וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוס הטרויאני חוזר: ראשי חברות גדולות עשויים להיחקר שוב

נורית רוט

10.7.2008 / 8:12

החוקר הפרטי שהורשע בפרשה מסר למשטרה מידע חדש ומפליל על בכירים במשק שהזמינו ממנו חקירות על חברות מתחרות

פרשת הסוס הטרויאני מתעוררת מחדש: החוקר הפרטי אלכס ויינשטיין, שהורשע בנובמבר 2007 במסגרת הסדר טיעון בפרשה, נחקר בימים האחרונים במשטרה ומסר מידע מפליל על מזמיני החקירות הפרטיות - כך נודע ל-TheMarker. המידע החדש עשוי להוביל לחקירה חוזרת של המזמינים - ראשי חברות גדולות במשק - ואולי אף להגשת כתבי אישום נגדם.

ויינשטיין, נאשם מרכזי בפרשה, היה מנהל תחום המודיעין העסקי במשרד חקירות הנמצא תחת ניהולו של צבי קרוכמל, שגם הוא נאשם בפרשה; השניים הורשעו בכך שהתקשרו עם רות האפרתי בתחילת 2004, כשהאפרתי הציעה להם להשתמש בתוכנת סוס טרויאני מתוחכמת שפיתח בעלה, מיכאל האפרתי. לאחר החדרתה, איפשרה התוכנה להורות למחשב הנגוע לשגר את כל הקבצים שנמצאים בכונן הקשיח, תכתובות הדוא"ל, הסיסמאות השמורות והיסטוריית הגלישה באינטרנט, ולתעד את כל ההקלדות שעשה המשתמש.

ב-2005, בתחילתה של חקירת הפרשה, נתנו החוקרים הפרטיים שהעידו בפרשה, ובפרט קרוכמל, הגנה מלאה ללקוחותיהם וטענו כי הם לא ידעו על שיטות העבודה של טארגט איי, החברה של בני הזוג האפרתי. קרוכמל אמר בחקירתו: "אף אחד מהם לא ידע דבר וחצי דבר על דרכי איסוף המידע".

ואולם לפני כמה ימים, בטרם יינתן גזר הדין בעניינו, נחקר ויינשטיין שוב במשטרה ומסר עדויות מפורטות על האנשים שהוגדרו בשעתו לקוחות של קרוכמל חקירות. לפי עדותו, המזמינים ידעו במדויק באילו שיטות עבודה השתמשו במשרד החקירות. בין הלקוחות העיקריים של משרד החקירות היו החברות אמדוקס, תמי4, הום סנטר וסלקום, אך לא ברור אילו מהן הזכיר ויינשטיין בחקירתו.

במסגרת הסדר הטיעון הוגש כתב אישום מתוקן המייחס לוויינשטיין מעורבות בהחדרת סוסים טרויאניים למחשבים של 33 גופים למטרות ריגול עסקי פלילי. עם הגופים הנפגעים נמנו קבוצת הטלוויזיה בכבלים HOT, חברות הפרסום ראובני פרידן ובאומן בר ריבנאי, סטימצקי, ACE קנה ובנה, מל"מ מערכות, שקם אלקטריק, מי עדן ומערכת העיתון "גלובס".

ויינשטיין הורשע, בין השאר, בחדירה לחומר מחשב כדי לעבור עבירה אחרת והחדרת נגיף מחשב. לפי הסדר הטיעון, התביעה תבקש להטיל על ויינשטיין עונש של 40 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס כספי גבוה.

בחקירה הראשונית ב-2005, כאשר נשאל ויינשטיין, "מי ביקש מכם להשיג מידע אודות 013 ברק, ומי אמר לכם שמשרד הפרסום הוא באומן בר ריבנאי?" השיב ויינשטיין שהכל הגיע מרות האפרתי, והוסיף כי איסוף המידע עבור סלקום נגד פרטנר התבסס על חומר שנשאב מחברת פרסום והועבר לעופר רייכמן, האחראי על המודיעין העסקי של סלקום, אך הדגיש כי רייכמן לא ידע מה מקור החומר.

גם החברות המזמינות ומנכ"ליהן הכחישו בשעתו כל ידיעה על השימוש בסוס הטרויאני. מנכ"ל פלאפון לשעבר, יעקב גלברד, שלא נחקר תחת אזהרה, הצהיר בעדותו כי המידע המודיעיני שאותו קיבל אודות המתחרים פעמיים-שלוש בתקופת כהונתו, היה דווקא על סלקום ולא על פרטנר.

מנכ"ל סלקום לשעבר, יצחק פטרבורג, שלא נחקר תחת אזהרה, אמר לגבי חשד לחדירה למחשבים של המתחרים: "המחשבה אפילו לא עוברת במוחי. זה מנוגד לכל קוד אתי שלי".

מנכ"ל תמי 4, דניאל טרגן, שנחשד בהזמנת מעקב אחר חברות מתחרות, כגון מי עדן, הכחיש גם הוא כל ידיעה בנושא: "שאלתי את צביקה (קרוכמל - נ.ר) אם זה הושג בדרך חוקית, וצביקה הבטיח לי שכן".

בעקבות עדותו החדשה של ויינשטיין נחקר בימים האחרונים גם קרוכמל ממקום מאסרו. קרוכמל, המרצה 32 חודשי מאסר בפועל בעקבות גזר דין שניתן במארס 2008, דבק בגרסתו הרשמית, שלפיה המזמינים לא ידעו על שיטות העבודה של החברה, ולא שיתף פעולה בעניין.

חוקרים במפלג ההונאה בתל אביב אמרו בתחילת החקירה כי לפחות כמה כתבי אישום יוגשו גם נגד אחראים על המודיעין העסקי בחברות המזמינות. עד כה לא הוגשו כתבי אישום, אך מקורבים לפרשה אומרים כי ייתכן שבעקבות עדותו המחודשת של ויינשטיין, יתחדשו החקירות נגד המזמינים ואולי אף יוגשו נגדם כתבי אישום.

באת כוחו של ויינשטיין, עו"ד רחל תורן, מסרה: "אין תגובה".

בא כוחו של קרוכמל, עו"ד קובי סודרי, אמר בתגובה: "אני מקווה מאוד שהפרקליטות והמשטרה יידעו לתת את המשקל האפסי הראוי לעדות שמוסר אדם ימים ספורים לפני גזר דינו".

במשרד המשפטים ביקשו שלא להתייחס לדברים.

מהמשטרה נמסר כי ישנן כמה השלמות חקירה, ואין בכוונת המשטרה לפרט בעניין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully