וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפולת בוול סטריט: נאסד"ק צלל ב-9%

שמואל שוסטר

29.9.2008 / 23:10

דחייתה של תוכנית ההצלה לשווקים הפיננסים, על ידי בית הנבחרים, הביאה לקריסה של המדדים. הדאו ג'ונס איבד 7% מערכו

דחייתה של תוכנית ההצלה לשווקים הפיננסים על ידי בית הנבחרים, ברוב של 228 ל-205, הפילה את השווקים של וול סטריט בירידה היומית החדה ביותר מאז 87'. חוסר הוודאות ששרר בשווקים שלח את מדד התנודתיות, הידוע גם בכינוי "מדד הפחד", לזנק ב-35%, לשיא שטרם היה כמוהו. את הירידות הובילו מניות הבנקים. מדד הבנקים האמריקאי צלל ב-13.5%.

נאסד"ק ירד ב-9.1%, לרמה של 1,983 נקודות; דאו ג'ונס איבד 7%, לרמה של 10,394 נקודות ורשם את הירידה החד-היומית החדה מעולם; ומדד S&P 500 התכווץ ב-8.8%, לרמה של 1,107 נקודות.

בשוק הסולידי, נרשמות עליות במחירי איגרות החוב של ממשלת ארה"ב לתקופה של 10 שנים והתשואה עליהן ירדה ב-0.169%, לרמה של 3.658%.

בזירת המקרו, הצריכה הפרטית בארה"ב נותרה ללא שינוי בחודש אוגוסט - נמוך מהערכות האנליסטים, שצפו גידול קל; ואילו ההכנסה האישית במדינה צמחה ב-0.5%.

לאחר ימים קדחתנים של משא ומתן ותכנון הגישו מנהיגי הקונגרס ונציגי הממשל תוכנית חדשה המוסכמת על כל הצדדים הפוליטיים להצלתם של הבנקים בארה"ב. התוכנית, שנועדה לבלום את המשבר הפיננסי הגדול ביותר מאז השפל של שנות ה-30, כוללת תקציב של 700 מיליארד דולר לרכישת ני"ע בעייתיים ממאזני הבנקים, רגולציה נרחבת, הגבלת שכר מנהלים בחברות פיננסים וסמכויות חסרות תקדים למשרד האוצר.

בנק וואקוביה ניצל מפשיטת רגל

בנק מיצובישי UFJ היפאני ירכוש נתח של 21% מבנק ההשקעות מורגן סטנלי ב-9 מיליארד דולר, בצעד שעשוי לחזק את בטחון המשקיעים לאחר הגידול בעלויות ההלוואה ונפילת מניית הבנק ביותר מ-50% מתחילת השנה. מיצובישי UFJ, בנק ההלוואות הגדול ביותר ביפאן, ירכוש מניות רגילות בסך 3 מיליארד דולר ומניות בכורה בסך 6 מיליארד דולר, המניבות דיווידנד של 10%.

גופים פיננסים רבים כבר החלו לבקר את התוכנית ובעיקר את סכומי העתק שמתכוון הממשל להוציא במסגרתה. הבנק השוויצרי קרדיט סוויס אמר היום כי 700 מיליארד הדולרים מייצגים אמנם 12% מכלל המשכנתאות שלא גובו על ידי פרדי מאק ופאני מיי, אך לדבריהם מדובר בסכום קטן מדי ביחס לתוכנית ההצלה שהופעלה בעת משבר החיסכון וההלוואות.

ענקית הפיננסים סיטי תרכוש את הפעילות הבנקאית של בנק וואקוביה - הבנק הרביעי בגודלו בארה"ב, שנקלע לקשיים בעקבות משבר האשראי. סיטי תרכוש את מרבית נכסיו והתחייבויותיו של בנק וואקוביה. תחת תנאי ההסכם, סיטי תספוג הפסדיו של וואקוביה עד 42 מיליארד דולר, מתוך תיק ההלוואות ששוויו 312 מיליארד דולר. ה-FDIC יספוג הפסדים מעבר לזאת בתיק ההלוואות.

כאילו לא ספג השוק מספיק מהלומות, אמש הזהירה חברת רואי החשבון פרייס ווטרהאוס קופרס (PWC) כי קרנות גידור ומוסדות פיננסיים עלולים לבצע השבוע מחיקות בשווי מיליארדי דולרים, בשל פקודות שנתנו לליהמן ברדרס לבצע לפני שהבנק התמוטט לפני שבועיים, ולא בוצעו בעקבות פשיטת הרגל. לדברי החברה, למעלה מ-90 אלף עסקות מסחר בשווי 13.9 מיליארד דולר, נותרו ללא ביצוע כשליהמן התמוטט - ועלול לקחת חודשים או אפילו שנים למצוא כיצד אפשר לתקן את המעוות.

לאחר שאיבדה 85% מערכה במהלך השנה האחרונה, צפויה קמעונית האלקטרוניקה האמריקאית סירקט סיטי (סימול CC) לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון עם סיום המסחר. יחד עמה צפויה לפרסם גם רשת בתי המרקחת וולגרין (סימול WAG).

בנק ההשקעות ליהמן ברדרס (0.0% , 0.13) שקרס לפני כחודש, ממשיך לממש נכסים. על פי הערכות בשוק, חברות ההשקעה הפרטיות ביין קפיטל והלמן אנד פרידמן קרובות לרכישת חטיבת ניהול ההשקעות היוקרתית ניוברגר ברמן שבבעלותו. בתחילת החודש הודיע הבנק כי הוא נמצא במגעים מתקדמים עם מספר רוכשים פוטנציאלים, בכדי למכור את חטיבת ניהול הנכסים, הכוללת את היהלום שבכתר, ניוברגר ברמן.

יצרנית התרופות הישראלית פארמוס נסחרה על רקע הודעה שקיבלה מבורסת נאסד"ק, על הפסקת המסחר במנייתה ברשימת נאסד"ק קפיטל מרקט של בורסת נאסד"ק. את ההודעה קיבלה החברה לאחר שלא עמדה ברף המינימום למסחר בבורסה, שהינו דולר אחד למניה. ביום שישי נפלה מניית פארמוס ב-11%, והמסחר בה ננעל במחיר של 16 סנט. בעקבות קבלת ההודעה ביקשה פארמוס שימוע בפני הוועדה לסילוק חברות מהמסחר בנאסד"ק, אולם אין כל ביטחון כי הוועדה תאשר לחברה להמשיך ולהיסחר.

רבוע כחול (סימול BSI), שנסחרת בבורסה של ניו יורק, הכריזה על כוונתה לחלק דיווידנד בהיקף של 1.01 דולרים למניה. הדיווידנד ישולם ב-7 באוקטובר.

על רקע הציפייה לצמצום הוצאות המחשוב והתקשורת בעקבות ההאטה בשווקים, הוריד הבנק הקנדי RBC את תחזית היעד למנייתה של צ'ק פוינט (סימול CHKP), מפתחת התוכנות להגנת תקשורת המחשבים. בתגובה נחלשה המניה ב-5.2%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully