וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר נסגר בירידות שערים

עומרי כהן

4.8.2007 / 0:08

משבר המשכנתאות ונתוני תעסוקה מאכזבים גרמו לירידות חדות בבורסה בניו יורק. הדאו ג'ונס ירד ב-2.1% והנאסד"ק צנח ב-2.5%

נתוני תעסוקה מאכזבים ליולי וחששות מפני השפעת משבר המשכנתאות על הכלכלה האמריקאית גררו היום את בורסות ארה"ב לירידות שערים חדות ולשבוע שלילי שני ברציפות. מדד S&P 500 נחלש ב-2.7% ל-1,433 ובשבוע כולו איבד המדד 1.8% מערכו. מדד נאסד"ק נפל ב-2.5% ל-2,511 נקודות והשלים צניחה שבועית של 2%. מדד דאו ג'ונס איבד 2.1% ל-13,181 נקודות וירד בשבוע כולו ב-0.6%. את הירידות הובילו מניות הבנקים (4.1%), הנדל"ן (3.1%) רשתות השיווק (4%), הנפט (3.8%) התחבורה (3.2%) והתקשורת (3.2%).

שבוע תנודתי במיוחד הסתיים הערב בשוק המניות האמריקאי. החששות ממחנק אשראי בשוק ההון העולמי, בשל משבר הסאבפריים (משכנתאות ללווים בסיכון גבוה) בארה"ב, וקריסת בנקים למשכנתאות וקרנות גידור ממונפות בשל כך, הרעידו בשבועיים האחרונים את השווקים וגרמו למחירי המניות לנוע בעצבנות מהצד החיובי לשלילי, ולהיפך. אמש עוד עלו המדדים והשבוע כמעט והסתיים בחיוב, אולם הנפילות החדות של היום קבעו שבוע שני שלילי ברציפות. מתחילת המשבר איבד התממש מדד S&P 500 ב-7.7% משיא כל הזמנים.

המשקיעים, כך נראה, העדיפו את השקט הנפשי על פני המתח התמידי בחופשת סוף השבוע הנוכחי. הם מכרו מניות ורכשו במקומן איגרות חוב ממשלתיות קצרות, בינוניות וארוכות. התשואה על איגרות החוב של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים צנחה ב-0.053% ל-4.7% - שפל של שלושה חודשים וחצי.

נתוני התעסוקה שפורסמו היום הצביעו על חולשה מפתיעה בשוק העבודה האמריקאי, וזאת במקביל להאטה בקצב צמיחת הפעילות בשני המגזרים הכלכליים העיקריים. קשה לדעת אם מדובר בהשפעה ישירה של משבר האשראי אולם הם לבטח הוסיף למפלס החששות הגבוה ממילא. רק 92 אלף משרות חדשות נוספו למשק האמריקאי בחודש שעבר וזאת לעומת התחזית הממוצעת בשוק לתוספת גבוהה בהרבה של 125 אלף משרות. במקביל, עודכנו מטה נתוני יוני, מתוספת של 132 אלף משרות, אשר דווחה לפני כחודש, ל-126 אלף משרות כעת.

נתון זה מצביע על חולשה מפתיעה בשוק העבודה ומגובה בגידול של 0.1% בשיעור הבלתי מועסקים, שגם הוא אכזב את המשקיעים. ביולי עלה שיעור הבלתי מועסקים ל-4.6%, מ-4.5% ביוני, למרות הציפיות כי יישאר ללא שינוי. בנוסף, דווח גם על האטה חדה מהצפוי בקצב ההתרחבות של מגזר השירותים האמריקאי. מדד מנהלי הרכש של המגזר הלא יצרני ירד ב-4.9 נקודות ביולי ל-55.8 נקודות, מ-60.7 נקודות ביוני. זאת, לעומת ציפיות לירידה של 2.2 נקודות בלבד. שלשום דווח על האטה חדה מהצפוי גם במגזר היצרני האמריקאי.

משבר הסאבפריים ממשיך גם הוא לנפק כותרות. לאחר קריסת שתי קרנות הגידור של בנק ההשקעות בר סטרנס, אשר ביצעו השקעות כבדות באג"ח המגובות במשכנתאות סאבפריים, הפחיתה היום חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס את תחזית דירוג האשראי של בר סטרנס ל"שלילית". זאת, בשל החשש כי נפילת מחירי אג"ח מגובות הסאבפריים יפגעו ברווחיות הבנק. דירוג החוב נותר לפי שעה A+, ומניית בר סטרנס איבדה 5.9%.

אבל מלבד בר סטרנס, מתקשות קרנות ההשקעה לגייס כספים לצורך השלמת השתלטויות ממונפות. 46 הנפקות אג"ח בהיקף של יותר מ-60 מיליארד דולר, אשר נועדו למימון רכישות ממונפות, בוטלו ברחבי העולם במהלך 6 השבועות החולפים בשל ביקוש דל מצד המשקיעים. אם יהפוך מצב זה למחנק אשראי אמיתי בשוק, עשוי להיבלם אחד המנועים העיקריים בעליות השערים בורסות העולם בשנה וחצי האחרונות.

במגזר הטכנולוגי נהנו מניות שבבי הפלאש (זיכרון בלתי נדיף) מרוח גבית, בתגובה לשיבושים במתקני הייצור של היצרנית הגדולה בעולם, סמסונג, אשר עשויים להביא למחסור בשבבים לקראת עונת החגים הנוצריים, בה נהנות יצרניות מוצרי הצריכה האלקטרוניים ממכירות גבוהות במיוחד.

סמסונג דיווחה היום על שיבושים בשישה קווי ייצור של מוליכים למחצה בשל פיצוץ בתחנת כוח המספק את השמל לקווי הייצור. המחסור האפשרי בשבבים עשוי להביא לעליות מחירים בשוק. בתגובה לחדשות, עלתה מניית המתחרה הגדולה של סמסונג, סנדיסק, ב-1.3% ל-53.4 דולר. אפל הרוכשת מסמסונג שבבים לנגן ה-iPod ולמכשיר הסלולארי iPhone, איבדה 3.4% ל-131.9 דולר.

ביגבנד הישראלית קרסה ב-27.8% לשפל חדש של 10.1 דולר, לאחר שהחברה פיספסה את תחזיות האנליסטים ברבעון השני של 2007 ופירסמה תחזיות לרבעון השלישי שהיו נמוכות מציפיות השוק. ביגבנד, המייצרת נתבי מולטימדיה לחברות הטלוויזיה בכבלים, חתמה את הרבעון השני עם צמיחה של 43% בהכנסות ל-54.5 מיליון דולר ועם רווח נקי של 1.7 מיליון דולר (2 סנט למניה). זאת, לעומת הפסד של 581 אלף דולר ברבעון המקביל.

ברבעון השלישי מצפה ביגבנד להכנסות של 58-54 מיליון דולר ולשורה תחתונה שתנוע בין רווח נקי של 3 סנט למניה, להפסד נקי של 1 סנט למניה. בשלושת החודשים האחרונים איבדה ביגבנד 62% מערכה על רקע אכזבה תחזית החברה לרבעון השני, אולם אתמול קפצה ב-12% לקראת הדו"חות, ככל הנראה בשל ציפיות המשקיעים לשיפור בתוצאות. כעת היא שבה כאמור לצנוח.

גם עבור משקיעי חברת שירותי המחשוב, נס טכנולוגיות, מסמלת עונת הדו"חות לרבעון השני את המשך האכזבה מביצועיה מאז ההנפקה. בתחילת השבוע דיווחה נס על צניחה של 30% ברווח הנקי הרבעוני ל-4.2 מיליון דולר וחתכה את התחזית השנתית עקב הוצאות שכר גבוהות יותר ועיכוב בגיוס עובדים לפרויקטים חדשים. נס איבדה היום 4.7% נוספים ומשלימה נפילה שבועית של 19% למחיר שפל של שנה - 10.2 דולר.

טבע ירדה ב-2.6% ל-42.2 דולר. אמש קיבלה החברה מה-FDA אישור סופי לשווק בארה"ב גירסה גנרית לתרופה פרוטוניקס של חברת ויית', הנמכרת בכ-2.5 מיליארד דולר בשנה. טבע לא תשיק את התרופה עד ל-8 בספטמבר או עד לסיום הדיון המשפטי בינה לבין ויית' - המוקדם מבין שני המועדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully