וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הדולר ימשיך ליפול"

שרית מנחם

5.4.2007 / 10:05

שלמה מעוז: "את בנק ישראל, שמייצג את האליטות, לא מעניינת הפגיעה בתעשייה שבפריפריה. והממשלה עסוקה בשחיתויות"

לאחר שלפני החג ירד הדולר מול השקל, הוא המשיך להיחלש גם אתמול ואיבד 0.5% מערכו. השער היציג של הדולר נקבע על 4.135 שקלים בלבד. מנגד, מדדי המניות בבורסה רשמו אתמול עליות חדות ושיאים, וגם איגרות החוב רשמו עליות חדות. מאז תחילת השנה ירד הדולר ב-2.2%, מה שהשלים ירידה של 11% ב-12 החודשים האחרונים.

השאלה ששואלים משקיעים היא לאן הולך הדולר, מי נהנה מהמצב החדש ומי סובל. רוב הכלכלנים חוזים המשך הידרדרות למטבע האמריקאי. כמו תמיד כשנכס פיננסי מאבד מערכו - ובעיקר כשמדובר בדולר שהוא מטבע מרכזי בפעילות המשק - יש מפסידים ויש מרוויחים. הכלכלנים חוששים כי המצוקה שהיצוא והתעשייה המסורתית נקלעו אליה הפעם תפגע במשק באופן יותר משמעותי מבעבר. היצוא הוא 45% מהתוצר הגולמי, ולכן פגיעה בו עלולה לפגוע בצמיחה.

מעוז: הריבית צריכה להיות 1.5%-2.0%

שלמה מעוז, כלכלן ראשי באקסלנס נשואה, אומר כי במצב המשק כיום הריבית צריכה להיות 1.5%-2.0% (בהשוואה לריבית הנוכחית, 4%). "עודף של כ-7 מיליארד דולר בחשבון השוטף, הוזלת מחירי המוצרים המיובאים מסין והעלייה בפריון העבודה - כל אלו מביאים לירידת מחירים (דיפלציה). בניגוד להצהרותיו, בנק ישראל אינו נוהג באופן סימטרי, והורדת הריבית נעשית בשיעורים קטנים ולא מתאימים.

"כיום הורדת הריבית ב-0.25%, או אפילו יותר, לא תגרום למשקיעים לחזור אל הדולר מאחר שהם אינם מאמינים ביכולתו של בנק ישראל לווסת את הידרדרותו הממושכת. בנק ישראל תולה את התחזקות השקל בהיחלשות הדולר בעולם, אך זו טענה מופרכת, מאחר שהשקל יוסף מול סל המטבעות ב-8% ב-12 החודשים האחרונים", אומר מעוז.

מעוז פסימי בכל הנוגע לצעדים שינקוט הנגיד סטנלי פישר בעניין, וצופה פגיעה חמורה במשק: "בנק ישראל מייצג את האליטה שיושבת בתל אביב וירושלים, ולא מעניין אותו מה המצב בתעשייה המסורתית בפריפריה. הממשלה אינה מתערבת - כי היא עסוקה בשחיתויות. הם צריכים לשלוח משלחת לסינגפור ללמוד איך מתערבים בשער חליפין לניהול כלכלה יעילה. האפשרות היחידה של בנק ישראל למנוע את ההשלכות השליליות היא להתערב בשוק מטבע חוץ, כפי שפעלו מדינות בדרום מזרח אסיה ובדרום אמריקה. לצערי, איני צופה נקיטת פעולה קיצונית של בנק ישראל, ולכן הפגיעה במשק בלתי נמנעת. אנו נמשיך בהידרדרות לכיוון ה-4 שקלים, ואולי אף מתחת לכך. אולי משבר חריף יגרום לנגיד לפעול".

"הנגיד יוריד את הריבית"

לדברי ורד דר, כלכלנית ראשית בפסגות אופק, "יש שני תהליכים המתרחשים במקביל ומשפיעים על הדולר: היחלשות הדולר בעולם והתחזקות השקל. היחלשות הדולר נמשכת כבר שנים ואני צופה שהיא תימשך. זה נובע בעיקר מביקוש יורד לדולר לאחר שמדינות שבעבר החזיקו רק דולרים עוברות להחזיק מטבעות אחרים, כגון יורו וליש"ט. בנוסף, הגירעון במאזן המסחרי של ארה"ב תורם למגמה.

"התחזקות השקל מול הדולר נובעת בין השאר מזרימת הון דולרי לישראל. כל אחוז שינוי בשער הדולר משנה את המדד ב-30% על פני כמה חודשים (יחס ישר). כלומר, כשהדולר יורד ב-1% המדד יורד ב-0.3%. אני צופה שהנגיד יוריד את הריבית כדי למנוע דיפלציה נוספת וכדי לעמוד ביעד שהציב", אמרה דר.

לדברי דר, העליות החדות במניות נגרמו גם בשל התחזקות השקל. "המשקיעים מכירים באטרקטיוויות השוק הפיננסי המקומי, במיוחד לנוכח הציפיות שגברו להורדת הריבית בישראל. היחלשות הדולר בעולם משפיעה על השקעת זרים בנכסים פיננסיים דולריים. אם משקיע חושב שהדולר ימשיך להיחלש, הוא יימנע מרכישת מניות אמריקאיות ויקנה אג"ח או מניות בישראל, למשל".

רון אייכל, אסטרטג ראשי לשווקים בינלאומיים באי.בי.אי, אינו צופה השפעה קיצונית על הבורסה האמריקאית: "בארה"ב מטבע לא משחק תפקיד מרכזי. היצוא האמריקאי נאמד רק ב-10% מהתוצר, ולכן אינו משפיע על המגמה בבורסה. עם זאת, אם הפיחות בדולר מלווה בציפיות אינפלציוניות למשל, גם הבורסה האמריקאית תושפע".

אבינועם נחום, כלכלן מקרו בכלל פיננסים בטוחה, סבור כי התחזקות השקל תימשך ואז יתבצע תיקון: "התחזקות השקל מושפעת בין השאר מהפרש הריביות ומהציפיות לשינויים בריביות בין ישראל לארה"ב. אם הציפיות להורדת הריבית בתחילת החודש היו מתממשות, היה נוצר פער של 1.75%, שהיה תומך בהתחזקות הדולר מול השקל. מאחר שהריבית לא הופחתה השקל התחזק.

"ירידת הדולר עשויה להמשיך בטווח הקצר עד 4.10-4.12, ולאחר מכן צפוי תיקון והשער יחזור לרמתו הקודמת סביב 4.17", אומר נחום.

לדברי נחום, הפגיעה החמורה תהיה ביצואנים של התעשייה המסורתית, ולא בתעשייה העילית, המאופיינת בשולי רווח גבוהים המאפשרים לה לספוג את הירידה בהכנסות. לעומת זאת, היבוא כעת זול יותר ומאפשר מכירת מוצרים מיובאים במחירים נוחים על חשבון מוצרים מקומיים. לדבריו, להיחלשות הדולר בעולם יש השפעות דומות: התחזקות היורו פוגעת ביכולת התחרותית של היצוא האירופאי, והיחלשות הדולר מוזילה את היצוא האמריקאי, ולכן מגבירה אותו ותומכת בצמצום הגירעון המסחרי של ארה"ב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully