וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יד שנייה מרופא?

1.2.2008 / 0:08

הלך לכם המנוע באוטו? לקנות מכונית יד שנייה זו משימה לא פשוטה. הנה עשרה טיפים שחייבים לדעת לפני החתימה על החוזה

האוטו שלכם כבר לא מה שהיה פעם? בא לכם להשתדרג, ואין לכם תקציב מספיק למכונית עם ניילונים? מכונית יד שנייה זו אופציה, אבל יש כמה דברים שצריך לשים אליהם לפני שחותמים על החוזה

1. של מי האוטו הזה בכלל?

חשוב לבדוק את מסמכי הבעלות ברכב ותעודות הזהות של המוכר/קונה. ודאו שמספר תעודת הזיהוי של המוכר ומספר הבעלים הקודמים תואמים את הרשום ברישיון הרכב.

2. מה כתוב בספר?

יש לבדוק את ספר הטיפולים של הרכב כאינדקציה ראשונית, אבל מומלץ לפנות גם למכון בדיקה מורשה של משרד התחבורה . מכון בדיקה הינו גוף ניטרלי אשר מתמחה בבדיקות מכניות לרכב לצורך קניה. בבדיקה זו ניתן לגלות מידע רב על הרכב כגון: תאונות קודמות, נזק לשילדה, מצב הגיר וכו'.
במקרה של רכישת הרכב מאדם פרטי רצוי לבדוק את הרכב במכון בדיקה על מנת למנוע הפתעות לא נעימות לאחר הרכישה. לרוב בדיקת הרכב הינה במימון הקונה אשר מעוניין לברר פרטים על מצבה המכני של המכונית. הצדדים יכולים להסכים גם כי המוכר יוכל לעשות שימוש בתוצאות הבדיקה גם מול קונים פוטנציטלים נוספים ואז גם המוכר נושא בעלויות הבדיקה באופן מלא או חלקי ואילו חלקו של הקונה בעלות הבדיקה מצטמצם.

3. נגעת - נסעת?

אם לאחר הבדיקה במכון ולאחר השלמת הרכישה התברר כי ברכב היה קיים ליקוי כלשהו שהיה צריך להתגלות, אזי ניתן לפנות הן למוכר הרכב והן למכון הבדיקה בדרישה לתיקון הליקוי או לפיצוי, בהתאם לנסיבות ולמוסכם בין הצדדים.

4. קחו רגע לעכל את זה

חובה לבדוק אם הרכב מעוקל או ממושכן לצד שלישי כולל לבעלים קודמים, בנוסף מומלץ לבדוק ברשם המשכונות של משרד המשפטים האם רשום מישכון על הרכב. את הבדיקה הנ"ל מבצעים בדואר.

5. המילים לא עולות כסף

לא לחסוך בפרטים בחוזה: תאריך, סכום רכישה, קילומטראז, פרטי מכון הבדיקה (לצרף את הדוח להסכם) – כל אלה חייבים להופיע במסמך הרכישה. יש להקפיד על רישום של השם המדויק והמלא של הצדדים כולל הכתובות ומספרי הזהות. אם היו תקלות ברכב מומלץ להעלותן על הכתב במפורש ואם לא התגלו תקלות רצוי לציין זאת (במקרה ליקוי נסתר יש זכות לקונה לבחון את קיום העיסקה גם לאחר מכן, בהתאם לנסיבות).

6. עכשיו האוטו שלכם

דאגו לכך שבתום העיסקה תועבר הבעלות על שמכם במועד ביצוע העיסקה. אל תקבלו תירוצים של דחייה מכל סוג. העברת הבעלות היא חובה המוטלת בחוק על המוכר.

7. רכב ישן זול יותר מחדש

לעיתים קרובות עדיף לרכוש מכונית ישנה על פני מכונית חדשה. ירידת הערך של הרכבים בארץ הינה מהירה ביותר והיא מואצת ככל שהרכב צעיר יותר. מצד שני רכב שנשמר בצורה סבירה, יוכל להמשיך לתפקד בכביש במשך שנים רבות ללא עלויות אחזקה מיוחדות. ההפרש בין עלויות האחזקה היותר גבוהות של רכבים ישנים יותר לבין עלות הרכישה לעיתים קרובות מצדיק רכישת רכב ישן יותר במחיר זול.

8. מה זה פה, שוק?

רכישת מכונית ממקום מוסדר שבו הרוכש מקבל רכב מתוקן ומטופל עם אחריות לשנה או יותר, דו"ח בדיקה של הרכב במכון מורשה וספר טיפולים, שווה תוספת של 3% עד 6% למחיר המחירון. לעיתים קרובות מיקוח ובחינה ביקורתית של ספר הטיפולים יכולה להוריד במחיר הרכב באופן משמעותי. נראה שעדיף לקנות אוטו ממקום מוסדר בגלל הסיכונים הנמוכים ממבחינכם. למשל, אם הרכב מזויף, גנוב או משועבד האחריות מוטלת על הסוחר, לכלי הרכב ניתנת בדר"כ אחריות (בלי זה אל תקנו) והעברת העלות נעשית במקום.

9. לא לשכוח לבטח

בעת המכירה פוקע הביטוח (למעט במקרים חריגים ומיוחדים). אם חלילה יקרה משהו לרכב - תאונה או גניבה - חברת הביטוח תתנער ולא תשלם למוכר. לכן מרגע העברת הבעלות יש לדאוג לכיסוי ביטוחי לרכב שיכסה את הרוכש החדש.

10. לשלם עכשיו או אח"כ?

אם הנכם משלמים בצ'קים הקפידו על כך שהם יהיו דחויים עד למועד העברת הבעלות. כך תגנו על עצמכם במקרה של בעיה בהעברת הבעלות.

עו"ד עמית חלמיש, מתנדב בארגון "פעמונים" ריכז עבור וואלה! עסקים את ההמלצות.

ארגון פעמונים לשיקום כלכלי מעניק סיוע למשפחות לעמוד על רגליהן. הארגון נוסד לפני 10 שנים ורק בשנה האחרונה הצליח לסייע בשיקומן הכלכלי של כ-2000 משפחות. הסיוע נעשה באמצעות הדרכה, ליווי ופיקוח כלכלי. הסיוע ניתן חינם על ידי כ-600 מתנדבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully