וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכר של 18 אלף שקל בחודש למזכירה בבנק ישראל

טל לוי

20.6.2008 / 7:04

חגיגות השכר בבנק ישראל ממשיכות. הנהלת הבנק חתמה על שורה של "כללי קידום", שמקלים על קידומם בדרגות של העובדים הוותיקים

בנק ישראל מצא דרך יצירתית לתגמל את עובדיו הוותיקים: בינואר חתמה הנהלת הבנק על שורה של "כללי קידום", שמקלים באופן ניכר על קידומם בדרגות של העובדים הבכירים בלבד - ומקצרים את פרק הזמן להתקדמות בטבלת השכר בבנק.

בשונה מהנהוג בשירות הציבורי, בבנק ישראל נקבע הקידום לפי דרגות בסולם ייחודי. כל דרגה מיתרגמת לתוספת בשכר, וכן לפנסיה תקציבית שממנה נהנים עובדי הבנק הוותיקים. בעבר הקפיד הבנק - שאוזכר בדו"ח מבקר המדינה בנוגע לחריגות שכר - להאט את קידומם של העובדים הוותיקים, ובאחרונה נחתם בבנק הסכם שכר לעובדים החדשים ("עובדי דור ב'").

ואולם מתברר כי דווקא עובדי הבנק הוותיקים קיבלו תוספת נאה לשכרם, לפי כללי הקידום החדשים. משמעות התוספת היא כי בעת היציאה לפנסיה - אותה מממנת המדינה מתקציבה השוטף - מחושבת הקצבה החודשית לפי הדרגה האחרונה של העובד, וכך שווה כל תוספת מאות אלפי שקלים בטווח הארוך.

גם עובדי התחזוקה זכו לתוספת

הקידום בדרגות לא הוגבל רק לעובדים מקצועיים. לפני כמה חודשים, ללא ידיעת הממונה על השכר, הועלתה הדרגה המרבית של תפקיד מזכירה בכירה, מדרגה ט"ו לדרגה ט"ז - שבה השכר ברוטו הוא כ-18 אלף שקל. עלות הדרגה הנוספת היא 2,000 שקל בשכר ברוטו.

גם עובדי התחזוקה של הבנק זכו לתוספת, בדמות האפשרות להתקדם בעוד שתי דרגות לעומת הסולם הקודם. כעת יכול עובד תחזוקה להתקדם עד דרגה ט"ו - שבה שכר הברוטו הוא 16 אלף שקל. העלייה בשתי דרגות אלה שווה 4,000 שקל נוספים בשכר הברוטו.

קידומם של העובדים הוותיקים ומתן תוספות השכר עומד בסתירה להסכם השכר שנחתם בדצמבר 2007 עם עובדי הבנק החדשים, שכלל ביטול של מענק התייעלות של 12%-13%, צמצום תנאי הפרישה, הורדת תקרת הוותק של העובדים החדשים מ-40 שנה ל-36, וצמצום הטבות ייחודיות לבנק - כמו קבלת ימי מחלה ללא אישור רופא.

כללי הקידום החדשים נחתמו והובלו בידי הממונה על משאבי האנוש בבנק, רפי לנקרי. מדובר במעין פיצוי שניתן לעובדים הבכירים לאחר חתימת הסכם השכר עם העובדים החדשים - שפגע גם בעובדים הוותיקים. הקלת תנאי הקידום בבנק זיכתה את ההנהלה ב"שקט תעשייתי", ואיפשרה להגיע להסכם השכר עם העובדים החדשים.

הממונה על השכר במשרד האוצר, אלי כהן, אינו מכיר את סולם הדרגות החדש, לפחות לא באופן רשמי - שכן בבנק ישראל לא עידכנו את משרד האוצר בעניין. עם זאת, השאלה היא אם אכן היה על הבנק לעדכן את האוצר במהלך. בסוף דצמבר 2007 נחתם הסכם העבודה החדש בבנק ישראל, שעליו סירב הממונה על השכר לחתום - ולבסוף חתם עליו שר האוצר. בהסכם זה מופיע סעיף, לפיו כל ההסדרים הקיימים עד למועד חתימת הסכם השכר לא ישתנו. בבנק ישראל החליטו על קיצור פרק הזמן בין הדרגות כבר באפריל 2006 - לפני החתימה על הסכם השכר - ובכך התגברו על הצורך בקבלת האישור.

נוסף על כך, לפני כחצי שנה הודיע הבנק על מתן מענק דיפרנציאלי לעידוד מצוינות לעובדים קיימים וחדשים - שעשוי להוות תוספת של עד 75% מהשכר. בדרגות שכר הברוטו המרביות מדובר בתוספת של יותר מ-25 אלף שקל.

בנק ישראל: "השכר עומד באמות המידה המקובלות"

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "בנק ישראל פועל בשלוש השנים האחרונות ליצירת מערכת שכר חדשה המתאימה לאמות המידה הציבוריות המקובלות, ועם זאת מתחשבת בצרכים המיוחדים של הבנק המרכזי של מדינת ישראל. צרכים אלה מחייבים את הבנק להעסיק עובדים מוכשרים ביותר ובכך לעמוד בתחרות מול המגזר הפיננסי. לשם כך הושג הסכם שכר שזכה לאישור משרד האוצר.

"ההסתכלות על פרט כזה או אחר, במקום בחינת התמונה בכללותה, מטעה ואינה מאפשרת דיון ענייני ורציני במערך השכר המופעל בבנק ישראל. לפיכך, מבנה הקידומים והדרגות, כולל הפרטים המובאים בכתבה ופרטים רבים אחרים, מרכיבים תמונה עקבית עם מערכת השכר הנכונה לבנק ישראל, ומאפשרים לו להפעיל את שיקול הדעת הענייני והאחראי הדרוש כדי להמשיך ולמלא את מטרותיו - וכן לקדם את הנושאים החשובים למדינה על פי תוכנית עבודתו".

  • עוד באותו נושא:
  • בנק ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully