וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציבור בישראל מחזיק 30 מיליארד שקל במזומן

בנק ישראל: 42%-77% מהמטבעות הקטנים הולכים לאיבוד. המטבע הנפוץ ביותר – 10 אגורות. הנדירים: 5 ו-10 שקלים

הציבור בישראל החזיק בסכום מזומן של 28.9 מיליארד שקל בסוף 2007 – עלייה של 13.4% לעומת 2006 – אז החזיק הציבור מזומן בגובה של כ-25.5 מיליארדים. כך מדווח בנק ישראל בסקירה השנתית של מחלקת המטבע לשנת 2007.

משקל השטר של 20 שקל במחזור גדל בלמעלה מ-30%, עקב הכנסתו למכשירים האוטומטיים למשיכת מזומנים. חידוש זה מסביר 86% מסך גידולו של מחזור השטרות בשנת 2007.

הגידול בשימוש במזומן מקבל גם ביטוי בהתרחבות מגוון האמצעים למשיכת מזומנים. מספר המכשירים האוטומטיים למשיכת מזומנים, וכן מספר המכשירים מהסוג cash dispenser – מכונות בבעלות חברות פרטיות, המתופעלות על ידי בתי העסק שבהם הן מוצבות – גדל משמעותית ב-2007. במקביל קיימות חלופות למשיכת מזומנים באמצעות רשתות השיווק (חלופות הממוקמות בעיקר בתחנות דלק).

חלקו של מחזור השטרות עמד על 96% מסך ערך המחזור כולו, ומחזור המטבעות – על 4%.
יותר ממחצית (51%) ממספר המטבעות שבמחזור הן מעות של 10 אג', המשמשות בין היתר לעודף בתחבורה הציבורית העירונית. מטבע ה-1 שקל, שמרבים להשתמש בו במדחנים ובמכונות הממכר, היווה ב-2007 23% מכלל מחזור המטבעות. חלקן של המעות בערכים הגבוהים, 5 שקלים ו-10 שקלים, קטן יחסית: כל אחד מהם מהווה רק 3% מכלל מחזור המעות.

נתון מעניין הוא שחלק לא מבוטל מן המעות במחזור הולך לאיבוד, כך שהצריכה בפועל קטנה מזו הרשומה. ההערכות הן כי שיעור האובדנים במעות של 5 אג', 10 אג', חצי שקל ו-1 שקל נע בין 42% ל-77%, כאשר שיעור האובדנים במחזור הוא ביחס הפוך לשווי המעה ולגודלה.

בהמשך להנפקת מטבע ה-2 שקלים ושטר ה-20 שקלים מפולימר עמיד, ממשיכה מחלקת המטבע בתכנון סדרה חדשה של תחום המטבע במדינת ישראל. התכנון מקיף נושאים רבים – ביניהם עיצוב מחדש של השטרות, החומר שהשטרות עשויים ממנו וסימני ביטחון חדשים. הסדרה החדשה מתוכננת להיכנס למחזור בתוך כארבע שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully