וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר יס - כל האשמים

ערן גבאי

10.10.2007 / 10:24

מי האשמים בכך שההפרעות לשידורי יס הן מציאות יום-יומית במשך החודש האחרון?

אחרי שנים של חשש ש-yes תקרוס בשל עלויות חוב מטורפות, אומר כעת בכיר בחברה כי הסכנה האמיתית לקריסה עלולה להתרחש בשל מחדל הטיפול בהפרעות הקליטה. מה לא עברה yes בשנים האחרונות: הבנקים כמעט שהתנערו ממנה, חלק מבעלי המניות הפסיקו להשקיע בה, משרד התקשורת העניק הטבות מפליגות דווקא למתחרה HOT, ובבזק החלו לקנן ספקות באשר לכדאיות שבהמשך האחזקה בפלטפורמה הלוויינית.

בין לבין, גם שיבושי קליטה ותקלות היו מנת חלקה של חברת הלוויין הישראלית - הן בימי החורף והשלג בצפון שמשבשים לעתים את קליטת השידורים והן בעיית ההתקנות והתקלות שפקדה את החברה בעת כניסת המנכ"ל לשעבר, שלמה לירן, לתפקידו, לפני כשש שנים. אז מיהר לירן ללמוד את לקחי המשבר שפקד את סלקום כשהרשת שלה שותקה, היום מחפש מנכ"ל yes, רון אילון, עצות מקודמו בתפקיד עופר בלוך ומהמשנה למנכ"ל yes לשעבר, ניר למפרט.

אבל אילו עצות כבר יכול אילון לקבל כשחודש ימים הוא המתין עד אשר התברר לו סוף סוף אתמול, ובאיחור בלתי נסלח, מהו מקור השידורים שמשבשים למנוייו את הקליטה. איך קורה שמנויי חברת הלוויין, כ-2 מיליון איש במדינת ישראל, מאוימים בהפרעות קליטה בשידורי הטלוויזיה שלהם, ועשרות אלפי בתי אב סובלים יותר מחודש, ערב ערב, משיבושי קליטה קשים - ובישראל לא מצליחים לאכן מיידית את הגורם המפריע ולמנוע את ההפרעות?

כל מי שחייב היה להתמודד עם המשבר מוקדם יותר, פשוט נרדם בשמירה, והתוצאות של המשבר הנוכחי לכשיסתיים, עשויות להיות קשות ביותר מבחינת חברת הלוויין yes. את חוסר המענה בשירות הלקוחות של yes ואת קריאת ההצהרות בעיתונים ולפיהן אין לאיש מושג מה מקור התקלה, מתי תסתיים ומה יהיה הפיצוי שיוענק למנויים בסוף המשבר, אם בכלל ירצו עוד להיות מנויי חברת הלוויין yes - לא ניתן יהיה להעלים בנקל.

הנה רשימת האשמים של משבר שיבושי הקליטה בשידורי yes, כשהדירוג ביניהם יכול אולי להשתנות אבל הפרסונות לא:

שר התקשורת, אריאל אטיאס

השר אטיאס נקלע באירועי yes לסיוט הגדול ביותר שלו. השר זקף לזכותו עד ה-6 בספטמבר בעיקר הצלחות בניהול שוק התקשורת, אבל הנקודה השחורה ביותר של הקדנציה שלו היא בכל הקשור לניהול תחום התדר במשרד. בזו אחר זו התפרסמו ב-TheMarker פרשות, חשדות וכשלים של אגף הספקטרום במשרד - ולשר ולמנכ"ל שלו לא היה מענה. השניים כבר חשבו לגבות את האשמה ממנהל האגף, משה גלילי, אך אז החלו השיבושים ב-yes והעניין נדחה. המצב מביך בהרבה כיוון שהבכיר היחיד שמבין את תחום הספקטרום במשרד התקשורת הוא גלילי עצמו, שאמור היה לנהל את המשבר של yes ללא גיבוי של ממש מצמרת המשרד.

על פי הידוע, משרד התקשורת מחזיק בניידות לאיכון שידורים, אך הוא לא הוציא אותן ולו פעם אחת לטובת האירוע של yes. יותר מכך, שר התקשורת קיבל במהלך החודש האחרון כמה מכתבים מאנשי yes, אך העדיף שלא להשיב עליהם ככל הנראה כדי לא לסנדל עצמו בהתחייבויות שלא יוכל לעמוד בהן, או מתוך חשש שהדבר יחייב אותו ליטול חלק בפיצוי של מנויי yes. המצב שבו משרד התקשורת - שאמון על התדרים בישראל - לא מסוגל במשך חודש שלם לטפל בהפרעה לתחום התדר של אחת מחברות התקשורת בישראל, מעוררת שאלות קשות והמשרד יהיה חייב לתת על כך הסברים. המשרד יודע לגבות סכומי עתק בגין תדרים ואיגרות תדרים, אך הוא לא נושא באחריות המתחייבת מכך.

צה"ל

לא מעט מאבקים משפטיים התנהלו ומתנהלים מול הצבא בעניין התדרים. במקרים רבים, הצבא פשוט מטעמי נוחות מעדיף להקים את מערכותיו בתחומי התדר האזרחיים, כשהחלפת התדרים מרגע שכבר הוקמו המערכות נהפכת למשימה לא פשוטה ומלווה לא פעם בהשקעה נוספת שעשויה להגיע לעשרות מיליוני שקלים. קיים צו איסור פרסום על פרשה כזו, שהתרחשה ממש לאחרונה.

אמנם בשנים האחרונות קיימת הבנה הולכת וגוברת מצד צה"ל לרגישות הכרוכה בענייני הספקטרום והוא מקיים הידברות בעניין עם משרד התקשורת, אך אי רגישותו המוצהרת במשך שנים מעלה כלפיו חשד מיידי בכל התערבות שלו באירועי שיבוש או תקלות בתדר. הצבא היה חייב לסייע למשרד התקשורת ול-yes באיתור התקלה, אך עשה זאת בצורה מנומנמת וחלקית. אם לבזק ו-yes לא היו קשרים עם מנכ"ל משרד הביטחון, ששימש קודם לכן כדירקטור בבזק מטעם קרן איפקס, גם כעת לא היו מצליחים לאתר את מקור בעיית הקליטה ב-yes והמנויים היו ממשיכים לסבול.

משרד החוץ

המשרד היה חייב להיכנס לעניין השיבושים ב-yes מוקדם הרבה יותר, כבר כשהובן שנדרשת התערבות דיפלומטית מול ספינות זרות מחוץ למים הטריטוריאלים של ישראל. במקום זאת, המשרד לא ממש התערב והותיר את אנשי yes לבדם במערכה בניסיון למצוא ב-144 את הנספח של גרמניה ולבקש מהספינה הגרמנית לחדול מההפרעות בתדר. מהלך שכזה עשוי גם להתפרש כהפרה של נהלים דיפלומטים, כיוון שחברה מסחרית לא יכולה לפנות לגורמי ממשל גרמנים בדרישה שכזו והמשרד היה חייב לסייע בכך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

שלמה רודב

יו"ר קבוצת בזק החדש נכנס לתפקידו עם רוח גבית אוהדת. המחשבה היתה שמאדם כרודב - המכיר את שוק התקשורת על בוריו - ניתן יהיה לצפות למנהיגות מיידית בבזק, ולא לשלם שכר לימוד מיותר. רצה המזל ועם כניסתו של רודב לתפקיד פקד אותו המשבר ב-yes. רודב לא ממש התערב בניהול המשבר בתחילתו ולא הצליח להבין את עומק המשבר. רודב הוא פיננסייר ממדרגה ראשונה, אך אינו מכיר די הצורך התנהלות שירותית של חברה בסדר גודל של בזק. זה היה לרועץ.

רודב לא התערב במשבר והותיר אותו לפתחו של אילון לבדו. רודב היה זה שהחליט עם כניסתו לתפקיד שלא למנות מנכ"ל לקבוצת בזק, ובכך לקח על עצמו את הסמכויות לנהל את הקבוצה כולה - במבחן הראשון שלו הוא כשל. אם רק היה רוצה, יכול היה לבטח להקצות יותר משאבי ניהול, ארגון וידע מתוך קבוצת בזק לטובת yes כדי לקדם את פתרון המשבר, או להחליש את עוצמתו, אך זה לא קרה.

רודב נכנס לעובי הקורה רק בשבוע וחצי האחרונים, כשזה כבר היה מאוחר מדי. התסכול והזעם של מנויי yes כבר הצטבר. ייאמר לזכותו של רודב שהוא זה שאירגן ל-yes את ציוד האיכון של אלישרא במטוס וסייע בקשריו עם גורמי ממשל וצבא שונים, אך נדמה שמרודב הציפיות למנהיגות היו גבוהות בהרבה.

רון אילון

מנכ"ל yes נמצא רק שנה בתפקיד, וכבר הוא מתמודד עם משבר אסטרטגי בסדר גודל שעלול לפגוע בחברה שלו ובסיכויים גבוהים בהרבה עלול לפגוע במשרתו שלו. אילון הוא אדם ישר וחרוץ אך גם הוא אמור היה להבין בשלב מוקדם בהרבה שהוא זקוק בדחיפות לסיוע מכוחות נוספים. אילון לא זיהה במהירות את עוצמת המשבר וחזר מארה"ב באיחור מסוים לקצב האירועים. הוא זוכה לביקורת נוקבת על כך שלא עיבה את מערך שירות הלקוחות והותיר את מנוייו מאוכזבים. אין זה דבר קל כמובן. הוספת אנשי מוקד שירות לקוחות בהיקפים שנדרשו ל-yes אינם ברי השגה והם כרוכים בעליות עתק לחברה. ובכל זאת אילון החל להוסיף אנשי שירות וטכנאים מעט מדי ומאוחר מדי.

כמו כן, אילון כשל, או קיבל ייעוץ תקשורתי כושל, כשיצא בהצהרות נמהרות לתקשורת בעניין התחלת נטישת המנויים, התבטאות הצונאמי והאמירה המביכה כאילו משבר yes הוא הקשה ביותר שחוותה חברה במשק הישראלי. ועדיין, אילון לא יכול היה לצפות את המשבר, לא אמור היה להתמודד עם איכון תדרים מצפון לגבול עם לבנון ולא יכול היה לפעול אחרת כדי לשים סוף להפרעות.

באשר להתנהלות מול הלקוחות, סביר שבגמר המשבר הוא יעשה חושבים עם עצמו, יצטרך להעניק למנויים פיצוי של ממש על עוגמת הנפש ולשקם מחדש את מערך השירות של החברה, שעד לפני המשבר נחשב מהטובים בשוק. גורמים בסביבתו מגלים כי אחרי שלוש שנים שבהם הפסיק לעשן, חזר בחודש האחרון אילון לעשן בשל לחץ האירועים. גם אחרי המשבר, סביר להניח שיהיה לאילון קשה לשוב ולחדול מעישון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully