וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש: "אני מאוכזב שהקונגרס דחה התוכנית"

30.9.2008 / 7:05

הקונגרס האמריקאי דחה התוכנית להצלת המשק האמריקאי ברוב של 228 לעומת 205, על אף ההסכמה שהושגה קודם. הבורסות בעולם הגיבו בקריסה

הקונגרס האמריקאי דחה אמש (שני) את תוכנית החילוץ למשק האמריקאי. הנשיא ג'ורג' בוש הביע אכזבה רבה מדחיית התוכנית, ובכוונתו לערוך היום בצהריים נאום לאומה בעקבות דחיית תוכנית החילוץ. גורם בכיר בבית הנבחרים אמר שהנציגים לא יצאו לחופשה המתוכננת טרם הבחירות, כדי להתמודד עם המשבר הכלכלי. ישיבת בית הנבחרים ננעלה והבית צפוי להתכנס שוב רק ביום חמישי.

בתגובה לאי אישור התוכנית אמר בוש כי הוא מאוכזב, אך מתכוון להמשיך ולהתמודד עם המשבר. "הכנו תוכנית גדולה בגלל שיש לנו בעיה גדולה", אמר בוש, "האסטרטגיה שלנו היא להמשיך ולהתמודד עם המצב הכלכלי באופן ישיר. נעבוד על פיתוח אסטרטגיה שתאפשר לנו להמשיך לנוע קדימה".

לאחר דיונים קדחתניים שהתקיימו במהלך סוף השבוע נראה היה שבלילה הושגה הסכמה פוליטית שתאפשר את אישור התוכנית, שעלותה מוערכת ב-700 מיליארד דולרים. בוש ושר האוצר הנרי פולסון תמכו בתוכנית, אך בית הנבחרים דחה אותה ברוב של 228 קולות לעומת 205. ככל הנראה, התוכנית תעלה להצבעה נוספת, אך לא ידוע מתי.

שר האוצר הנרי פולסון הגיב לדחייה ואמר כי יש צורך בתוכנית להצלת המשק בהקדם האפשרי וכי בכוונתו לשתף פעולה עם המחוקקים כדי לקדם את הנושא במהירות. "זה חשוב מכדי שניתן לזה פשוט להיכשל", אמר פולסון לאחר פגישה עם בוש. "השווקים ברחבי העולם נמצאים בלחץ וזה מפחית את זמינות האשראי שבו תלויים עסקים בארצות הברית לשם תשלום משכורות ורכישת מלאי". פולסון הדגיש כי המערכת הבנקאית האמריקנית "מחזיקה מעמד יפה, בהתחשב בלחצים".

"הדברים לא הולכים חלק בקונגרס"

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי קיימה מסיבת עיתונאים זמן קצר לאחר סיום ההצבעה. "אנחנו שומרים על קווי תקשורת פתוחים בין הנציגים ועדיין מעוניינים לבודד את הציבור האמריקני מהמשבר". היא סיפרה כי שוחחה עם פולסון והציעה לו לשתף פעולה ככל שיידרש כדי לטפל במשבר הכלכלי. היא הדגישה שיש צורך בעבודה משותפת של שתי המפלגות כדי להגיע לחקיקה.

גם המועמדים לנשיאות הגיבו לדחיית התוכנית והחליפו מהלומות מילוליות. "מדובר ברגע של משבר לאומי", אמר המועמד הדמוקרטי, ברק אובמה, והוסיף כי "ההחלטה של הקונגרס לדחות את התוכנית וההצהרות של ג'ון מקיין הם בדיוק מה שגורם לאזרחי ארה"ב לתחושת גועל מוושיגנטון". אובמה הביע תקווה כי התוכנית תאושר במתכונת אחרת בסופו של דבר. "הדברים אף פעם לא הולכים חלק בקונגרס, זה יהיה קצת קשה, אבל אני בטוח שנגיע לשם".

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, ג'ון מקיין, אמר כי על הקונגרס לשוב מיד לעבודה על תוכנית החירום הכלכלית שבית הנבחרים דחה אמש. "אם מנהיגינו לא יפעלו, אני מאמין שלאתגרים העומדים בפני הכלכלה שלנו עלולות להיות השלכות מצערות על כל עובד במשק האמריקאי, על כל בעל עסק קטן ועל כל משפחה", אמר מקיין.

ירידות חדות בוול סטריט

הבורסה האמריקאית הגיבה בנפילות חדות לדחיית התוכנית. חוסר הוודאות ששרר בשווקים שלח את מדד התנודתיות, הידוע גם בכינוי "מדד הפחד", לזנק ב-35%, לשיא שטרם היה כמוהו. את הירידות הובילו מניות הבנקים. מדד הבנקים האמריקאי צלל ב-13.5%. נאסד"ק ירד ב-9.1%, לרמה של 1,983 נקודות; דאו ג'ונס איבד 7%, לרמה של 10,394 נקודות ורשם את הירידה החד-היומית החדה מעולם; ומדד S&P 500 התכווץ ב-8.8%, לרמה של 1,107 נקודות.

חוסר הוודאות הביא לירידות שערים גם בבורסות באירופה, שנסגרו לפני תום ההצבעה. בורסת לונדון ירדה ב-1.4%, פרנקפורט איבדה 1.3% ופריז ירדה ב-2.3%. והלילה נרשמו ירידות שערים גם בבורסות המזרח הרחוק. הבורסות ביפן ובאוסטרליה ירדו ביותר מ-2 אחוזים.

הדחייה מעידה על מצבו הפוליטי הירוד של הנשיא המתקרב לסוף כהונתו. בתצהיר אותו פרסם מוקדם יותר, הביע בוש ביטחון כי התוכנית תאושר במהרה. לדבריו, תוכנית החילוץ הכלכלית מספקת את האמצעים הדרושים למנוע קריסה טוטלית של הכלכלה האמריקאית. "התוכנית שולחת מסר חזק לשווקים ברחבי העולם שארה"ב לוקחת ברצינות את החזרת הביטחון והיציבות לכלכלה שלה", כתב בוש בתצהיר. "ללא תוכנית החילוץ הזאת, התוצאות עבור הכלכלה האמריקאית עלולות להיות הרות אסון".

עדכון ראשון: 21:14

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully