וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוחות השוק משפיעים יותר מאשר מנהיגי העולם

בועז תמיר

10.1.2008 / 10:28

מוסד המדינה המודרנית הולך ונשחק, כשאל החלל של מנהיגי המדינות נכנסים כעת מנהיגי דת, לוחמי איכות הסביבה ואפילו אנשי תרבות

אהוד אולמרט הוא מנהיג חלש. החזון שהציג להפוך את המדינה ל"מקום שכיף לחיות בו" זוכה לרמת אמון ציבורית נמוכה. יכולתו לנוע לכיוון מימוש חזונו נמוכה, כי הימנעות משינוי היא תנאי הכרחי להצלחת מאבק ההישרדות שלו. שינוי במדיניות, אם יתרחש, יידחף רק על ידי התעוררות ציבורית.

בשאר אסד שם ללעג את חולשת אולמרט, אך לא יכול להתהדר ביכולות הנעת תהליכים מדיניים או בהנהגת רפורמות פנימיות משמעותיות. המלך עבדאללה, חוסני מובארק ואבו מאזן משמשים בתפקידים טקסיים בעיקרם. מנהיגי האזור המאוימים על ידי התעוררות פונדמנטליסטית יותר מאיום הכוח הישראלי, יעדיפו שמירה על סטטוס-קוו יותר משינויים או מרפורמות כלכליות-פוליטיות.

מבט עולמי יגלה כי תופעת המנהיגות חסרת האונים אינה מאפיינת רק את אזורנו. לאחר נפילת חומת ברלין וקריסת בריה"מ, נראה כי ההגמוניה האמריקאית תיצור עולם חד-קוטבי בהנהגת ארה"ב. בשנות כהונתו של ג'ורג' בוש, החל ב-11 בספטמבר וניהול המלחמות באפגניסטאן ובעיראק, למד העולם שכוחו של הנשיא האמריקאי מוגבל ושהוא רחוק מלהיות מסוגל לממש מדיניות חוץ משמעותית.

צמצום של יחס היקף השוק האמריקאי בשוק העולמי הצומח והגירעון במאזן התשלומים האמריקאי מול מדינות מדרום-מזרח אסיה, באים לידי ביטוי בהיחלשות הדולר המפסיק לשמש "מטבע מפלט" בעת משבר. כל אלה שוחקים במהירות את מעמדה הכלכלי של ארה"ב. ב-2008 נהיה עדים לנשיא אמריקאי המשמש בתפקיד "הברווז הצולע" לתקופת מעבר עד שייבחר נשיא חדש. הנשיא האמריקאי הבא ילמד כי משרתו התרוקנה מיכולת השפעה בזירה הפנימית והבינלאומית. עליית כוחה של סין וקידום מעמדה של רוסיה משנים את מערכת הכוחות הבינלאומית.

רכישת נתחי השפעה במעצמות הפיננסיות סיטיגרופ ומריל לינץ' על ידי קרנות ממשלתיות של מדינות זעירות כמו דובאי וסינגפור, מאירה את המשך המגמה שבה משתנה מקבילית הכוחות הבינלאומית של המערכות הפוליטית והכלכלית. השחיקה בשער הדולר תיפסק לאחר מאמץ משולב של יצרניות הנפט ותמיכת מדינות השווקים המתעוררים. מנהיגות חסרת אונים היא סימפטום המאפיין את טבעה של המערכת הבינלאומית. אנו חיים במערכת גלובלית שבה כוחות השוק משפיעים יותר ממנהיגי המדינות והעמים. מוסד המדינה המודרנית הולך ונשחק. מרכזיות מנהיגי המדינות נעשית שולית כשאל החלל נכנסים מנהיגי דת, לוחמי איכות הסביבה ואנשי תרבות.

2008 תאופיין בלחצי סטגפלציה. סטגפלציה מאופיינת בעליית מחירים, שהיא תוצר לחצי ביקוש לסחורות בשווקים המתעוררים עם גלישה להאטה כלכלית במדינות המפותחות. הלחץ הסותר כובל את תגובת מעצבי המדיניות המוניטרית ולכן הריבית לא תשתנה ביותר מחלקי אחוז. רפורמות ושינוי, אם יתרחשו, יידחפו מהבסיס. שינוי בדעת הקהל ותזוזת הקהילה האזרחית הבינלאומית, שאליה הצטרפו תושבי המדינות המתעוררות יגררו אחריהם את המנהיגים. יש להבין שהשינויים המאפיינים את הסביבה הכלכלית-חברתית מונעים מן הבסיס. סממני הזמן מעידים כי מקום שבו המדינה או הארגון מתאימים את עצמם לשינויי הזמן הוא מקום שבו כוחות השוק - הציבור הרחב - מוביל את מנהיגיו.

הכותב עומד בראש קבוצת המחקר Worldview.biz.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully