנהלים טענו כי "גימיקים" אלו, לדבריהם, לא היוו שיקול של ממש בתהליך קבלת ההחלטות אודות המועמדים השונים, אך מודים כי לאחר סבב הראיונות, כשישבו לבדם עם רשימת המועמדים, זכרו היטב את אלו אשר הפגינו יצירתיות ונועזות מיוחדת. אם גם אתם משתייכים לאוכלוסיית "מחפשי העבודה", אולי כדאי שגם אתם תחשבו על דרך יצירתית במיוחד אשר תגרום למגייסים לזכור אתכם לאחר ראיון העבודה הבא אליו תלכו. כמו שאמר דארווין, מי שיתאים את עצמו באופן הטוב ביותר - יהיה בעל הסיכויים הטובים ביותר לשרוד, או במקרה הנוכחי - להשיג לעצמו עבודה חדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully