וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דניה-סיבוס ביקשה לפרוש ממכרז כביש 531

אבי בר-אלי

25.5.2008 / 9:42

בתגובה החליטה המדינה לסרב לבקשה וחייבה את דניה להישאר במכרז, ולא - תחלט את הערבות שהפקידה בסך 20 מיליון שקל

התפתחות דרמטית במכרז הענק לסלילת כביש הרוחב 531: חברת דניה-סיבוס ביקשה בסוף השבוע למשוך את הצעתה במכרז - ולא האריכה את תוקף ההצעה הכספית ואת תוקף הערבויות הבנקאיות שהגישה. בתגובה החליטה המדינה לסרב לבקשה וחייבה את דניה להישאר במכרז, ולא - תחלט את הערבות שהפקידה.

בסוף השבוע הגיעו אל משרד האוצר נציגי דניה-סיבוס, בראשות סמנכ"ל הכספים יצחק חברון, לשימוע בפני ועדת המכרזים בעקבות שחיקת הונה העצמי של החברה, שסיכנה לכאורה את עמידתה בתנאי הסף למכרז. נציגי החברה הודיעו לראשי אגף החשב הכללי כי החליטו שלא להאריך את תוקף ההצעה ומכתבי הערבות - ובכך למעשה לפרוש מהמכרז. למחרת שיגרה המדינה לדניה-סיבוס מכתב שבו הודיעה כי היא מנצלת סעיף בתנאי המכרז, שמקנה לה אפשרות לחייב מתמודדת במכרז להאריך את תוקף הצעתה. לפיכך צפויה דניה-סיבוס לחתום על הארכת תוקף ההצעה והערבויות ב-90 יום, בעל כורחה - כדי להימנע מחילוט הערבות שהפקידה בסך 20 מיליון שקל.

בנובמבר 2007 ניגשו ארבע קבוצות למכרז הענק, שכולל את סלילת כביש הרוחב 531, הארכת נתיבי איילון צפונה וסלילת תוואי מסילת השרון. זהו הפרויקט הגדול ביותר הנתון כיום בשלבי מכרז, והיקפו מוערך ב-3 מיליארד שקל. המכרז הוא מסוג PFI - שבו היזם מתכנן, מקים, מתחזק ומתפעל את הכביש במשך 25 שנה, ומקבל תשלום קבוע מהמדינה. ניתוח ראשוני של מעטפות המכרז העלה כי הצעת קבוצת שפיר הנדסה היתה הזולה ביותר, מאחר שדרשה מהמדינה מענק הקמה בגובה כ-600 מיליון שקל בלבד, נוסף על מענקים שוטפים קבועים בסך כ-1.8 מיליארד שקל. דניה-סיבוס מקבוצת אפריקה-ישראל, שדורגה במקום השני, הגישה הצעה בסך 2.8 מיליארד שקל לאחר שדרשה מהמדינה מענק הקמה של מיליארד שקל. עוד השתתפו במכרז קבוצת דרך השרון, שכוללת את שיכון עובדים ואשטרום, וקבוצת חוצי השרון, שכוללת את החברות ארנסון ואלקטרה. הצעותיהן הכספיות היו 3.2-3.3 מיליארד שקל.

בחירת הזוכה התעכבה

בשל עתירת תושבי הסביבה לבג"צ נגד הפרויקט ובשל התמהמהות ועדת המכרזים, התעכבה בחירת הזוכה במכרז. בתקופת ביניים זו נקלעה דניה-סיבוס לתסבוכת כביש 431, שהביאה אותה להפסדים ניכרים ולמחיקת מרבית הונה העצמי - עד כדי חשש מפני אי עמידתה בתנאי הסף לשאר המכרזים שבהם היא מתמודדת (כביש 531 ופרויקט האחזקה של מעצ).

המדינה ביקשה מארבע המשתתפות במכרז, בהן דניה-סיבוס, הבהרות לגבי הצעותיהן, ובאחרונה גם ביקשה להאריך בשלושה חודשים נוספים את תוקף ההצעות והערבויות הבנקאיות שהגישו - מאחר שבימים אלה פג תוקפן. במקביל זומנה דניה-סיבוס לשימוע בוועדת המכרזים הבין-משרדית, בעקבות פרסום דו"חותיה השנתיים שהצביעו על שחיקת הונה העצמי. בענף התשתיות טוענים מנגד, כי דווקא הייקור החד בתשומות הבנייה בחודשים האחרונים, לצד משבר הסאב-פריים שייקר את עלויות המימון, הביאו לפגיעה בכלכליות ההצעות שהוגשו למכרז ולפרישתה של דניה-סיבוס.

מדניה-סיבוס נמסר כי "החברה פועלת להגשת הארכות תוקף ההצעה והערבויות כפי שנדרשה". ממשרד האוצר נמסר: "העניין נמצא עדיין בהליך מכרז, ולכשיסתיים יימסרו הפרטים בנדון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully