וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר משכנתאות הסאבפריים אכן מדבק

בלומברג

10.8.2007 / 22:10

נגיד בנק הפדרלי, בן ברננקי, ובכירי המערכת הפיננסית בארה"ב נאלצו במהרה להכיר בחומרת משבר הסאבפריים שמידפק על דלתות אירופה

נגיד הבנק הפדרלי בארה"ב, בן ברננקי, טעה. כך טעו גם שר האוצר האמריקאי הנרי פולסון ומנכ"ל מריל לינץ' סטנלי אוניל. בעיותיו של שוק משכנתאות הסאבפריים (משכנתאות ללווים בעייתיים) לא יתפשטו, אמרו כולם, אולם מסתבר שהמפולת היתה מדבקת.

שוק המשכנתאות שאינן מגובות ע"י חברות ממשלתיות, ששוויו 2 טריליון דולר, נמצא בימים אלה תחת הקפאה, וזאת רק ההתחלה. גם משכנתאות אחרות סובלות מהמצב, וכך גם החברות והבנקים ששיווקו את ההלוואות למשקיעים.

גלי ההדף הורגשו גם באירופה ובאסיה, שם הזרימו הבנקים המרכזיים מזומנים לבנקים על רקע מחנק האשראי. תאגידים רבים, מיצרני ציוד למטבחים ועד ליצרניות מסילות ברזל, מטילות על קריסת המשכנתאות והמשבר בשוק הדיור את האחריות לנפילה ברווחיהן.

הבנק המרכזי של אירופה הודיע אתמול (חמישי) על הזרמה חסרת תקדים 130 מיליארד דולר לבנקים באמצעות הלוואות בריבית קבועה של 4%, הנמוכה מהריבית בשוק, במטרה להגדיל את הנזילות בשוק היורו.

החלטת הבנק האירופי נבעה מהודעת הבנק הצרפתי BNP פאריבה על הקפאתן של שלוש קרנות המשקיעות באג"ח מגובות משכנתאות בשל החששות מהפסדים בשוק האשראי בעקבות משבר הסאבפריים. הבוקר, הודיע הבנק המרכזי של יפאן על צעד דומה.

"צרות הסאבפריים מתפשטות כעת לבנקים. רבים מהבנקים הבינלאומיים, במיוחד באירופה, השקיעו בקרנות אג"ח המגובות על ידי משכנתאות סאב פריים (CDO), ולכן הם סובלים", אומר נארימן בהראווש, כלכלן ראשי בחברת המחקר גלובל אינסייט.

ברננקי שינה הערכתו

ב-28 במרץ, אמר ברננקי לקונגרס האמריקאי כי הוא אינו צופה עלייה ניכרת בשיעור ההשתמטות ממשכנתאות הסאבפריים. בחודש שעבר שינה נגיד הבנק הפדרלי את הערכתו כשאמר ב-18 ביולי כי "העלייה בהיקף העיקולים והפיגורים בתשלומי המשכנתאות יוצרת מצוקה אישית, כלכלית וחברתית עבור בעלי בתים רבים וקהילות - בעיות אשר יחמירו לפני שישתפרו", אמר ברננקי.

פולסון אמר ב-20 ביוני כי מפולת הסאבפריים "לא תשפיע על הכלכלה כולה". השבוע בראיון לרשת CNBC, היה פולסון פחות החלטי, כשאמר כי התנודתיות בשווקים "נגרמה בעיקר בשל הקשיים בשוק הסאבפריים".

בין שאר המנכ"לים ובכירי המערכת הפיננסים שהצטרפו למקהלת הספנים היה גם מנכ"ל בנק אוף אמריקה, קנת' לואיס, שהעריך ב-20 ביוני כי המשבר בשוק הדיור מתקרב לסיומו. בתוך שבוע, סתר צוות אנליסטים של בנק אוף אמריקה את דבריו, כשהעריך את ההפסדים שנגרמו לשוק המשכנתאות הם רק "קצה הקרחון" לנוכח "המפולת הכוללת" הצפויה בעקבות המשבר בשוק הדיור.

אף על פי כן, אומר ג'וש רוזנר, מנכ"ל חברת המחקר גרהאם פישר, על המשקיעים לסמוך ידיהם על ברננקי ושאר בכירי המערכת הפיננסית למרות תחזיותיהם הראשוניות המוטעות.

"אין מודל למה שקורה עכשיו בשווקי הדיור והמשכנתאות. צריך לתת לברננקי צ'אנס. הוא בנקאי הגיוני ומסורתי, שיודע כיצד לנהל מצבים משוגעים", אומר רוזנר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully