וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא נסעתם לא חסכתם

דניאל שמיל

6.7.2008 / 9:24

מכונית ממוצעת עם מזגן ומנוע פועלים צורכת כליטר דלק בכל שעת המתנה - כלומר שבעה שקלים בשעה. גם לנסיעה איטית יש מחיר

נוהגים לחפש חנייה זמן רב כדי לחסוך כסף על חניון מוסדר? אולי כדאי לכם לשקול זאת שוב. מומחים בתחום המנוע טוענים כי שיעור ניכר מצריכת הדלק של המכונית מתבצע דווקא כשהיא בעמידה או בנסיעה אטית, כך שהבזבוז לעתים עולה על החיסכון.

מהנדס הרכב דוד נמרי מעריך כי מכונית ממוצעת עם מזגן ומנוע פועלים צורכת כליטר דלק בכל שעת המתנה - כלומר שבעה שקלים בשעה. "בנסיעות קצרות, כשהמנוע לא בטמפרטורת העבודה שלו, צריכת הדלק יכולה לעלות עד פי שניים", אומר נמרי.

משמעות הדבר היא כי בנסיעה במהירות אטית, בזמן חיפושי חנייה למשל, צריכת הדלק עולה לכליטר לכל 5-6 קילומטרים. במונחי זמן, מדובר בליטר בכל עשר דקות. במנועי דיזל, לעומת זאת, צריכת הדלק נמוכה מאוד גם בעומס נמוך, כלומר בזמן המתנה או בחיפוש חנייה. לנסיעה במהירות נמוכה יש חסרונות נוספים, בהם בלאי מואץ במנוע ובבלמים. "השחיקה של הבלמים מעידה על סגנון הנהיגה במכונית ועל צריכת הדלק", אומר נמרי. "אם אתה מחליף בלמים כל טיפול, אתה גם מחליף הרבה דלק במכל".

ראש המעבדה למנועים באוניברסיטת בן גוריון, פרופ' ערן שר, אומר כי בעת המתנה עם מזגן פועל, המנוע עובד בהספק של כ-10 כ"ס (כוח סוס). לשם השוואה, בנסיעה בכביש בין-עירוני עובד המנוע בהספק של 30-40 כ"ס, כלומר, צריכת הדלק בעת המתנה עשויה להגיע לכ-25% מהצריכה בזמן נסיעה מהירה - בהתאם לסוג המכונית. שר מוסיף כי כשהמנוע נמצא בטמפרטורה נמוכה, זמן קצר לאחר הנעת המכונית, גם הממיר הקטליטי אינו יעיל. "במצב זה הפליטה של הגזים גדולה פי חמישה. זה אסון אקולוגי", הוא אומר.

  • עוד באותו נושא:
  • דלק
  • נסיעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully