וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבורסה סגרה בירידות חדות

מיכאל רוכוורגר

5.8.2007 / 18:02

יום שחור בפתיחת שבוע חדש בעקבות משבר הסאבפריים בעולם ובישראל: תל אביב 100 נחתך ב-4.2%. מדד הנדל"ן צנח ב-6.7%

יום נוסף של ירידות שערים חדות בתל אביב. הבורסה נסחרה במשך כל שעות היום בירידות שערים חדות בכל המדדים המובילים, על רקע ירידות שערים שנרשמו בסוף השבוע בארה"ב ובאירופה ועליות במזרח. נראה כי משבר הסאבפריים שחזר בסוף השבוע האחרון לכותרות ממשיך להכות גלים גם בישראל.

בסופו של היום ירד מדד המעו"ף ב-3.7% לרמה של 1,051 נקודות,והוא רחוק בכ-10% מהשיא שנרשם לפני שבוע וחצי. מדד תל אביב 100 איבד 4.2% לרמה של 1,029 נקודות והתרחק ב-10.2% מהשיא של לפני שבוע ומדד התל-טק ירד ב-3.8%. באפיק הסולידי, שעריהן של איגרות החוב הממשלתיות מסוג שחר לטווח בינוני ירדו ב-0.85% ואיבדו בשבוע וחצי 2.7%. השחרים הארוכים מאוד נפלו ב-1.4% ואיבדו בשבוע וחצי 4.2%. איגרות החוב הממשלתיות מסוג גליל לטווח של 17 שנה איבדו היום 0.93% והשלימו ירידה של 3.9% בשבוע וחצי. מחזור המסחר הסתכם ב-2.13 מיליארד שקל. גם בקרנות נאמנות נרשמו היום פדיונות כבדים באפיקים המנייתיים והאג"חיים.

המשקיעים שחזרו היום לפעילות מחופשת סוף השבוע מצאו את עצמם באותה הדילמה בה היו שרויים גם בשבוע שעבר. לאחר הערכת מצב מחודשת, עדיין מוטלת עליהם ההחלטה האם לממש את אחזקותיהם, לצאת זמנית מן המשחק ולהמתין להתפתחויות או שמא להישאר ולקוות שההפסדים שספגו בשבוע שעבר והיום הם תולדה של תיקון בריא וחולף, וממחר והלאה המצב יילך וישתפר בהדרגה. גם השבוע, ההתרחשויות בזירת שוק ההון בארץ יהיו תלויות בהתפתחויות בעולם ובעיקר בנעשה בבורסות ארה"ב, שימשיכו להכתיב את הטון ולאותת על המשך המגמות והכיוון.

החשש הפך לחרדה

בארה"ב הסתיים שבוע מסחר עצבני במיוחד בירידות שערים חדות בעקבות נתוני תעסוקה מאכזבים לחודש יולי והמשך החששות מהתפרצות משבר אמיתי בשוק המשכנתאות, שעלול לחלחל ליתר הענפים בכלכלה האמריקאית. בסיכום השבועי, ירד מדד דאו ג'ונס ב-0.6%, מדד נאסד"ק צנח ב-2% ומדד S&P500 השיל 1.8%.

באשר למצב המשק הישראלי, לא חלו בתקופה אחרונה שום תמורות מרחיקות לכת - לא בגזרה המקרו-כלכלית ולא בגזרת המיקרו - אשר עשויות היו לבשר על התפתחויות שליליות ממשיות שניצבות בפתח.

דו"ח האינפלציה החצי-שנתי שפירסם בשבוע שעבר בנק ישראל, מעלה כי האינדיקטורים המקרו-כלכליים ממשיכים להיות יציבים. כלכלני בנק ישראל צופים כי הצמיחה במשק בשנת 2007 תגיע ל-5.1%. בנוסף לכך, סקר החברות החיובי והגידול החד בשיעור של 0.7% במדד המשולב של בנק ישראל לחודש יוני מותירים מקום לאופטימיות, ומאותתים על כך כי הכלכלה הישראלית עודנה יציבה ואיתנה, ותמשיך להיות כזאת גם בהמשך השנה.

עם זאת, הצמיחה הגבוהה הצפויה להערכת בנק ישראל להימשך גם בשנת 2008 עלולה להגביר את הלחצים האינפלציוניים, להוביל להמשך הידוק מוניטרי (העלאות ריבית) ולהשפיע לרעה על שוק המניות.

בדומה לסממנים המקרו-כלכליים החיוביים, גם ברמת המיקרו - התמונה נראית מעודדת עד כה. הדו"חות הכספיים לרבעון השני של השנה שכבר פורסמו על ידי חלק מהחברות הגדולות במשק, כמו טבע, פרטנר ושופרסל, מעלים כי החברות הללו המשיכו להציג צמיחה, לשפר את ביצועיהן ואף להכות את תחזיות האנליסטים. במהלך החודש, זרם הדו"חות צפוי להתחזק ולספק אינדיקציה טובה יותר לגבי מצבן של יתר החברות במשק.

הישראליות בעקבות ארה"ב

בשוק המניות בארץ, המאורעות סביב חברת הנדל"ן הקורסת חפציבה דיור, שבבעלות בועז ומרדכי יונה, השולטת בחברות ציבוריות חפציבה ג’רוזלם וחפציבה גלובל, המשיכו לרכז עניין גם היום. חפציבה נקלעה לקשיים חמורים, ועל פי ההערכות חובותיה לגורמים השונים נאמדים ב-1.5 מיליארד שקל. מתוך סכום זה היקף חובותיה ל-4 הבנקים הגדולים - הפועלים, לאומי, דיסקונט והמזרחי-טפחות נאמד ב-700-600 מיליון שקל, כאשר גם בנק ירושלים וחברות הביטוח כלל ומנורה מעורבים בפרשה. מדד הבנקים ירד היום ב-3.5%, ואיבד בשבוע וחצי 9.3%. הפועלים ירדה היום ב-3.7%, לאומי איבדה גם כן 3.7%, דיסקונט ירדה ב-3.2%, מזרחי-טפחות השילה 1.3% ומניית בנק ירושלים ירדה ב-4.7%.

חשופים נוספים בהיקפים של עשרות עד מאות מיליוני שקלים הם חברת דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל, אשר ביצעה עבור חפציבה עבודות שונות וחברת אלקטרה אשר היתה אמורה לרכוש את החברה, והודיעה על ביטול העסקה בסוף השבוע האחרון.

מדד הנדל"ן צנח היום ב-6.7% והוא רחוק ב-17.3% מהשיא של לפני שבוע וחצי, כאשר מתחילת השנה איבד מדד הנדל"ן 1.6%. אפריקה ירדה ב-7%, אלקטרה איבדה 12.3%, אלקטרה נדל"ן ירדה ב-2%, אלקו אחזקות נפלה ב-5.8% ודניה סיבוס התרסקה ב-13.8%. חפציבה חייבת כ-400 מיליון שקל לבעלי איגרות החוב. עקב אי הבהירות בנוגע להתפתחויות בקבוצת חפציבה, המסחר בחפציבה לא יתחדש עד שדירקטוריון הבורסה יתכנס לדיון מחודש בעניינה ב-15 לאוגוסט. בענף הנדל"ן חוששים כי חפציבה אינה החברה היחידה שהסתבכה בחובות בעקבות המינוף הגבוה שנטלה, וייתכן שבקרוב יהיו חברות נוספות בענף שייקלעו לקשיים דומים - ואף חמורים מכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully