וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר נסגר בירידות שערים

עמרי כהן

1.12.2006 / 23:41

הנאסד"ק ירד ב-0.8% ל-2,413 נקודות והשלים ירידה שבועית של 1.9%. הדאו ג'ונס איבד 0.2% ל-12,194 נקודות ונחלש השבוע ב-0.7%

הבורסות בניו יורק הגיבו היום בירידות שערים לסקר של מכון המחקר ISM, אשר הצביע על התכווצות מפתיעה בפעילות המגזר היצרני בארה"ב - לראשונה מאז אפריל 2003. התכווצות זו, עשויה להצביע על האטה חדה מהצפוי בקצב הצמיחה הכלכלית שם. בתום יום מסחר סוער ותנודתי, ירד מדד נאסד"ק ב-0.8% ל-2,413 נקודות והשלים ירידה שבועית של 1.9%. מדד דאו ג'ונס איבד 0.2% ל-12,194 נקודות ונחלש בשבוע המסחר כולו ב-0.7%. מדד S&P 500 ירד ב-0.3% ל-1,396 נקודות ואיבד שיעור זהה בשבוע כולו. ירידות חדות ספגו מניות בנקי ההשקעות והברוקרים, (1.2%), מניות האינטרנט (1.5%) ומניות השבבים (1.1%).


בשוק הסולידי ירדה התשואה על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים ב-0.033% ל-4.425%, על רקע ההערכות כי נתוני המקרו החלשים יחייבו את הבנק הפדרלי להתחיל בהורדה של הריבית כבר בחודשים הקרובים, בניסיון לבלום את האטת הכלכלה האמריקאית.

באפריל 2003 החלה כלכלת ארה"ב להראות סימני יציאה מהמיתון של תחילת העשור, והמגזר היצרני האמריקאי החל להתרחב, לאחר תקופה ארוכה של התכווצות. במקביל, החל גם שוק המניות האמריקאי במסע התאוששות, אשר התבטא בטיפוס של 60% במדד S&P 500 בתוך קצת יותר משלוש שנים וחצי - מ-868 נקודות באמצע אפריל 2003 ועד 1,400 נקודות בסוף נובמבר 2006.

אולם כעת, לראשונה מאז אפריל 2003 חזר המגזר היצרני בארה"ב להתכווץ. שנתיים של העלאות ריבית עקביות בארה"ב הצליחו לבלום את התנפחותה של בועת הנדל"ן בכלכלה הגדולה בעולם, אך האטו במקביל את קצב צמיחת הכלכלה האמריקאית. מקצב צמיחה של 5.6% ברבעון הראשון של 2006, ירדה הצמיחה הכלכלית בארה"ב ל-2.6% ברבעון השני ול-2.2% ברבעון השלישי של השנה. הנתונים הנוכחיים על התכווצות הפעילות במגזר היצרני, עשויים לבשר על האטה נוספת בקצב הצמיחה בוול סטריט כבר החלו לחשוש מאפשרות של מעבר לצמיחה שלילית, במקביל לאינפלציה המתמשכת. מצב זה, המכונה סטגפלציה, הוא אחד הדברים הגרועים ביותר שיכול שוק המניות לאחל לעצמו.

בפתיחת המסחר היום, נשמרה בשווקים היציבות, אולם לאחר כחצי שעה פירסם מכון ISM את נתוני סקר הפעילות היצרנית שלו לחודש נובמבר. בוול סטריט ציפו להתרחבות בפעילות היצרנית, אשר תתבטא בעלייה של נקודה אחת במדד מנהלי הרכש של המגזר, לרמה של 52.2 נקודות. אך נתוני הסקר הצביעו דווקא על ירידה של 1.7 נקודות במדד לרמה של 49.5 נקודות, אשר מבטאת התכווצות בפעילות המגזר היצרני. כל קריאה של המדד מתחת לרמה של 50 נקודות מצביעה על התכווצות המגזר, בעוד שקריאה מעל רמה זו מצביעה על התרחבותו.

מדד מנהלי הרכש של אזור שיקגו, אשר פורסם אתמול, הצביע על התכווצות מפתיעה גם במגזר היצרני שם לראשונה מזה שלוש שנים וחצי, והיווה כנראה איתות ראשון לנעשה במגזר היצרני האמריקאי כולו. אולם בוול סטריט נותרו כנראה אופטימיים והמסחר אתמול נסגר עם תנודות זניחות במדדים.

בנוסף, פורסמו נתוני הוצאות הבנייה, אשר היו חלשים גם הם והצביעו על ירידה חדה מהצפוי של 1% באוקטובר. מדובר בירידה החברה ביותר מזה חמש שנים, והיא נוסעת מהחולשה שמפגין שוק הנדל"ן למגורים בארה"ב בחודשים האחרונים, על רקע העלאות הריבית הרצופות. בוול סטריט צפו בממוצע כי בהיקף הוצאות הבנייה לא יירשם כל שינוי, לאחר ירידה של 0.3% בספטמבר.

הנפט הגולמי עלה ב-30 סנט נוספים ל-63.43 דולר לחבית והשלים עלייה שבועית של 7.1% לשיא של חודשיים. זינוק זה הוסבר בירידה במלאי הדלקים בארה"ב ובהערכות בשוק, כי מזג האוויר הקר, אשר צפוי לפקוד בקרוב את צפון מזרח המדינה, יגביר כנראה את הביקוש לנפט לחימום. הצהרות שנשמעו השבוע, מכיוון של מדינות מפתח בתחום אספקת הנפט העולמית, אשר קראו לקיצוץ בקצב השאיבה, תרמו כנראה גן הן לעליית מחירי הנפט.

מניות ישראליות רבות סבלו גם הן מהסנטימנט השלילי בשווקים. כמה מהן רשמו ירידות כבדות משקל ובהן, צ'ק פוינט (3.1%), נייס (1.8%), אורבוטק (1.4%), תרו (3.9%), די.אס.פי.ג'י (1.8%) וצורן (1.3%).

מניית חברת הביוטכנולוגיה אומריקס (סימול: OMRI), איבדה עוד 4.1% ל-28.4 דולר והשלימה מימוש דו-יומי של 10%. זאת, על רקע ידיעות בדבר כוונתה של החברה לנצל זינוק של כ-210% מאז ההנפקה באפריל, לצורך גיוס של 100 מיליון דולר נוספים בהנפקת מניות שנייה לציבור.

סופרקום (סימול: SPCBF.OB) עלתה ב-1.3% ל-81 סנט, לאחר שהחברה הקטנה מהיישוב קדימה, חשפה את תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי. סופרקום סיימה את הרבעון השלישי עם גידול של 25% בהכנסות ל-2.6 מיליון דולר ועם ירידה של 7% בהפסד הנקי ל-791 אלף דולר (3 סנט למניה). סופרקום מספקת פתרונות איתור אלחוטיים, זיהוי וניהול אתרי אסון לגופים ממשלתיים ומסחריים, לאחר שחתמה לאחרונה על מכירת פעילות כרטיסי הזיהוי האלקטרוניים לאון טראק (OTI) מראש פינה, בעסקת מניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully