וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'רלטון או ערוץ הספורט?

17.8.2007 / 17:36

לקראת פתיחת עונת שידורי הטלוויזיה, וואלה! מנסה לבדוק על איזו זכיינית כדאי לכם לבזבז את הכסף. המלצה שלנו: תהיו חזקים

הנחת יסוד בסיסית מעולם העסקים טוענת שהמרוויח הגדול ממלחמה בין גופים מסחריים אמור להיות הצרכן. מזל שחובבי ספורט ותיקים אנו, ומניסיוננו המופלג כבר למדנו להישמר מקלישאות מטופשות וחסרות ביסוס. שידורי הספורט בישראל מוכיחים שוב ושוב עד כמה אמירה זו רחוקה מהמציאות, כיוון שלא רק שאיננו מרוויחים מהמלחמה, אלא הפכנו בעל כורחנו לקורבנותיה. אומנם לקראת העונה המתקרבת ערוצי הטלוויזיה עומדים להציע לצופה מגוון נרחב של מיטב השידורים מרחבי העולם, אך לפני כן ייגבו מאיתנו סכומי עתק מקוממים, שרק מוציאים את החשק מלראות ספורט ולממן את המשך הפעילות של הגופים הסחטניים הללו. ובכל זאת, הצופה הממוצע, חלש האופי, נמצא בדילמה. מה יותר משתלם? לאיזה גוף מסואב אתן את כספי היקר? ערוץ הספורט או צ'רלטון?

צ'רלטון תופסת לנו בביצים

ראשית כל, הבהרה. הכתבה הבאה מיועדת אך ורק לאותם אנשים חסרי עמוד שדרה, אלה שמודעים לגניבה ולחוסר הצדק הציבורי שבתופעה ובכל זאת נכנעים להתמכרותם לספורט ובכך מגדילים את רווחיה של התעשייה הזדונית. על אף הדיווחים מהחברות השונות על המספרים המרשימים של המנויים והמצטרפים החדשים, עלינו להאמין שהרוב השפוי עומד בהבטחתו ולא מזמין את אותם ערוצים, שלא לדבר על מאות האלפים שידם אינה משגת אותם. אך מאחר שהמחוקק איבד שליטה על הפרשה, נראה שחלק לא קטן מהצרכנים נאלצים לסתום טוב טוב את האף, ולבחור.

הסיפור מתחיל בתפנית. הסידור מהשנים הקודמות, זה שאיפשר הזמנה בודדת של משחקים מצ'רלטון, הסתיים. מעתה ספורט 1 וספורט 2 הם ערוצים מסחריים לכל דבר, וניתן לרוכשם אך ורק בצורה מלאה ב-50 שקל לחודש. השינוי הדרמטי יותר הוא בחלוקת התכנים, ונראה שהשנה המהפכה הושלמה. אחרי תקופה ארוכה שבמהלכה בצ'רלטון נגסו בביסים קטנים מהעוגה של ערוץ הספורט, הפעם נראה כי די ברור איזו זכיינית מחזיקה לנו בביצים – כן, רבותיי, זוהי צ'רלטון.

החברה של פנחס זהבי ואלי עזור מחזיקה בשתיים משלוש האטרקציות המובילות של חובב הכדורגל הישראלי – הליגה האנגלית וליגת העל בכדורגל. בינתיים גם עתידה של תוכנית סיכום המחזור, זו ששודרה אשתקד בערוץ 10, עדיין אינו ברור, כך שחובב הכדורגל עלול שלא לראות את קבוצתו כלל וכלל.

בנוסף, ספורט 1 ו-2 מחזיק במשותף עם ערוץ הספורט בזכויות על הליגה האיטלקית, אך לדברי אנשי צ'רלטון, הנתח שלהם אטרקטיבי הרבה יותר, כיוון שבו כלולים משחקיהן הביתיים של הקבוצות הגדולות. סוגיית הכדורגל הגרמני טרם הסתיימה סופית. אם מוסיפים לאנגליה, איטליה ואולי גרמניה מבחר של משחקים בינלאומיים של נבחרות כמו אנגליה וברזיל, אזי מתברר, לצערנו הרב, שאכן מדובר בחבילה אטרקטיבית. ושוב, עם כל הצער שבדבר.

אז מה נשאר לערוץ הספורט?

מזל שיש את הצ'מפיונס ליג, כי אחרת כלל לא ברור מה נותר לאנשי ערוץ הספורט להציע, ולמה לנו לשלם לאנשים שהבטיחו שערוץ חמש פלוס יהיה הפיי-פר-ויו האחרון. את ההשוואה יש כמובן לערוך בין ספורט 1 ו-2 לבין חמש פלוס וצמד הערוצים החדשים – 5 פלוס לייב ו-5 גולד, כיוון שערוץ 5 הוא חלק מחבילת הכבלים הבסיסית, ועליו אין צורך לשלם מלבד התשלום החודשי לכבלים או ללוויין.

ליגת האלופות, כמובן, תהיה גם השנה גולת הכותרת של אנשי ערוץ הספורט, כשאחד המשחקים יועבר בערוץ 5 הפתוח, ומשחקים נוספים יועברו בחמש פלוס ובחמש פלוס לייב. לשמחתנו, התקצירים עדיין "בחינם". בינתיים. מה עוד "בחינם"? הליגה הספרדית עדיין שייכת לערוץ הספורט, אך חלק מהמשחקים ישודרו בחמש פלוס וחמש פלוס לייב. כנ"ל לגבי הליגה הגרמנית, אם באמת תישאר אצלם. יהודה ארם והליגה הארגנטינאית נשארים עמנו, יחד עם מומי זעפרן ומשחקי הליגה הלאומית בכדורגל, מורן ברק וליגת התיכונים בכדורסל וליגת הנשים בכדורסל, ויורם שמרון ומשחקי גביע דיוויס. וכפי שאומרים הטוקבקיסטים - "עכשיו רק נשאר אליפות אירופה בדוקים".

אז על מה נצטרך לשלם? לא ברור לגמרי, מכיוון שרוב הדברים משודרים לעתים במקביל בכל הערוצים של ספורט 5, אך מההיכרות המוקדמת שלנו עם אנשי הערוץ ניתן להסיק שהמשחקים המעניינים יותר ישודרו בערוצים בתשלום. וכך, לא פעם כדי לצפות במשחקים מרכזיים מהליגה הספרדית, מגביע המדינה בכדורגל, מגביע הטוטו, מהצ'מפיונס ליג, מגביע אופ"א, מאיטליה ומצרפת – נצטרך או לשלוף את הארנק, או לצפות במשחקים שלמים במסכים הקטנים שבערוץ 50 המפוצל. עצוב.

בשורה התחתונה, אם משווים את התכנים נטו של ערוצי התשלום של צ'רלטון (ספורט 1 וספורט 2) לבין הערוצים בתשלום של ערוצי הספורט (חמש פלוס, חמש פלוס לייב וחמש פלוס גולד), מגלים שקל יותר להסתדר בלי אלה של ערוצי הספורט לבין החיים בלי ליגת העל והפרמיירליג. עם כל הכבוד לליגה הפורטוגלית.

איכות ההפקה

חובבי ספורט הוותיקים עדיין זוכרים היטב את אותם ימים רחוקים שבהם צלחת רעועה קלטה את שידורי הטלוויזיה הירדנית, שהציגה לנו כדורגל אנגלי עם מסך מטושטש וקריינות של חיים יבין הערבי. ובכל זאת, צפינו, נהנינו, שמחנו. הימים הללו חלפו, ולזכותם של אנשי ערוץ 5 ייאמר כי מאז הציפיות שלנו עלו. אין אנו מסתפקים יותר בשדר צפצפני ובפרשן עילג, אלא דורשים רב שיח תרבותי והגשה זורמת וקלילה. בשטח הזה, מתברר, לצ'רלטון יש עוד הרבה מה ללמוד. הרבה.

רק בסוף השבוע שעבר שודרו בספורט 1 משחקי ידידות מאירופה ללא קריינות או פרשנות בכלל, כשרק קולותיהם המציקים של הקהל המקומי מילאו את המסך. גם בהנחה ששידור עלוב שכזה לא יחזור במשחקי הליגה, האופציות אינן מלבבות. על אף הציוות של מאיר איינשטיין עם ניר לוין, מתברר שוב ושוב שהשדר הוותיק אינו בשיאו כשהוא צופה במתרחש מהאולפן. קולותיהם של שרון נסים וזאביק זלצר גורמים לא פעם לחלחלה בגופם של הצופים, שלא לדבר על עמיר "הלוחש" תורג'מן, שטרם התאפס על הדרישות ממנו, או על השילוב הקטלני של מוטי חביב ורפעת טורק בשידורי ליגת העל. בתחום הזה צ'רלטון מקבלת סנוקרת מהדהדת מאנשיה המיומנים של ערוץ הספורט, שהצליחו למתג את עצמם לאורך שנים ארוכות כמובילים בתחומם.

תוכניות המקור

גם בתוכניות המקור מסתמן יתרון מוחץ לערוץ הספורט. אומנם "חדשות הספורט" משודרת ב-19:00 גם בערוץ הפתוח, אבל למהדורה המרכזית ב-23:00 לצ'רלטון עדיין אין תשובה. קשה להאמין שתוכניות כמו "בגלל הרוח", "מועדון ספורט" או "קפיצה בזמן" יכריעו עבור מי מהצופים את הכף, אבל ברור כי להפקות הישראליות יש איזשהו ערך ביוקרה של הערוץ. בצ'רלטון מבטיחים מבזקים עדכניים בשורה רצה בתחתית המסך, מה שלא מהווה תשובה הולמת.

לצ'רלטון עדיין אין מענה ל"יציע העיתונות", אחת מהמשדרים הדומיננטיים של ערוץ חמש פלוס, שלצער רבים, אנשיה הקולניים מכתיבים בשנה האחרונה חלק משמעותי מהשיח בספורט הישראלי. בצ'רלטון מתכננים להגיב עם קאמבק מהנפטלין של "בטריבונה" עם אבי רצון, שצפויה להיות לא פחות רועשת ומתלהמת מקופמן וחבריהם. משום מה, נראה כי התחרות בין הערוצים רק תגביר את רמת הווליום של משתתפי התוכניות, במקום להעלות את הדרישה לאלטרנטיבה תרבותית ואינטליגנטית יותר.

בשורה התחתונה

בסופו של דבר, הראש אומר לא להיכנע. לא להזמין אף אחד מהערוצים בתשלום, לא לתת יד בהמשך הגזילה, לא לתת למיליונרים מהחלונות הגבוהים לנצל את חולשותינו ולהמשיך להשפיל אותנו בלי בושה. מצד שני, הלב אוהב כדורגל.

הדילמה קשה. מבחינת תכנים, נראה כי צ'רלטון מציעים אלטרנטיבה אטרקטיבית יותר מאשר של הערוצים בתשלום של ערוץ הספורט. מבחינת הגשה והפקות מקור, ערוץ הספורט מקצועי פי כמה וכמה. התשובה הטובה ביותר היא להתאפק. לחכות שהמחירים יירדו ושההפקות ישתפרו, ולהאמין שיום אחד מישהו מלמעלה יגן עלינו. עד אז נלך לפאבים.

למי יש מה?

ספורט 1 ו-2 (ערוצים 53 ו-54 ב-HOT וב-yes)
ליגת העל, הליגה האנגלית, הליגה האיטלקית, הליגה הגרמנית (לא סופי), משחקי ידידות של נבחרת ישראל, משחקי ידידות בינלאומיים, "בטריבונה"


ערוץ 5
ליגת האלופות, הליגה הספרדית, הליגה הצרפתית, הליגה האיטלקית, הליגה הגרמנית (לא סופי), גביע הטוטו, הליגה הלאומית בכדורגל, גביע המדינה בכדורגל, ליגת התיכונים, ליגת הנשים, NBA (משחק מרכזי), גביע דייויס

ערוץ 5 פלוס
ליגת האלופות, הליגה הספרדית, הליגה האיטלקית, הליגה הצרפתית, הליגה הגרמנית (לא סופי), הליגה הפורטוגלית, גביע הטוטו, גביע המדינה בכדורגל, ליגת העל בכדורסל, NBA, פורמולה 1

ערוץ 5 פלוס לייב
גביע הטוטו, גביע המדינה בכדורגל, הליגה ההולנדית, הגביע האנגלי, הליגה הגרמנית (לא סופי),ליגת העל בכדורסל, NBA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully