וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלאומי לא פראיירים

מירב ארלוזורוב

8.5.2007 / 4:05

מדוע שילם הבנק לחברי ההנהלה מענקים מוגדלים, על אף שרווחי הבנק והקריטריונים שקבע הדירקטוריון חייבו דווקא את הקטנת המענקים?

"לדעת הדירקטוריון, טובת הבנק, בנסיבות שנוצרו, מחייבת תגמול נאות של הבכירים, וכי תשלום מענק נמוך מזה ששולם בשנה קודמת, בשנה של רווחי שיא, עלול לעורר תחושות של אי שביעות רצון בקרב מי שהצלחת הבנק תלויה בהם, ויש לכך גם השלכות על יציבות הנהלת הבנק ואיכותו" - כך מנמק דירקטוריון בנק לאומי מדוע שילם לחברי הנהלת הבנק מענקים מוגדלים, על אף שרווחי הבנק והקריטריונים שקבע הדירקטוריון חייבו דווקא את הקטנת המענקים.

יש משהו מלבב בהסתבכותה של הנהלת בנק לאומי בפרשה של מתן מענקים של מיליוני שקלים לבכירים - על אף שרווחי הבנק הרלוונטיים ירדו ולא עלו. מלבב לגלות כי בניגוד לרושם שנוצר, בונוסים שמנים למנהלים אינם מאפיינים רק חברות פרטיות בבעלות פרטית. גם חברות הנמצאות בשליטה ממשלתית, כמו שבנק לאומי (לצערה של הנהלתו) הוא עדיין, לוקות במחלה. גם חברות הנשלטות על ידי שלטון מנהלים, כפי שלאומי בפועל מתנהל כבר 25 שנה, נדבקות בה. כמו מגפת שפעת, גם מגפת שכר המיליונים לבכירים מדביקה חברה אחר חברה בישראל, ואינה בוררת את קורבנותיה.

הסימפטומים של המחלה, מתברר, הם דומים: הלוקים בה כלל אינם מודעים להיותם חולים. למעשה, הם משוכנעים שהם כל דבר חוץ מחולים. הם מוצלחים, מוכשרים, יחידי סגולה ובזכותם בלבד הגיעו החברות שבניהולם לרווחי שיא, אין בלתם ועל כן הכל מגיע להם. כל כך מגיע להם, עד שגם הכללים שהם עצמם קבעו אינם צריכים לעמוד להם לרועץ ואינם צריכים למנוע מהם לקבל. הכל, ועוד יותר.

ירידה בתשואה לא מונעת בונוס

עובדה, דירקטוריון לאומי קבע ביוני 2006 את הכללים לחלוקת מענקים לבכירי הבנק. בכללים נקבע גודלו של המענק (מספר משכורות נוספות שישולמו) בהתאם לתשואה של הרווח מפעולות רגילות. באורח לא מתמיה, המדרגות נקבעו באופן אבסולוטי: תשואה של 8% תזכה בארבע משכורות, תשואה של 9% תזכה בשש משכורות וכו' - בלי שום קשר לביצועים של הבנק לאורך השנים. העובדה שהרווח הנקי מפעולות רגילות ירד ב-2006 בשיעור חד - התשואה היתה 9.1% לעומת 13.7% בשנה הקודמת - לא היוותה סיבה לפגיעה בבונוסים, חס וחלילה.

בנוסף, נקבע בכללים מענק בגין רווח מפעולות בלתי רגילות, כאשר לנגד עיניהם של הדירקטורים עמדה כבר תמורת המכירה שקיבל הבנק על מכירת קופות הגמל וקרנות הנאמנות שלו. לפיכך, נקבע כי מנהלי הבנק יהיו זכאים לתגמול אם התמורה מהמכירות תהיה יותר מ-2.7 מיליארד שקל - בדיוק הסכום שנקבע כבר בהסכמי המכירה באותה עת. הדירקטורים, כמובן, לא חשבו על האפשרות שתמורת המכירה תהיה בסופו של דבר נמוכה מהסכום שנקבע בחוזים, בגלל ירידת המחירים שהיתה מאוחר יותר והלחץ שהפעילו קוני הקופות.

בפועל, כלומר, התמורה ממכירת קופות הגמל היתה רק 2.4 מיליארד שקל - פחות מסכום המינימום שנקבע על ידי דירקטוריון לאומי ביוני. בצר לו, לכן, קיבל הדירקטוריון במארס 2007 החלטה מתקנת, שקבעה כי למרות הירידה בתמורת המכירה, הבונוס לא רק ישולם במלואו - אלא אף ישולם להנהלת הבנק מעבר למה שנקבע ביוני 2006, עשרות אחוזים מעבר למה שנקבע: כך קיבל איתן רף 792 אלף שקל יותר מכפי שהיה אמור לקבל, וגליה מאור קיבלה 931 אלף שקל יותר.

אפשר היה כמובן לשאול מה מצא לנכון לאומי לשלם בונוס בגין רווחים חד-פעמיים, ועוד רווחים שנכפו על ההנהלה בידי ועדת בכר, ועוד אחרי שבנק הפועלים הכריז כי לא יחלק מענקים בגין המכירה הכפויה. אפשר לשאול, אבל זה מיותר. "הצורך לשמר הנהלה בכירה ברמה גבוהה, תוך בחינת התגמול במערכת הבנקאית", ממהר הדירקטוריון לנמק את ההחלטתו, ובקיצור אומר: פזלנו לשכנים, ראינו כמה הם מקבלים, והחלטנו שלא נצא פראיירים.

תגמול עצמי

אז הנה יצא מרצע מהשק - לא ההפרטה מביאה לעלייה המטאורית בשכר המנהלים, אלא דווקא התכונה הישראלית כל כך של "אנחנו לא נצא פראיירים". אין זה משנה אם מי שמפקח על ה"אנחנו" הוא מדינת ישראל, בעל שליטה פרטי, או אף אחד - בכל מקרה, המנהלים מוצאים את הדרך לחלק לעצמם שכר של מיליונים.

מהבחינה הזאת, הקריסה ההולכת ומתהווה של מכירת גרעין השליטה בבנק לאומי לידי קרן סרברוס היא אולי בגדר חדשה טובה. אולי תחת השליטה של שוק ההון, כאשר הציבור אמור להחזיק בכ-85% מהמניות בבנק (בהנחה שסרברוס נאלצת לרדת להחזקה של 5%), יהיה מי שיפעיל פיקוח אפקטיווי יותר על שכר הבכירים, ויטרח לשאול את הבכירים ואת החברות שבניהולן כמה שאלות קשות. אולי, אם יעבירו את מלוא השליטה לידי הגופים המוסדיים כנציגי הציבור, יתעשתו המוסדיים ויתחילו להפעיל את שלטונו של שוק ההון על החברות. אולי. אשרי המאמין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully