וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העניים מפילים את השוק של העשירים

חגי עמית

29.7.2007 / 3:33

משבר הסאבפריים עלול לדרדר את הכלכלה האמריקאית ועמה אם העולם כולו. הטרגדיה האמיתית בסיפור היא של הלווים הקטנים

לא משנה אם מדובר על "התעטשות" של השוק, שפעת או מגיפה ומה יהיה היקף ומשך הירידות - נכון לעכשיו המשבר כבר כאן, ויש לו שם: "משבר הסאבפריים". על הבעיה בשוק המשכנתאות המשניות בארה"ב מדברים כבר שנתיים. יש האומרים שהמשבר בשוק זה עשוי למשוך את המשק האמריקאי למיתון ואת העולם כולו למשבר. בסוף השבוע האחרון נדמה היה שהתרחיש הזה קרוב מתמיד. כמו כל משבר בשוק ההון, גם שורשיו של המשבר הנוכחי נמצאים בפסיכולוגיה של ההמונים. כדאי להבין את מקורות המשבר ואת לקחיו שכן הוא עלול להפיל את כולנו.

שוק הסאבפריים האמריקאי הוא שוק ההלוואות לצורך רכישת דירה עבור לווים בסיכון גבוה. זהו שוק של הלוואות בריבית גבוהה לאזרחים מעוטי יכולת שעשויים להתקשות להחזיר את ההלוואה.

בארה"ב היתה בארבע שנות הגאות האחרונות חגיגה של הלוואות כאלה. אזרחים אמריקאים ניסו לרכוש בתים מעבר ליכולתם, ובמקביל אחרים מישכנו את בתיהם לצורך נטילת הלוואות שיאפשרו להם לצרוך יותר. במלים אחרות, המעמד הבינוני-הנמוך האמריקאי צפה בגאות העולמית, התקנא וניסה לחיות מעבר ליכולתו, תוך שהוא מסתבך בהלוואות בריבית גבוהה.

מחיר ההרפתקה הנדל"נית

הלקח הראשון מהמשבר הנוכחי הוא לא להתפתות לצריכה מופרזת מעבר ליכולת. הצד השני של המטבע הוא מי שאיפשר לאזרחים לקחת את ההלוואות האלה: מתווכי הדירות והחברות שמאחוריהם; הבנקים, החברות שסיפקו את ההלוואות וחברות דירוג האשראי שדירגו אותן; קרנות גידור ומנהלי השקעות שגילגלו את שוק האשראי הזה. המוטיבציה שלהם היתה מובנת - כולם רצו ליהנות מהריביות הגבוהות ששולמו עבור ההלוואות ולרשום תשואות גבוהות. הלקח הוא לא להיות תאבי בצע בלי חשבון.

בין אם זו חברה המגייסת הון לצורך הרפתקה נדל"נית ויודעת שהמשקיעים המוסדיים שמחים לתת לה את ההון הזה; בין אם זה משקיע מוסדי הנהנה מנזילות גבוהה ורוצה לגזור תשואות גבוהות מחברות לא בטוחות; ובין אם זה בנק למשכנתאות שמשכנע בקלות אזרח מן השורה ללוות ממנו כסף בריבית גבוהה - כדאי להיזהר במרדף אחרי התשואות שכן יום התשלום עשוי לבוא בשלב מאוחר יותר.

נקודה נוספת נעוצה בכך שאם המשבר אכן יתרחב, המקור שלו יהיה השכבות הבינוניות-נמוכות במשק האמריקאי. אותם אזרחים מעוטי יכולת יחסית הם שיגררו איתם בדרכם למצוקה כלכלית את הבנקים והתאגידים הגדולים. מי שבולט בשוק ההון בעליות הם מנהלי ההשקעות הגדולים והגופים העשירים שגוזרים את הרווחים הגדולים. אבל מי שנושא את השוק על כתפיו הם המשקיעים הבינוניים. מצוקה, עוני, קשיים פיננסיים ופערים חברתיים אולי לא מעניינים אותנו כשאנו מתעשרים מהעליות בשוק, אבל העניים הם, בסופו של דבר, אלה שיכולים לגרור את השוק למטה. כדאי לזכור כי הטרגדיה האמיתית בסיפור הסאבפריים היא אצל הלווים הקטנים, שאיבדו את היכולת להחזיר את המשכנתא ואולי גם את ביתם. בשביל אלה יש לקח קטן ופשוט יותר - כדאי לכל אחד מאיתנו לחשב היטב את תנאי המשכנתא שהוא לוקח וכושר ההחזר שלו לאורך השנים לפני שהוא חותם על הטפסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully