וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הח"כים מאיימים: אם לא תהיה ברירה, נתערב במחירי העמלות

פנחס וולף, דורון שלו

31.8.2008 / 12:07

בדיון מיוחד בוועדת הכלכלה של הכנסת אמר המפקח על הבנקים כי חלק מהבנקים ניצלו את הרפורמה כדי לייקר עמלות

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל)

"בנקים אחדים ניצלו את הרפורמה בעמלות כדי לייקר מחירים", כך אמר המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, בוועדת הכלכלה של הכנסת הדנה בנושא הרפורמה בעמלות. לדבריו, "הפיקוח על הבנקים מצפה מהבנקים כי עוד לפני תום הרבעון יפעלו ליישום התחרות ברוח הרפורמה בעמלות".

"הרפורמה הביאה לשינויים מבורכים בצריכת השירותים הבנקאיים", הסביר חזקיהו, "וזאת, תוך פחות מחודשיים מתחילת הרפורמה".

אלא שחלק מחברי הכנסת לא ממש הסכימו עם מסכנות המפקח על הבנקים. לטענת יו"ר סיעת גיל, ח"כ יצחק גלנטי, "הרפורמה בעמלות הבנקים נוצרה בעקבות כוונות טובות, ואולם התוצאות הן קטסטרופליות. קיבלנו מצב בו רק לאנשים עשירים בעלי ממון יש כוח מיקוח מול הבנקים, מה יעשה אותו קשיש אשר לו רק קצבת זקנה קטנה? מה נעשה עם אותו הקשיש אשר אינו יודע לעשות את פעולותיו דרך האינטרנט או הטלפון, האם על כך מגיע לו קנס בצורת 'עמלת פקיד'?"

גלנטי הוסיף ואמר: "מפלגת הגמלאים תילחם על כך שיבוטלו עמלות הבנקים לקשישים. אין שום סיבה שקרטל הבנקים ימשיך לגזול את כספי הקשישים - באם חשקה נפשם ברפורמה על עמלות הבנקים, אזי שיעשו זאת על גבם של העשירים, ולא על גבם של הנזקקים".

"הבנקים היו צריכים לגלות רגישות"

יו"ר וועדת הכלכלה, ח"כ ישראל חסון (ישראל ביתנו) הזהיר את הבנקים כי במידה שלא יתעשתו בנושא העמלות, הוא ילך לחקיקה. לדבריו, "כשוועדת הכלכלה נדרשה לסוגיית העמלות, הבנקים היו צריכים לגלות רגישות. אני חושב שהמפקח על הבנקים פעל בצורה שקולה. אם נגלה חריגות, נפעל ביד אחת. אני מבקש מהבנקים: תחסכו את זה מאיתנו. יש לכם את הזכות להרוויח, אבל תגלו חמלה. לא היינו צריכים להגיע לתיקון על ידי המפקח על הבנקים בסעיף הוותיקים או הגמלאים. איפה שזה לא יתגלה, אנחנו נאמר את דברינו. אני מצפה לשינוי מסוים. אל תביאו אותנו לנקודה של חקיקה".

ח"כ גלעד ארדן (ליכוד), אמר בוועדה:" מקונן בי החשש כי הבנקים 'עשו יד אחת' בכדי שציבור הלקוחות יפסיד מהרפורמה ולו רק בכדי שחברי הכנסת יירתעו בעתיד מלהתערב במערכת הבנקאית. אסור לנו להיבהל ולאפשר זאת ואנו נמשיך להילחם על זכות הציבור לעלויות הוגנות ונדרוש מבנק ישראל להתערב ולהפחית את מחיר העמלות".

חכמים בדיעבד

נכון לעכשיו, הלקוחות לא יכולים להיות שבעי רצון מהרפורמה, אולם החל ממחר ( 1.9.08) ייכנסו לתוקף התיקונים הראשונים שהוציא המפקח על הבנקים בעקבות הזעם הציבורי:

1. הפקדות באמצעות תיבת שירות יהיו פעולה בערוץ ישיר (1.65 שקלים בבנק לאומי ו-1.35 שקלים בבנק הפועלים), ולא יחוייבו בעמלת פעולה על ידי פקיד (6.5 שקלים בבנק הפועלים ו-5.5 שקלים בבנק לאומי). השינוי נובע מכך שחלק מהבנקים לא נמצאו מוכנים ואין ברשותם מספיק מכשירים להפקדה אוטומטית, אשר מחייבים את הלקוח בעמלת ערוץ ישיר.

2. לא תהייה באפשרותם של הבנקים לגבות מנציגות בית משותף דמי ניהול עסק קטן.

3. הלקוחות הבאים יהיו זכאים לבצע 4 פעולות על ידי פקיד בחודש במחיר של פעולה בערוץ ישיר (הזולה יותר): לקוחות שלא מחזיקים כרטיס למשיכת מזומן, לקוחות שהם "אזרחים ותיקים" (לאחר הצגת תעודת אזרח ותיק לבנק), לקוחות בעלי מוגבלויות ( לאחר הצגת אישור ביטוח לאומי או משרד הבטחון על נכות בשיעור 40% ומעלה לבנק). מהפיקוח על הבנקים נמסר, כי הוא ממליץ בפני לקוחות שהם אזרחים ותיקים או בעלי מוגבלויות כאמור, לפנות לבנקים, להציג את התעודות הרלבנטיות ולקבל את ההטבה.

כזכור, לפני כחודשיים יצאה לדרכה הרפורמה בעמלות, אשר במסגרתה הופחת מספר העמלות מ-198 ל-72 ויצרה להן שמות אחידים בין כל הבנקים. הבנקים בתגובה העלו את המחירים, כאשר בחלק מהמקרים ההתייקרות הגיע לרמה של 200% ואף 300%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully