וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תעזבני לעת פרישה

דפנה פפר

25.11.2008 / 16:00

ישנם זמנים בהם גם חוקי הכלכלה צריכים להתכופף בפני יחס אנושי, ואנו בעיצומם של זמנים כאלה

נתחיל בנתון ברור: החוסכים בקופות הגמל ותוכניות הפנסיה ספגו בחודשים החולפים הפסד כבד כתוצאה מקריסת השווקים בעולם ובישראל. החוסכים הוותיקים, אלה שיפרשו בעוד כשנתיים לא יצליחו להחזיר את ההפסדים הכבדים, אלא אם יתרחש נס כלכלי. עד 2010 קשה להאמין שנס כזה אכן יקרה.

אותם חוסכים, היוצאים ממעגל העבודה במהלך המשבר, זכאים לחיים של כבוד לאחר שנות עמל רבות. אנושי שחוסכים אלה יקבלו מכאן ואילך הגנה (רשת ביטחון) על חסכונותיהם שכאמור כבר ספגו הפסד כבד. צריך לאפשר להם לעת פרישה לא לספוג נזק פיננסי נוסף שיפגע קשות ברמת חייהם. לא יהיה זה הגון שהאוצר יתעלם מציבור מוגדר ומוגבל בהיקפו, שבדיוק בעת הזו עומד לפרוש עם הפסדים כבדים.

טבעי שאנשי כלכלת השוק החופשי יתנגדו למהלך האוצר ויעלו טיעונים רבים נגד רשת הביטחון. נשמע דיבורים על שנים של רווחים גדולים כשהשווקים עלו ועל כך שעכשיו הגיע "קיזוז רווחים" וזה לא אסון. תועלה טענה שונה בסגנון פופולרי האהוב על פוליטיקאים – למה רק ציבור קטן שעומד בפני פנסיה ייהנה מרשת ביטחון ולא כל החוסכים? יהיו גם כאלה שיעלו נימוקים חברתיים-אנושיים ולחלופין נשמע כלכלנים שיטענו כי למדינה אין רזרבות תקציביות לספק רשת ביטחון.

חלקם צודקים ועם רובם קשה להתווכח. אני מבקשת להבהיר שבאופן אישי גם אני תומכת בכלכלת שוק חופשי ובאי-מעורבות ממשלתית, אלא במקרים יוצאי דופן וחריגים. אנו נמצאים עכשיו במהלך יוצא דופן ולכן רשת הביטחון רצויה.

בתפילה אנו אומרים – " אל תשליכני לעת זיקנה". להגיד לחוסכים מבוגרים לפני פרישתם – קחו את ההפסדים על עצמכם ומצאו פתרון, אינה אמירה אנושית. ישנם זמנים שהשיקולים החברתיים צריכים להיות חשובים יותר מעניינים כספיים. ההגנה על החוסכים הוותיקים היא אמירה חברתית חזקה שעלינו להגיד בביטחון ולהרגיע ציבור מבוגר לפני פרישה החרד לכספו. ישנם זמנים שגם חוקי הכלכלה צריכים להתכופף לפני יחס אנושי ואנו באמצעם של זמנים כאלה.


ד"ר דפנה פפר היא כלכלנית ומרצה במרכז ללימודים אקדמיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully