וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישי דוידי משתלט על ריטליקס

שלומי שפר

12.2.2008 / 10:59

קרן פימי שבשליטת דוידי הפכה לבעלת המניות הגדולה בחברה עם 12%. הרכישה נעשתה במחיר ממוצע של 15.8 דולר למניה

האם ישי דוידי בדרך לעשות עם ריטליקס את מה שעשה בליפמן, כך זה לפחות נראה. היום נודע כי קרן פימי שבשליטת דוידי ביצעה בעשרת הימים האחרונים רכישה מאסיבית של מניות ריטליקס והגיעה לאחזקה של כ-12% ממניות החברה - דבר שהופך אותה לבעלת השליטה בפועל. הרכישה נעשתה במחיר ממוצע של 15.8 דולר למניה. מדובר במחיר נמוך ממחיר המניה עם סגירת המסחר אמש בוול סטריט - 18.2 דולר למניה. בסך הכל השקיעה פימי כ-35 מיליון דולר במהלך.

מעבר לניצול הנמוך של מחיר המניה, שסבלה בשבועות האחרונים מירידות עקב אזהרת הרווח שפירסמה החברה לפני כחודש, נראה כי בפימי חושבים על מהלך של turn around אמיתי לחברה שסבלה בשנתיים האחרונות מבעיות ניהול. מי שמכירים את דוידי יכולים להעריך כי הוא ודאי אינו מכיר את החברה מהבוקר וכמקובל ודאי עקב אחריה בשנים האחרונות.

כרגע, כאשר פימי היא בעלת המניות הגדולה בחברה ולמעשה ביצעה השתלטות (שקשה להגדירה כעוינת, כיוון שהיא יותר אוהדת ובכל מקרה היא ודאי מפתיעה) על החברה, לא נראה כי המנכ"ל, היו"ר והנשיא בארי שקד המחזיק בכ-5% מהמניות יכול לחסום את המהלך. לא ידוע אם שקד היה בסוד העניינים, אך ניתן להניח שהוא יכול היה להעריך שפימי היא האחראית למחזור הגבוה של המסחר במניות החברה בימים האחרונים. בשוק מעריכים כי הגופים המוסדיים הישראלים, המחזיקים יחד בכ-40% ממניות החברה, יחברו לפימי.

ברור, ופימי כבר הודיעה על כך, שהיא מתכוונת לבצע שינויים בדירקטוריון החברה וסביר להניח כי שקד לא ימשיך בתפקידו כיו"ר (אגב, הוא כבר הודיע לפני כחודשיים כי יש כוונה להפריד בין התפקידים). יחד עם זאת, לא נראה כי פימי מתכוונת לבצע שינויים בהנהלת החברה וניתן להניח כי שקד ימשיך להוביל אותה באספקט הניהולי והמקצועי. זאת כאשר פימי תשלוט מלמעלה, תכוון ותתווה דרך ומדיניות.

120 מיליון דולר במחקר ופיתוח

מצבה של ריטליקס בשנים האחרונות לא היה מזהיר בלשון המעטה. ריטליקס הזהירה לפני כחודש כי סיימה את הרבעון הרביעי של 2007 עם הפסד של 2.8-0.8 מיליון דולר במחזור הכנסות של 56 מיליון דולר. רבעון זה משלים שנה גרועה למדי בה מכרה החברה תוכנות ושירותים ב-222 מיליון דולר, אבל צפויה במקרה הטוב לסיים אותה עם רווח של חצי מיליון דולר או במקרה הרע בהפסד של 1.5 מיליון דולר. גם התוצאות ב-2006 לא היו מזהירות.

ואולם למרות התוצאות החלשות יחסית בשוק יש מי שמאמינים בחברה ובמוצרים שלה. ריטליקס היא חברת תוכנה המפתחת כלים לניהול רשתות קמעוניות. את התוכנה שלהם ניתן לראות בסופרמקרטים, בתחנות דלק וכדומה. למרות הבעיות בניהול שכללו מינוי מנהל תפעול חדש והחלפתו לאחר חילוקי דעות עם שקד בתוך 4 חודשים, היקף המכירות של החברה עמד בשנת 2007 על כ-220 מיליון דולר. ה-EBITDA (תזרים תפעולי) עמד על כ-15 מיליון דולר.

עיון בדו"חות של החברה מגלה כי החברה השקיעה בשנתיים האחרונות כ-120 מיליון דולר במחקר ופיתוח - עובדה שכנראה לא נסתרה מעיניו של דוידי כאשר בחן את החברה. היקף השקעות כה גדול במחקר ופיתוח מלמד כי לחברה יש ידע רב בנמצא בתוכה והיא צריכה לנצל אותו באופן אופטימלי. זאת לאור העובדה כי חברות בסדר גודל כזה ובתחום דומה משקיעות בדרך כלל חצי או רבע מהסכום במחקר ופיתוח.

פימי, כמקובל וכמו שעשתה בליפמן בזמנו, תתחיל בתהליך השבחה של החברה שתמשך ברבעונים הקרובים. זאת בזכות העסקות האחרונות שחתמה החברה ובראשן העסקה עם פטרוצ'ינה מאוקטובר. פימי תוכל לתרום לריטליקס את הניסיון להגביר את הפריסה הגיאוגרפית הגלובלית שלה. בינתיים, לא מן הנמנע שגם "אפקט פימי" יעבוד, כלומר משקיעים שיבקשו לרכוש מניות ולהצטרף למהלך של דוידי שזוכה לאמון והערכה בשוק ההון הישראלי.

מהלך של השתלטות מהירה ומפתיעה על חברה הוא מהלך נדיר יחסית בשוק ההון הישראלי. בהקשר זה ניתן להזכיר את ההשתלטות המפתיעה של יצחק תשובה על חברת דלק, את ניסיון ההשתלטות של גזית על אורמת ועכשיו השתלטותה המהירה והמפתיעה של פימי על ריטליקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully