וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם מחשבים יכולים להיות ירוקים

פז וייסמן

11.8.2008 / 13:12

איחוד שרתים ארגוניים, תחנות עבודה רזות, מערכות מיזוג אוויר מתוכננות היטב ואפילו חיסכון בהדפסה - כל הדרכים למחשוב ירוק

כשמחירי האנרגיה עולים, צרכנים וארגונים מחפשים לחסוך באנרגיה, ואם אפשר, אז בדרך הפשוטה ביותר. כך עושות גם מחלקות ה-IT בארגונים רבים. גורם זה, יחד עם הירידה במחירי המחשבים והשרתים, הופך את העובדה שארגונים רבים שואפים לייעל את מערכי המחשוב שלהם, ואף להפוך אותם לירוקים, ללא מפתיעה.

חברות ענק בתחום המחשבים הארגוניים כמו יבמ ו-HP, וחברות קטנות יותר כמו חברת We! הישראלית, החלו למכור ולספק שירותים שתכליתם לצמצם ולייעל את צריכת החשמל של שרתי מחשבים ורשתות מחשבים ארגוניות.

יש סיבות רבות לחשיבות המחשוב הירוק. ענף המחשוב, בעיקר השרתים, הוא צרכן אנרגיה לא מבוטל - לא רק שהמחשבים עצמם דורשים אספקת חשמל בלתי פוסקת, אלא גם הקירור של חדרי המחשב, חדרים שצוברים חום רב. משקל ההוצאה על חשמל מתוך סל ההוצאות על מחשוב גדל והולך כתוצאה משילוב של התרחבות צורכי העיבוד הנדרשים מהשרתים והעלייה העולמית במחירי האנרגיה. כיום, עלויות הקירור והתפעול השונות של מערכי שרתים משתוות לעלויות המערכות עצמן.

טוב האחד מן השניים

בין הפתרונות המוצעים לחיסכון קיימות טכנולוגיות כמו וירטואליזציה וקונסולידציה (איחוד). וירטואליזציה היא טכנולוגיה המאפשרת להפעיל כמה מערכות הפעלה בו זמנית על אותו שרת, תוך שליטה בחלוקת משאבי החומרה בין המערכות השונות. היא עושה זאת באמצעות יצירת חציצה בין חומרת השרתים ומערכת ההפעלה. טכנולוגיית המערכת פועלת באופן דומה למערכת הפעלה המקצה משאבי עיבוד וזיכרון בין כמה תוכנות הפועלות בו זמנית.

טכנולוגיות קונסולידציה מאפשרות איחוד פיסי של תשתיות מחשוב. טכנולוגיות אלה יוצרות מאגר כוח עיבוד מרכזי וחסכוני במקום עיבוד מבוזר ובזבזני. לדברי מנחם זוסמן, סמנכ"ל פיתוח ביבמ ישראל, "שרת המנוצל ברמה של 10% צורך כמות אנרגיה הדומה לשרת המנוצל ברמה של 100%". לדברי יצחק במבג'י, מנכ"ל משותף ביבמ גלובל סרוויסס, קונסולידציה מאפשרת להגיע לרמת חיסכון של 50% ביחס לכמות האנרגיה הנצרכת כיום על ידי שרתים ארגוניים. לדבריו, שרת בודד צורך כמות אנרגיה השקולה לכמות האנרגיה שצורך ג'יפ 4X4, ועלות חשמל לשרת ממוצע על פני שלוש שנים מתקרבת לעלות השרת עצמו.

במבג'י הוסיף כי "לא מדובר במוצר טכנולוגי שיצרוך פחות חשמל, אלא בצורת שימוש במחשבים ובמשאבי הארגון. כיום ניתן להפעיל ולהפסיק שרתים שלא פעילים. בארגונים יש כיום ניצול של רק 20% מכוח העיבוד. אפשר להגיע לניצול של 70% ממנו. בניהול נכון יותר אפשר להגיע לחיסכון של 40%-50% מצריכת האנרגיה לחדרי מחשב". במבג'י הסביר כי תקציב החשמל לחדר המחשב לא מתבצע על ידי חשבונות חשמל או דו"חות, אלא על ידי תוכנות שיודעות כמה חשמל צרכו כל מחשב ותוכנה, כך שניתן להעמיס את העלויות על המחלקה הרלוונטית.

בתחום הווירטואליזציה פעילות כמה חברות ענק, כאשר הגדולות ביותר בתחום הן VMware, מיקרוסופט, יבמ ו-Xen Source. אופיר זמיר, מנהל הנדסה ב-VMware ישראל, אומר: "לפי פרסומים של החברה, נמצא כי מאז 98' הפכה VMware יותר מ-6 מיליון שרתים לשרתים וירטואליים. כתוצאה מכך נחסכו קרוב ל-39 מיליארד KWh (קילו-ואט בשעה), שזה קרוב ל-4.4 מיליארד דולר - שזה שקול לצריכת החשמל השנתית של כל דנמרק".

עבור כל שרת שעבר וירטואליזציה יכולים לקוחות לחסוך כ-7,000 קילו-ואט לשעה או פליטה של 4 טונות CO2 מדי שנה. לדברי זמיר, יצרנית ציוד התקשורת האמריקאית Qualcomm הצליחה לחסוך כ-569 אלף דולר בשנה בהוצאות אנרגיה בכך שאיחדה כ-1,000 שרתים פיסיים ל-80 בלבד באמצעות וירטואליזציה.

דיאטה למחשב

מחשבים רזים (thin clients) - תחנות עבודה נטולות כוח עיבוד המתחברות למחשב מרכזי חזק המספק להן יכולות עיבוד באופן חסכוני - תורמים רבות לחיסכון באנרגיה, שכן הם פשוטים מאוד וצורכים מעט חשמל. לדברי זמיר, "מחשבים רזים צורכים כ-20 ואט לשעה (כ-33 דולר בשנה), בעוד שמחשב אישי רגיל צורך 270 ואט לשעה (כ-62 דולר בשנה). בסופו של דבר, ניתן להוריד את עלויות החשמל ב-47% בעזרת מחשבים רזים, וזה כולל את השרתים שיחליפו את המחשבים האישיים. כמו כן, שימוש בתחנות עבודה וירטואליות מקטין פי שניים את תחלופת המחשבים האישיים ומפחית את ההשפעה הסביבתית, הנגרמת כתוצאה מייצור ציוד חדש".

מנהלי חדרי מחשבים רבים מגלים כי עלות הפעלת מערכת מיזוג אוויר המקררת את השרת דומה לעלות האנרגיה שאותה צורך השרת עצמו. אחת הדרכים לייעל את פעולת מיזוג האוויר היא להנדס את מערכת מיזוג האוויר באופן יעיל, כך שהבזבוז יהיה מינימלי. אורן אריאל, מנהל HP Labs בישראל, אומר: "חקרנו נושאים כמו קירור יתר - יש שעות מסוימות בהן המחשבים פועלים, וכאלו שלא. יצרנו קישור בין החום שהמחשבים פולטים ובין מערכת מיזוג האוויר על ידי מערכת אדפטיווית בשם HP Dynamic Smart Cooling. בכל ארון שרת יש חיישני טמפרטורה המווסתים את המיזוג לפי אזורי חימום. יצרנו חיסכון של 20%-30% בשנה".

מלבד הדאגה לפליטת פחמן דו-חמצני לאוויר, חשוב לדאוג שיישארו מספיק עצים בעולם כדי להפוך אותו חזרה לחמצן. לכן חשוב לדאוג לוויסות ולשליטה על כמות הנייר המודפס בעולם, הן לטובת ארגונים שיצמצמו הוצאות והן למען הסביבה.

שלומי פרייס, מנהל חטיבת ההדפסה ב-HP: "פיתחנו סדרת מוצרים שמטרתם להוריד את צריכת הנייר בארגונים, כמו הדפסת דופלקס (הדפסה דו-צדדית) וטכנולוגיית Instant On, המאפשרת להתחיל להדפיס ללא חימום וכמעט ללא צריכת חשמל. כמו כן, תוכנת השליטה והבקרה Web Jet Admin מאפשרת שליטה מרחוק על המדפסות, כך שניתן, למשל, לכבות אותן אוטומטית בשעות הערב. בנוסף, פיתחנו שרתי הדפסה המאפשרים להוציא דפים מהמדפסת רק כאשר העובד ניגש למדפסת ומאשר את ההדפסה, ולא בהדפסה אוטומטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully