וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לציפיות: מדד המחירים עלה ב-1.1%

טל לוי

15.8.2008 / 14:00

מנתוני הלשכה לסטטיסטיקה עולה, כי קצב עליית המחירים השנתית עומד על 5%. עליות חדות בירקות, תחבורה ודיור. העלייה הניכרת ביותר היא בקרב הקבוצות החלשות

מדד המחירים לצרכן לחודש יולי חורג מהרבה מהציפיות: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה כי בחודש יולי התייקרו המחירים ב-1.1%. הכלכלנים צפו כי מדד המחירים לצרכן לחודש יולי יעלה ב-0.4%-0.8%.

מתחילת השנה עלה מדד במחירים ב-3.5% וב-12 החודשים האחרונים עלו המחירים ב-4.8%. כעת עומד קצב עליית המחירים השנתי על 5% - הרבה מעבר ליעד האינפלציה הממשלתי שעומד על 1%-3%

מדד המחירים לצרכן הוא אחד הפרמטרים החשובים העומדים בפני בנק ישראל בבואו לקבוע את הריבית במשק. מדד גבוה מראה כי המחירים במשק עולים ושוחקים את כח הקניה והפתרון המקובל הוא העלאת הריבית. ריבית גבוהה מעניקה לצרכנים תמריץ לקנות פחות ולחסוך יותר ובכך מצננת את המשק ואת האינפלציה.

עליות נרשמו במרבית הסעיפים: ירקות ופירות עלו ב-3.8%, הדיור עלה ב-2.4% והתחבורה התייקרה ב-2%. שירותי הבנקאות התייקרו בלא פחות מ-16.2% ומחירם של ספרי הקריאה זינק ב-17.8% - העלייה החדה מבין מרכיבי המדד. הוזלה של 7% נרשמה בענף ההנעלה וירידה של 8% נרשמה במחירי ההלבשה. מדד תשומות הבניה עלה בחודש יולי ב-1.6%.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת את עליית המחירים גם לפי חמישונים - כלומר קבוצות של 20% מהאוכלוסייה. מדד המחירים לצרכן עבור החמישון התחתון עלה בשיעור ניכר של 6% ב-12 החודשים האחרונים לעומת עלייה של 4.2% עבור החמישון העליון. הסיבה לכך שהחמישון התחתון מוציא יותר כסף מהכנסתו על מוצרי מזון, למשל, שמחירם עלה בשיעור ניכר בשנה האחרונה.

  • עוד באותו נושא:
  • מדד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully