וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל זהב: 8200 מיליונרים חיים בישראל

מיכל רמתי

24.6.2008 / 16:30

מספר המיליונרים בישראל הוכפל בקצב כפול מהממוצע העולמי - 13.6%. בהודו נרשם זינוק של 22.7% במספר המיליונרים ל-123 אלף. דו"ח העושר של מריל לינץ'

מספר עשירי העולם צמח ב-6% ב-2007, ל-10.1 מיליון, והונם צמח ב-9.4% והסתכם ב-40.7 טריליון דולר, לפי דו"ח העושר העולמי של בנק ההשקעות מריל לינץ', וחברת קאפ ג'מיני. מספרם של המולטימיליונרים (בעלי הון של לפחות 30 מליון דולר), עלה בשנה החולפת ב-8.8% ל-103,320. הנכסים הממוצעים של עשירי העולם חצו לראשונה סכום של 4 מיליון דולר.

בישראל נרשם קצב גידול כפול לעומת הקצב העולמי - מספר המיליונרים בה זינק ב-13.6%, גידול של 1,000 איש לסך של 8,200. מספר המוליטימיליונרים צמח ב-12% בישראל ל-97 מולטימיליונרים.

המספרים המופיעים בדו"ח מתקבלים באמצעות הזרמת נתונים מאקרו-כלכליים המשקפים את הון המדינות ואת חלוקת ההון בתוך המדינות לפי מודל שפותח בשנות ה-80 על ידי קאפ ג'מיני ומריל לינץ'. לא מדובר באיסוף נתונים פרטניים, אלא בנתונים של ממשלות מקומיות, של הבנק העולמי ושל קרן המטבע העולמית, למשל, לגבי חלוקת ההון ושווי נכסים.

מיליונר מוגדר בדו"ח כמי שמחזיק לפחות מיליון דולר נזיל, לא כולל השקעות בנדל"ן וללא כל התחייבויות. ההגדרה של מולטימיליונרים ניתנת למי שיש בחשבונו לפחות 30 מיליון דולר.
סיגל שפירא, מנהלת הבנקאות הפרטית במריל לינץ' ישראל אמרה כי הגידול המרשים במספר המיליונרים בישראל, שהוא כפול מהממוצע העולמי, נובע בין השאר מהעושר והרווחים שצברו בעלי שליטה בחברות ישראליות. לדבריה, ניצלו אותם אנשי עסקים את השווקים הפיננסיים בישראל ובעולם כדי להפיק רווחי הון גדולים ולצבור עודפי מזומנים גדולים ונזילים. לדברי שפירא, חברות ישראליות גייסו בשנה החולפת בהנפקות ציבוריות ופרטיות סכומי כסף העולים על יותר מ-25 מיליארד דולר. גיוס זה אפשר לחלק מבעלי השליטה לממש ולצבור הון נזיל כך שהם נכללו בדו"ח העושר כמיליונרים או כמולטימיליונרים החיים בישראל. בנוסף, השכילו חלק מבעלי ההון בישראל, לבצע השקעות פיננסיות וריאליות אשר השיגו להם רווחי הון גדולים עם מימוש ההשקעות הללו. "13.6% הוא גידול גבוה בהרבה מהממוצע העולמי - כפול. אבל בהשוואה למדינות כמו הודו, סין וברזיל מדובר בצמיחה איטית יותר.

הדו"ח מושפע במידה רבה ממגמות כלכליות עולמיות. 2007 הייתה שנת תפנית בכלכלה העולמית, וההשפעות ניכרו גם במספר המיליונרים, וגם במקורות העושר. "ב-2007 ההשקעות בשוקי העולם כבר לא היו מנוע הצמיחה המשמעותי שהיו ב-2006, אומרת שפירא. "אם במחצית הראשונה נמשכה מגמת הצמיחה של השנים האחרונות, במחצית השנייה כבר נפתח פער בין המדינות המפותחות, שהצמיחה בהן הואטה, לעומת השווקים המתעוררים שהמשיכו לצמוח - לפעמים עדיין בשיעור דו-ספרתי. השווקים המתעוררים המשיכו לפרוח, בעיקר הודות להמשך הפריחה של מגזר הייצוא, וגידול בביקוש המקומי הודות לצמיחה הכלכלית. במזרח התיכון נרשם הגידול החד ביותר במספר המיליונרים - 15.6% - בעיקר הודות להתעשרות ממגזר הסחורות.

415 אלף מיליונרים סינים

מדינות BRIC (ברזיל, רוסיה הודו וסין) המשיכו לשחק תפקיד מרכזי לא רק בצמיחה הכלכלית, אלא גם בצמיחה במספר המיליונרים. הודו הובילה את הרשימה, עם זינוק של 22.7% במספר המיליונרים ל-123 אלף, זינוק של 118% בשווי שוק המניות וצמיחה של 7.9% בתמ"ג. סין הגיעה אחריה אף כי רשמה צמיחה כלכלית מהירה יותר. בסין נרשמה צמיחה של 20.3% במספר המיליונרים ל-415 אלף, זינוק של 291% בשווי שוק המניות וצמיחה של 11.4%. ברזיל נהנתה משיעור הצמיחה השלישי בגובהו במספר המיליונרים – 19.1% - בין היתר הודות לשוק הנפקות ראשונות ער במיוחד.

שוק ההנפקות היה באופן כללי אחד הגורמים המובילים לגידול במספר העשירים במדינות מתפתחות. ב-2007 גייסו יותר מ-1,300 חברות למעלה מ-300 מיליארד דולר בהנפקות ראשונות לציבור – ו-70% מתוכן היו בשווקים מתעוררים. מדינות BRIC לבדן היוו 39% משוק ההנפקות הראשונות העולמי. הזרמות ההון לשווקים מתפתחים היו גורם נוסף לפריחה במספר המיליונרים בהם.

עבור השנים הקרובות צופה הדו"ח כי ההון של מספר המיליונרים צפוי לגדול ב-7.7% ב-5 השנים הקרובות, ולהגיע ל-59.1 טריליון דולר עד 2012.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully