וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

400 אלף עצמאים יכולים להתחיל לחייך

יהודה טלמון

14.1.2008 / 16:44

לפי הצעת חוק שעברה בקריאה ראשונה, יקבלו עצמאים דמי אבטלה. עם זאת, יהודה טלמון חושב שהדרך למימוש המהלך עוד ארוכה

הכנסת עשתה צעד גדול כלפי ביטול האפליה של מגזר העצמאים ביחס לשכירים. הצעת חוק להענקת דמי אבטלה לעצמאים עברה בקריאה ראשונה. 400 אלף עצמאים בישראל יכולים אולי להתחיל לחייך.

אך לצערי עדיין מוקדם לחגוג, שכן המלאכה מרובה. הביטוח הלאומי והאוצר רוצים לרוקן את הצעת החוק מתוכן, ולקבוע שיעור גבוה של הפרשה לדמי אבטלה בעבור העצמאים, המגיע לכמעט פי חמישה מההפרשה של שכירים בעבור ביטוח זה. סיבות ותירוצים רבים יש לאוצר ולביטוח לאומי לקבוע שיעור כה גבוה, אבל נראה כי העומד מאחוריהם הוא חוסר האמונה המוחלט שלהם ביושרם של העצמאים, ובזכאות שלהם לקבל דמי אבטלה כמו כל עובד אחר בישראל.

עצוב שבישראל של 2008 הדעה הקדומה הזאת עדיין קיימת במסדרונות השלטון. שהרי מי הם אלה העצמאים שייהנו מדמי האבטלה - אותם עצמאים שהתרסקו כלכלית, שנמצאים כמו רבים מהעובדים השכירים כיום במשק בעשירונים התחתונים. אין הבדל בין מצוקה כלכלית של משפחה שבה ההורים הם שכירים שפוטרו מעבודתם, למשפחה שבה ההורים הם בעלי עסק שהתמוטט. בשני המקרים דמי האבטלה מהווים את רשת הביטחון האחרונה של אותן משפחות לפני הגעתן לחרפת רעב.

סיבה נוספת בגינה העצמאים הרוויחו ביושר את זכאותם לדמי אבטלה היא העובדה שהעודפים העצומים שנצברו בענף קצבאות הילדים של העצמאים הופנו על ידי המוסד לביטוח לאומי לכיסוי הגירעונות בענף דמי האבטלה של השכירים. דהיינו, נעשה שימוש בכספם של העצמאים ליתן דמי אבטלה, אבל לא להם.

ביטוח דמי אבטלה לעצמאים אינו הטבה לעצמאים - הוא הרחבת רשת הביטחון הסוציאלית שהממשלה מעניקה לתושביה העובדים לפרנסתם, ואין זה משנה אם הם עובדים שכירים או עצמאים. לשמחתי, חברי ועדת הכספים מבינים זאת ולא מחכים לאוצר ולביטוח הלאומי כדי לקדם את החוק. כולי תקווה כי האוצר והמוסד לביטוח לאומי יתעשתו ולא ינסו לטרפד את המהלך החשוב הזה, שאליו העצמאים נושאים עיניים כבר 15 שנה.

הכותב הוא ראש להב - לשכת העצמאים בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully