וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת החשמל הפקידה 1.1 מיליארד שקל בחשבון סודי

אבי בר-אלי

24.7.2008 / 8:59

לפי הערכות, הכסף נועד לממן הטבות שכר לעובדי החברה וגמלאיה, בהן חשמל חינם - או המרתו בכסף, אם תבוטל ההטבה בחוק

רשות החשמל חוקרת חשבון נאמנות שבו הפקידה חברת החשמל בשלוש השנים האחרונות סכום מצטבר של כ-1.1 מיליארד שקל. העברת הכספים לחשבון הופיעה בדו"חות החברה תחת הכותרת "התחייבויות פנסיוניות נוספות", אף שאין מדובר בהפרשות של החברה לקופת הגמל של העובדים. לפי הערכות, הכסף אמור לשמש לכיסוי הטבת חשמל חינם לעובדי החברה ולגמלאיה, אם זו תופסק. ואולם עד כה לא נמצא כל תיעוד המאשר את ייעוד הכספים.

בשבועות האחרונים החלה רשות החשמל בבחינה מדוקדקת של מדיניות ההשקעות בחברת החשמל ואופן ניהול המזומנים בחברה, בעקבות פערים שהתגלו בין היקף גיוסי ההון של החברה והכנסותיה מתעריפי החשמל לבין השקעותיה בפועל. למועצת הרשות אף גויסו נציגי ציבור בעלי רקע פיננסי שהחלו בהגברת הבקרה על המנגנונים הכספיים בחברה, לקראת קביעת בסיס התעריפים החדש של החברה בשבועות הקרובים.

בבדיקה נמצא כי מאז 2005 מציינת חברת החשמל בדו"חותיה הכספיים כי פתחה חשבון נאמנות "לכיסוי עתודות שונות שהחברה אינה מפקידה בגינן לקופת הגמל המרכזית לקצבה בשל תיקנונה של הקופה". בשנים 2005-2007 העבירה החברה כספים לחשבון זה מבלי לפרט את מהותם. חשבון זה צבר ב-2005 סכום של 671 מיליון שקל; ב-2006 גדל הסכום ב-29% ל-866 מיליון שקל, וב-2007 צמח ל-1.136 מיליארד שקל - גידול של 31.2%. העברת הכספים נומקה ב"התחייבויות פנסיוניות נוספות".

לפי הערכות, הכסף נועד לממן הטבות שכר שמהן נהנים עובדי חברת החשמל וגמלאיה, בהן הטבת חשמל חינם, ולהבטיח את המרתן להטבה כספית, אם יבוטלו בעתיד.

9,000 מעובדי חברת החשמל נהנים כיום מהטבת חשמל חינם, שבמסגרתה הם זכאים ל-18 אלף קווט"ש חשמל חינם בשנה (פי-שניים מהצריכה הממוצעת למשפחה). בפועל, מגיעה צריכת חשמל שנתית ממוצעת לעובד החברה ל-12-14 אלף קווט"ש ומגלמת הטבה חודשית של 600-750 שקל בממוצע לעובד, ובסך הכל 65-70 מיליון שקל.

לפני כחצי שנה התבטא יו"ר חברת החשמל, מוטי פרידמן, בגנות הטבת חשמל חינם. עובדי חברת החשמל רמזו בשיחות סגורות כי ייאותו לוותר על ההטבה במסגרת השינויים המבניים בחברה תמורת המרתה בהטבה כספית אחרת שתגולם בזכויותיהם הפנסיוניות.

בענף האנרגיה מתחו אתמול ביקורת על כך שהפרשת הכספים נעשתה דווקא מכספי הציבור - אף שכספי הפנסיה של עובדי חברת החשמל מנוהלים בקופת גמל עתירת הון ורווחית שיכולה היתה לממן בעצמה את "הערבון". בשלוש השנים האחרונות המשיכה חברת החשמל להפקיד בקופת הגמל של העובדים (כפ"י) את הסכומים הנדרשים לכיסוי התחייבויותיה הפנסיוניות - היתרה בקופה זו הסתכמה בסוף 2007 ב-16.7 מיליארד שקל. בשלוש שנים אלה השיגה כפ"י תשואה של 28.8%.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל מחזיקה באיגרות חוב בידי נאמן לצורך הבטחת זכויות שאינן קצבתיות, אך קיימים לגביהן התחייבויות אקטואריות, וזאת על פי הסכמים חתומים ומאושרים על ידי כל הרשויות המוסמכות".

ברשות החשמל סירבו להתייחס לבדיקה ומסרו בתגובה: "הרשות בוחנת את בסיס התעריפים של מקטע הייצור בחברת החשמל, ולכשיגובש, יפורסם ויובא לדיון עם חברת החשמל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully