וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי אישר לחברת החשמל להקים קרן לחשמל חינם?

אבי בר-אלי

27.7.2008 / 9:25

האוצר: לא אישרנו העברת 1.1 מיליארד שקל לחשבון הנאמנות של חברת החשמל. בחברת החשמל לא איתרו מסמך המאשר את פתיחת החשבון, וטוענים כי קיבלו אישור בעל פה

משרד האוצר מכחיש בתוקף את טענת חברת החשמל כי פתיחת חשבון הנאמנות של החברה, אליו העבירה 1.1 מיליארד שקל להבטחת הטבות שכר לעובדיה, נעשתה באישורו.

בעקבות חשיפת TheMarker של חקירת חשבון הנאמנות, שנועד בין השאר להבטיח מימון עתידי של הטבת החשמל חינם לעובדים, טרם הציגו בחברת החשמל אישור בכתב לייסוד החשבון ולהזרמת הכספים אליו - אך טענו כי אלה אושרו בעל פה בידי אגף שוק ההון באוצר. מקורות באוצר טענו בתגובה כי ממילא אין בסמכות האגף לאשר מהלך כזה.

בתוך כך, רשות החברות הממשלתיות תפרסם כבר השבוע מכרז למינוי בודק חיצוני לבחינת הסכמי הפנסיה של עובדי חברת החשמל והיקף ההתחייבויות הפנסיוניות של החברה. מדובר במכרז למשרד רואי חשבון או אקטוארים אשר יונחה לבחון את התשתית החוקית להסדרי הפנסיה שחתמה חברת החשמל בשנים האחרונות עם עובדיה, פשר המנגנונים האקטואריים לפיהם נקבע חישוב ההפרשות לפנסיה וכן את היקף ההתחייבויות אשר הגיע לכ-21 מיליארד שקל.

עם הקמת קופת הגמל המרכזית של עובדי חברת החשמל ב-2005, ביקשה חברת החשמל לנייד אל הקופה גם את ערכן הכספי העתידי של הטבות שכר אלה - אך סורבה. בין היתר כוללות הטבות אלה את הטבת ה"חשמל חינם", שי תקופתי לעובדים ותוספות שכר שונות. לידי TheMarker הגיע בסוף השבוע מכתב ששלח סגן הממונה על שוק ההון באוצר, ניר כהן, לחברת החשמל ב-30 באוגוסט 2005, שבו התייחס לבקשת החברה להפקדת המחויבות האקטוארית בגין הזכאות לחשמל חינם בקופת הגמל של החברה.

כהן טען במכתב כי ההפקדה לקופת הגמל המרכזית נעשית רק בעד "רכיבי שכר מזכים" - כלומר רכיבים אשר בגינם מחויבת חברת החשמל להפריש קצבה לטובת העובדים. "מובן כי הטבת החשמל אינה קצבה ואינה משולמת בקשר עם 'רכיב שכר מזכה', ומכאן שבקשתכם אינה עולה בקנה אחד עם הוראות התקנות ואין כל הצדקה או אפשרות משפטית לאשרה", כתב כהן לחברה.

לטענת חברת החשמל, לאחר שסורבה בקשתה, הציע לה כהן להעביר את הכספים לחשבון נאמנות נפרד - וכך עשתה ובאישורו. באוצר הכחישו את הדברים בתוקף, והסבירו כי ממילא אין בסמכותו של כהן להמליץ או לאשר מהלך שכזה. כך או כך, עד כה לא אותר כל תיעוד להמלצה שכזו או כל אישור רשמי אחר לפתיחת חשבון הנאמנות הנפרד, היקפי הכספים שבו והקריטריונים שלפיהם נקבע סכום ההזרמה.

גורם בשוק ההון אמר בסוף השבוע כי "אגף שוק ההון באוצר אינו הכתובת - מכיוון שאינו עוסק ברכיבים שאינם פנסיוניים. אם אותן הטבות עוגנו בהסכמי השכר של העובדים, אז נהוג היה בחברות ממשלתיות לפתוח חשבונות נאמנות נפרדים. זהו תפקיד רשות החברות לאשר זאת, ותפקיד רואי החשבון של החברה לפקח על כך שלחשבון מועברים כספים כנדרש. הבעיה נעוצה לא בפתיחת חשבון הנאמנות הנפרד - אלא בהסכמי השכר. לאף אחד אין אומץ לשאול מדוע גמלאי של חברת החשמל זכאי לחשמל חינם - אז הולכים מסביב".

"החברה משועבדת לקרן פנסיה"

כפי שפורסם, רשות החשמל החלה בבדיקת חשבון נאמנות שאליו הועברו בשלוש השנים האחרונות כ-1.1 מיליארד שקל תחת הכותרת "התחייבויות פנסיוניות נוספות", אף שאין מדובר בהפרשות החברה לקופת הגמל של העובדים. בין השנים 2005-2007 דיווחה חברת החשמל בדו"חותיה הכספיים על העברת הכספים לחשבון זה - אך לא פירטה את ייעודם.

חשבון זה צבר ב-2005 סכום של 671 מיליון שקל, ב-2006 גדל הסכום ב-29% ל-866 מיליון שקל וב-2007 צמח הסכום ל-1.136 מיליארד שקל - גידול של 31.2%. לטענת חברת החשמל, מדובר בכיסוי שורת הטבות לעובדי החברה המעוגנות בהסכמי שכר היסטוריים - ואשר נאסרו לצבירה בקופת הגמל של עובדי החברה (כפ"י).

"החברה משועבדת לקרן פנסיה. גונבים לנו את החברה", אמר בסוף השבוע גורם ממשלתי בכיר, והסביר כי מנגנון ההפרשות לפנסיה הכביד על יכולת ההשקעות של החברה ופגע באיתנותה הפיננסית. "היתה פה מלאכת מחשבת מקצוענית להחריד, אשר פעלה להפרשה מיידית של הפנסיה לעוד 30 שנה בלי להתחשב באיתנותה הפיננסית של החברה, בחשבון סגור בנאמנות, כשלאף רגולטור על החברה לא ידוע לפי אילו קריטריונים נקבעה הזכאות. אגף שוק ההון באוצר נדרש להבטיח הפרשות לפנסיה - אך הוא לא בהכרח מוטרד אם אלה מנופחות", הוסיף הגורם.

יש לציין כי הן העובדים והן הנהלת החברה פעלו בחודשים האחרונים נגד צמצום ההתחייבויות הפנסיוניות של החברה - תוך התנגדות לדרישות רשות החשמל ורשות ני"ע ליישום תקנות ה-IFRS, שהיו עשויות לצמצם את סך ההתחייבויות הפנסיוניות של החברה בסך של 5.4-6.5 מיליארד שקל.

ועד העובדים: הקרן קטנה מדי - חסרים עוד 700 מיליון שקל

"סך הכספים המופקדים בחשבון הנאמנות הנבדק אמור היה להיות 1.8 מיליארד שקל ולא 1.1 מיליארד בלבד" - כך טוענים בוועד עובדי חברת החשמל.

גורמים בוועד ציינו כי הפקדת הכספים עוגנה בהסכמים מול הנהלת חברת החשמל ובאישור האוצר, ונעשתה משום שבעבר ניידה הנהלת החברה כספים שיועדו למימון פנסיית העובדים - לטובת השקעות במשק החשמל. "לא אתן להפוך את עובדי חברת החשמל לעובדי 'ביקור חולים'", תקף בסוף השבוע יו"ר המזכירות הארצית של ועד העובדים, דוד צרפתי. "אני נושא באחריות ל-18 אלף משפחות - ולא רשות החשמל או כל גורם אחר יפגע בפנסיה של העובדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully