וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפולת מחירים עולמית

נמרוד הלפרן

24.6.2008 / 19:35

מחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות צנחו באפריל ב-15.3% - הנפילה החדה מעולם. מחירי הבתים בבריטניה צפויים ליפול השנה ב-9%

שוקי הדיור משני צידי האוקיינוס האטלנטי נמצאים בעיצומה של מפולת מחירים לנוכח נתונים שפורסמו השבוע משני צדי האוקיינוס האטלנטי, והערכות במגזר הנדל"ן. מחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות צנחו באפריל ב-15.3% - הנפילה החדה מעולם - לפי מדד סטנדרד אנד פור'ס-קייס שילר, ומחירי הבתים בארה"ב כולה ירדו לרמתם בסוף שנת 2005 לפי רשות הפיקוח הפדרלית על הדיור בארה"ב (OFHEO). כך לפי נתונים שפורסמו היום בארה"ב. מחירי הבתים בבריטניה נפלו החודש בקצב החד ביותר השנה, על רקע הערכות כי מחירי הבתים בממלכה צפויים לצנוח השנה ב-9%.

מדד סטנדרד אנד פור'ס-קייס שילר, העוקב אחרי מחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות בארה"ב, צנח במארס ב-15.3% לעומת החודש המקביל בשנה הקודמת - הנפילה החדה ביותר מאז החל להתפרסם המדד בשנת 2001. בחודש מארס נפל המדד ב-14.3% במונחים שנתיים. תחזית הכלכלנים היתה לירידה חדה יותר של המדד בשיעור של 16%. המדד, אשר ירד ברציפות מדי חודש מאז ינואר 2007, ירד בשיעור של 1.4% לעומת חודש מארס, לאחר ירידה של 2.2% בחודש הקודם. מחירי הבתים בכל 20 הערים הגדולות בארה"ב רשמו ירידה באפריל לעומת החודש המקביל בשנה הקודמת, לאחר שמחירי הבתים בעיר שרלוט במדינת צפון קרוליינה - אשר המשיכו עד כה לעלות - רשמו לראשונה ירידות. מחירי הבתים בערים לאס וגאס ומיאמי נפלו ב-27% - הירידה החדה ביותר בקרב 20 הערים הגדולות. "מלאי הבתים בשוק גדול ולכן בהחלט יש לצפות להמשך ירידת המחירים", העריך כלכלן UBS, ג'יימס אוסליבן, בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג. "הכלכלה ממשיכה להיחלש ושוק הדיור עדיין נראה חלש למדי", הוסיף. מחירי הבתים בארה"ב כולה ירדו ב-4.6% בשנה שהסתיימה בסוף חודש אפריל, וירדו באפריל ב-0.8% לעומת חודש מארס, ונמצאים כעת ברמתם בחודש דצמבר 2005, לפי נתונים שפירסם היום OFHEO. נתוני רשות הפיקוח הפדרלית מקיפים יותר מבחינה גאוגרפית ממדד קייס שילר, אולם אינם כוללים בתים שנרכשו בשוק הסאבפריים.

מחירי הנדל"ן בבריטניה צפויים להמשיך ליפול

הנתונים העגומים על מצב שוק הדיור בארה"ב הצטרפו לנתונים שפורסמו אתמול בבריטניה. מחירי הבתים בבריטניה נפלו ביוני בקצב החד ביותר מאז תחילת השנה, בעקבות ההתדרדרות המתמשכת בשוק הדיור - דיווח אתמול אתר הנדל"ן הגדול בבריטניה, רייטמוב (Rightmove). לפי הדו"ח, מחיר הבתים הממוצע בבריטניה ירד ביוני ב-1.2% לעומת מאי והוא עומד כעת על 239,564 ליש"ט (473 אלף דולר). מחירי הבתים בלונדון נפלו ביוני ב-1.4%. HBOS, בנק המשכנתאות הגדול בבריטניה, העריך בשבוע שעבר כי מחירי הבתים בבריטניה יפלו ב-9% בשנת 2008, בעקבות הידוק תנאי האשראי מצד הבנקים והעלייה בשיעור שמיטות החוב על משכנתאות.

נגיד הבנק המרכזי של בריטניה, מרווין קינג, הזהיר במאי כי מחירי הנדל"ן בבריטניה צפויים להמשיך ליפול בעקבות ההאטה בשוק הדיור, ואמר כי ישנה סכנה למיתון במדינה. זאת, לאחר שהמשבר בשוק הדיור הוביל את כלכלת בריטניה לרשום צמיחה של 0.4% ברבעון הראשון של 2008 - הצמיחה האיטית ביותר במדינה מאז 2005.

לצד החששות מהמשך נפילת מחירי הבתים בארה"ב, היתה גם נקודת אור בנתונים שפורסמו היום, לאחר שמספר הערים שבהן נרשמה עלייה במחירי הבתים באפריל לעומת החודש הקודם, גדל ל-8 לעומת 2 ערים בלבד בחודש מארס. "יתכן שיש גם כיסי שיפור מקומיים, אבל על הבסיס שנתי המספרים הכלליים ממשיכים לרדת", אמר יו"ר ועדת מדד קייס-שילר, דיוויד בליצר.

המדד העוקב אחרי מחירי הבתים ב-10 הערים הגדולות בארה"ב נפל ב-1.6% בחודש אפריל, והשלים בכך נפילה של 16.3% במהלך 12 החודשים האחרונים - הירידה החדה ביותר מאז החל להתפרסם המדד בשנת 1987. "אם יש מקום שבו ניתן לחפש שיפור אפשרי, יהיה זה בקצב ירידת המחירים לעומת החודש הקודם, אשר הואט במרבית השווקים", אמר בליצר.

איגוד קבלני הבתים הלאומי (NAHB) ושל בנק ההשקעות וולס פארגו דיווחו בשבוע שעבר כי מדד הביטחון בענף הבנייה בארה"ב של ירד בחודש יוני לרמה של 18, ובכך השווה את השפל שרשם בחודש דצמבר - הקריאה הנמוכה ביותר של המדד מאז נוסד ב-85'. משמעות הרמה הנוכחית של המדד היא כי רק כחמישית מבין קבלני הבתים בארה"ב מאמינים שמצבו של שוק הדיור הוא טוב או סביר, ויתר הקבלנים רואים את מצב השוק כרע.

יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, העריך בתחילת החודש כי עד להתייצבות שוק הדיור ומחירי הבתים בארה"ב, תמשיך הכלכלה האמריקאית לעמוד בפני סכנה להאטה נוספת. "עד ששוק הדיור, במיוחד מחירי הדיור, יראו סימנים ברורים יותר של התייצבות, האיומים על הצמיחה ימשיכו להיות בכיוון של האטה", אמר. מחר צפוי משרד המסחר האמריקאי לפרסם את נתוני מכירות בתים חדשים בארה"ב לחודש מאי, ואיגוד סוכני הנדל"ן בארה"ב (NAR) עתיד לפרסם מחרתיים את נתוני מכירות בתים קיימים לחודש מאי.

שיעור לווי המשכנתאות בארה"ב שנגדם החלו הליכים לעיקול ברבעון הראשון זינק לשיא של כמעט 1% מסך הלווים, ושיעור המפגרים בתשלום אחד לפחות קפץ לשיא של 29 שנים. כך מסר בתחילת החודש איגוד בנקאי המשכנתאות בארה"ב (MBA). זאת, לאחר שיותר לווים נאלצו לוותר על בתיהם משום שלא הצליחו לעמוד בתשלומים על רקע החרפת המשבר בשוק הדיור האמריקאי.

שיעור לווי המשכנתאות בארה"ב שנגדם החלו הליכים לעיקול בתיהם בגין פיגור בתשלומים, נסק ל-0.99% ברבעון הראשון, לעומת 0.83% ברבעון הרביעי. שיעור הלווים המפגרים בתשלומי המשכנתא ביותר מ-30 ימים עלה ל-6.35% מכלל הלווים - רמתו הגבוהה ביותר מאז 79'. מדינות קליפורניה, פלורידה, נוואדה ואריזונה, אשר בהן נרשמו הירידות החדות ביותר במחירי הבתים במהלך השנתיים האחרונות, היו אחראיות על 89% מהגידול במספר הלווים שנגדם החלו הליכי עיקול.

מוקדם יותר החודש מסר הבנק הפדרלי כי שווי משקי הבית בארה"ב צנח ברבעון הראשון ב-1.7 טריליון דולר - הנפילה החדה ביותר זה למעלה מחמש שנים - בעקבות צניחת מחירי הנדל"ן וירידות בשוקי המניות. השווי הנקי של משקי הבית בארה"ב נפל ברבעון הראשון בשיעור שנתי של 11.3% ל-55.97 טריליון דולר - הירידה החדה ביותר מאז סוף שנת 2002.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully