וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטעוית של מיכל

נתן שבע

27.4.2008 / 13:08

מיכל משקיעה את כספה לפי קרטריונים חברתיים וסביבתיים. היא לא בודקת מכפילים או מחירים, לא עושה ניתוח טכני ופועלת על פי המלצות היועץ בבנק

למיכל יש אסטרטגיית השקעה מיוחדת. היא לא בודקת מכפילים או מחירים ולא עושה ניתוח טכני. הקריטריון החשוב ביותר עבורה הוא שהחברות או הקרנות שבהן היא משקיעה עומדות בקריטריונים חברתיים וסביבתיים. "חבר קרוב המליץ לי להשקיע בחברה לישראל ואפילו הראה לי למה היא זולה. אבל אני לא מוכנה להשקיע בחברה שמזהמת את הסביבה", אומרת מיכל. "אני גם מושקעת בקרן ירוקה, שמאז השנה שעברה אני מופסדת עליה 15%".

עם כל הכבוד לאידיאולוגיה, מיכל לפעמים חורגת ממנה. "אני מושקעת בסין יותר משנתיים על אף שזה לא מסתדר עם פילוסופיית ההשקעה שלי. בסין מעסיקים עובדים בתנאי עבדות. למרות זאת, לא מכרתי אותה".

את ההיכרות שלה עם שוק ההון החלה מיכל בשנת 2000 כאשר למדה לתואר שני במינהל עסקים. הצעדים הראשונים היו הכי כואבים. "ההשקעה הראשונה שלי היתה מניית היי-טק. אז עוד לא הבנתי יותר מדי בדו"חות כספיים. האמנתי לחבר שהיה רואה חשבון והמליץ להשקיע בה. השקעתי בה כמה אלפי שקלים והפסדתי 85%. אני יודעת שלא אחזיר את הסכום, ואני אמכור את המניה הזו ברגע שאחליט לקזז מולה הפסדי הון".

רוב הכסף של מיכל מרוכז בקרנות נאמנות בעיקר מסיבה טכנית - בעבודה הקודמת שלה, בתחום ההשקעות, היה אסור לה להשקיע במניות בודדות. כיום היא מחזיקה בין השאר בקרנות המתמחות בהודו, סין, אמריקה הלטינית וקרנות על מניות יתר, קרן טכנולוגיה, וקרן של חברות לאנרגיה ירוקה.

אילו בדיקות את מבצעת לפני שאת משקיעה?

"אני קוראת הרבה עיתונות כלכלית. מכיוון שאני משקיעה בקרנות, אני בודקת גם תשואות של קרנות בעיתון ומשקיעה בקרנות של גופים שאני מאמינה שהם מנהלים טוב את הכסף. אני יודעת שהבדיקה הזו לא תמיד נכונה, משום שהקרן הכי טובה בתחום כיום לא בהכרח תהיה כזו בעוד כמה חודשים".

עם מי את מתייעצת?

"עם יועץ השקעות בבנק. הוא אמנם בחור צעיר אבל התפתיתי לקחת את ההמלצות שלו כי יותר קל לקבל המלצות של מישהו בר סמכא. כיום אני מבינה שהרבה פעמים ההמלצות שלו החטיאו.

"השקעתי בקרן נאמנות על הודו לפני ארבע שנים. לפני שנתיים וחצי הייתי בהודו וראיתי את הפריחה שבה המדינה נמצאת יחסית למה שהיא היתה בביקור הקודם שלי. כשרציתי להגדיל את ההשקעה בהודו היועץ דווקא המליץ לי למכור.

"בדיעבד הוא טעה. בשיא הייתי מורווחת 105% וכעת אני מורווחת רק 50%. אבל זה עדיין יותר טוב מהרמה שבה היתה הקרן כשהיועץ המליץ למכור.

"אותו יועץ הכניס אותי גם לקרן של מניות יתר, מגדל יתר פי 120. זו היתה הקרן הכי גרועה בתחום בשנה האחרונה. הטעות שלו היתה שהוא אמר לי להשקיע בה בתקופה שבה כולם דיברו עליה - ממש הלך עם העדר".

מהי ההשקעה הכי טובה שלך בשלוש השנים האחרונות?

"ההשקעה הכי טובה שלי היא קרן אמריקה הלטינית. הרווחתי שם 52% על השקעה של 14 אלף שקל בשנתיים. השקעתי בה לאחר שקראתי חומר על התאוששות הכלכלה באזור".

מהי ההשקעה הכי גרועה שלך בשנים האחרונות?

"ההשקעה בקרן מניות היתר היתה הכי גרועה. הפסדתי שם 40% על השקעה של 10,000 שקל. בסך הכל אני מעריכה שהפסדתי 20% בשנה האחרונה מתיק ההשקעות שלי".

למה להסתכן ולא לשים את כל הכסף בפק"מ וזהו?

"שוק ההון מאוד מושך אותי. זה תחום שיש בו הכל: פסיכולוגיה, דברים שקשורים בפחדים. הכלכלה היא הדבר הכי משפיע בעולם".

את משווה את תיק ההשקעות שלך אל מול בנצ'מרק כלשהו?

"אני לא משווה את תיק ההשקעות שלי למה שהשוק עושה. ואולם אם תהיה שנה שבה שוקי המניות יעלו בעולם והתיק שלי יירד, אבין שלא השקעתי טוב".

מהן התובנות שלך מהשנים האחרונות? האם את מרגישה ששיפרת את יכולת ההשקעה שלך?

"כן. שיפרתי את היכולת שלי להסתכל על כמה גורמים ביחד ולהסיק מהם מסקנות. אני חשופה יותר לחומרי קריאה ומרחיבה את תחומי ההתעניינות שלי. אני לא נבהלת מהירידות. במפולת האחרונה לא עשיתי אף שינוי. כבר הבנתי שאת מניית הטכנולוגיה שקניתי ב-2000 היה כדאי למכור קודם. בנוסף אני צריכה ללמוד לחתוך הפסדים ולהקשיב לעצמי, ואני צריכה גם לפעול יותר מהבטן".

למה את מתכוונת בלפעול מהבטן?

"ביולי, כשהחל משבר הסאבפריים, הרגשתי שזה רק קצה הקרחון. למרות זאת החלטתי להישאר כי מנהלי השקעות שהתראיינו בתקשורת אמרו שזה לא נורא, ושהשוק יחזור לעליות. מאוד קל להתפתות לנבואות הטובות ולא להיות נביא זעם. השתכנעתי ונשארתי".

כמה פעמים את בודקת את תיק ההשקעות שלך? את מבצעת הרבה פעולות בתיק?

"אני בודקת את תיק ההשקעות שלי פעם אחת ביום בדרך כלל. אני מבצעת מעט מאוד פעולות בתיק, ומעט שינויים. עשיתי אולי ארבע פעולות בשנה האחרונה כחלק מהאסטרטגיה שלי להשקיע לטווח ארוך".

מיכל קיבלה באחרונה סכום של עשרות אלפי שקלים. את הכסף הזה היא שמה בקרנות כספיות. "עוד מעט יהיה שלב שבו יהיה כדאי להשקיע יותר בשוק ההון. לא רציתי להמשיך בשלב הזה להגדיל עוד את החשיפה למניות מכיוון שגם כך היא מופרזת".

-

מניות היתר

מניות של חברות קטנות בבורסה של תל אביב שאינן משתייכות למדד ת"א 100. ההשקעה בהן נחשבת אמנם לבעלת פוטנציאל, אך גם להרבה יותר מסוכנת

-

שם: מיכל (השם המלא שמור במערכת)

גיל: 34

עיסוק: עובדת בענף התקשורת

כמה כסף מנהלת: יותר מ-200 אלף שקל

איך מחולק התיק: 25% בקרן אג"ח להמרה, 75% בקרנות ובתעודות סל. באחרונה קיבלה כספי פיצויים שאותם שמה בקרן כספית, כך שהמרכיב המנייתי שלה ירד לכ-50% מהתיק.

כמה שנים משקיעה בשוק ההון: שמונה

טווח ההשקעה: "יותר מ-50% לטווח ארוך של עשרות שנים. היתר לטווח של שנים בודדות".

הטעויות של מיכל

1. הסתמכות על יועץ ההשקעות

מיכל סבורה משום מה שיועץ ההשקעות הצעיר בבנק יידע להגיד לה מתי כדאי להיכנס להודו ומתי לצאת ממנה. יועצים לא אמורים לתזמן השקעות עבור לקוחות. מוטב להיעזר בהם כדי לבנות תיק השקעות שמתאים לאופי הלקוח, גילו והעדפות הסיכון שלו, או כדי לקבל מהם רעיונות למוצרי השקעה חדשים שאותם יש לבדוק לבד.

2. האשמת יועץ ההשקעות

מיכל מאשימה את היועץ שלה שפיתה אותה להשקיע בקרן על מניות היתר. "ממש הלך עם העדר", היא אומרת. חבל שהיא לא לוקחת אחריות על פעולותיה בעצמה. זו היא שהלכה עם העדר ולא היועץ. הרי זה הכסף שלה. היא ידעה שזה תחום מסוכן. היא לא חייבת לפעול בהתאם להמלצה שהיא לא מאמינה בה גם אם מפתים אותה.

3. השקעה בקרנות לפי התשואה שהניבו בעבר

מיכל אומרת שהיא יודעת שבחירת קרנות נאמנות לפי תשואות העבר שמתפרסמות בעיתון עלולה להטעות. למרות זאת - כך היא בוחרת את הקרנות שלה. זו אינה דרך לשפר את שיטות ההשקעה שלה. אם כבר בודקים תשואות עבר, צריך לעשות בדיקה מעמיקה, ולבדוק גם תשואות לטווחים ארוכים של חמש או 10 שנים לאחור.

4. אסטרטגיה לא עקבית

אין פסול בהשקעה לפי פילוסופיית חיים ואפשר גם להרוויח מכך. הבעיה היא שמיכל לא ממש עומדת בכללים של עצמה. עובדה - היא משקיעה בסין על אף שלדעתה בסין לא מכבדים זכויות אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully